.TIF als achtergrond in HTML

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker46

Gebruiker
Lid geworden
22 jul 2010
Hallo!

Ik heb opnieuw een probleem, ik heb een afbeelding genaamd beveiliging.tif. Deze wil ik als achtergrond op mijn pagina; beveiliging.html.

Ik heb de volgende code:

Code:
background: url(beveiliging.tif);

Maar op een één of ander manier werkt dit niet met .tif bestanden want als ik de zelfde afbeelding beveiliging.tif omzet naar beveiliging.jpg en ik pas de code aan dan werkt het wel.

beveiliging.tif staat in dezelfde map als beveiliging.html. Allebei met kleine letters geschreven.

Heeft iemand een tip?

Ja, geen tif gebruiken :)

Sorry, maar volgens mij zijn er geen browsers die dat soort afbeeldingen ondersteunen. Waarom wil je persé een tif bestand gebruiken?

Oh dan zal dat het wel zijn (geen ondersteuning).

Ik wil het gebruiken omdat .tif een betere kwaliteit geeft dan jpg.

Want ik maar dan bijvoorbeeld een printscreen van mijn desktop, plak hem vervolgens in paint sla hem op als .tif en .jpg als ik ze dan vergelijk geeft .tif duidelijk een betere kwaliteit op een resolutie van 1920x1080, vandaar.

Hoe kan ik er dan wel voor zorgen dat mijn .jpg afbeelding geen kwaliteit verliest?

Laatst bewerkt:
Besef wel dat je bezoekers die achtergrond ook iedere keer moeten downloaden. Niemand bezoekt graag een site waar hij eerst eens een minuut moet wachten voordat de achtergrond zelfs maar geladen is (om van mobile gebruikers met een datalimiet nog maar te zwijgen). Hou er ook rekening mee dat lang niet iedereen zo'n brede monitor heeft. Als je persé betere kwaliteit wilt zou je png kunnen gebruiken denk ik, ik ben niet zo heel erg thuis in die formaten.

Laatst bewerkt:
De grootte valt wel mee hoor het is ongeveer 148kb, er zit namelijk veel wit in. Ik zal kijk of de kwaliteit heel erg anders is in png.

Laatst bewerkt:
Opgelost! Ik heb het opgeslagen als .png. En ik zie duidelijk geen verschil met de kwaliteit van .tif.

De grootte van beveiliging.tif = 148kb
De grootte van beveiliging.png = 78kb

... opgeslagen als .png. En ik zie duidelijk geen verschil met de kwaliteit van .tif
Klopt: een png kan alle ca. 16,7 miljoen kleuren aan die op een beeldscherm getoond kunnen worden, en heeft een prachtige compressiemethode die elke pixel in zijn waarde laat. Een tif komt uit de grafische wereld (zie hier), en is bedoeld voor drukwerk/printwerk, waarin een andere colorspace (gedeelte van het spectrum) gebruikt wordt dan op beeldschermen; artikeltje.

Soms (bv. bij grote foto's) kunnen png's wel eens stevig groot worden, en dan kan een jpg (waarvan in een beetje tekenprogramma de compressie (= kwaliteit) naar smaak ingesteld kan worden) uitkomst bieden. Of soms kan ook met een png het terugbrengen tot minder kleuren een aanzienlijke besparing in kB's opleveren zonder dat de kwaliteit voor het oog achteruit gaat. En soms ook doet een gif goed werk voor een kleine bestandsgrootte.
- Eigenlijk valt er geen peil op te trekken wat het beste img-bestandstype is: dat hangt erg van de afbeelding af.
Tot zover de mosterd na de maaltijd. ;)
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Bedankt CSShunter!

Een beetje mosterd na de maaltijd kan nooit kwaad :d.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan