• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijd-afhankelijke IF functies

Status
Niet open voor verdere reacties.

Arito

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2006
Ik heb de laatste tijd een aantal wat simpelere vragen gesteld naar aanleiding van een aantal worksheets waar ik mee bezig ben. Nu is de functionaliteit die ik wil behalen enkel mogelijk met wat lastigere functies (denk ik). Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Zie voorbeeldbestand voor eventuele verduidelijking. Ik heb twee cellen: A2 en B2. Ik wil A2 afhankelijk maken van de waarde in B2. B2 heeft twee type waardes; 0 en een getal groter dan nul. Deze waarden worden door een link naar een extern programma (REDI+) binnengehaald.

Op verschillende momenten gedurende de dag komt er een waarde in B2. Het gaat mij enkel om de eerste en laatste keer. Ik definieer de volgende vijf tijdsintervallen.

B2:

1 - De eerste keer dat er een waarde in B2 verschijnt is tussen 08:50 en 09:00
2 - Deze waarde verdwijnt tussen 09:00 en 09:06
3 - Tussen 09:06 en 17:30 kunnen er meerdere waardes verdwijnen en verschijnen, dit mag geen invloed hebben.
4 - De laatste keer dat er een waarde in B2 verschijnt is tussen 17:30 en 17:34
5 - Deze waarde verdwijnt tussen 17:31 en 17:36

(Belangrijk: Tussen 09:06-17:30 kan er ook een waarde in cel B2 komen, dit mag cel A2 niet beinvloeden!)

A2:

1 - Zodra er in B2 voor het eerst een waarde verschijnt moet er in A2 een 0 blijven staan
2 - Zodra de waarde in B2 de eerste keer verdwijnt moet er in A2 een 1 staan.
3 - Gedurende de dag moet A2 op 1 blijven staan, ongeacht cel B2
4 - Zodra in B2 een waarde voor de laatste keer verschijnt moet er in A2 een 1 blijven staan
5 - Zodra die waarde verdwijnt moet A2 naar 0 veranderen

Ik begrijp dat dit een vrij lastige vraag is, maar ik hoop dat iemand me hiermee verder kan helpen.

mvg,

Alexis

Bijlagen

Wellicht dat het volgende voorbeeld makkelijker is (zie voorbeeld).
Als het werkblad elke input wordt ververst dan kan het geloof ik met deze formule:
Code:
=ALS(OF(EN(REST(NU();1)>=9/24;REST(NU();1)<0,381944;B2=0);EN(REST(NU();1)>17,5/24;REST(NU();1)<0,734028;B2>0);EN(REST(NU();1)>=0,381944;REST(NU();1)<17,5/24));1;0)

Dit is wel een beetje tegenstrijdig aan hetgeen je in de beginpost schrijf, zoals:
2 - Zodra de waarde in B2 de eerste keer verdwijnt moet er in A2 een 1 staan.
Maar hier schrijf je niets over in jouw 2e reactie.....

Een aanzet, die je verder zelf kunt uitwerken:
Code:
=ALS(EN(B2=0;OF(TIJD(UUR(NU());MINUUT(NU());0)<=TIJD(9;0;0)));0;"")

De formule van bob werkt bij mij niet, excel blijft errormeldingen geven. De formule van Rob blijkt wel een correcte formule te zijn, en ik denk dat ik daarmee zeker verder uit de voeten kan. Bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan