• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tijden in grafiek zetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bosch_Guido

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2004
hallo allemaal,

ik wil graag de openingstijden van meerdere verschillende zwembaden met elkaar vegelijken. Dit wil ik neerzetten in een grafiek. Ik heb al wel in m'n hoofd hoe de grafiek er uit moet zien, maar ik heb geen idee hoe ik dit in excel doe. :rolleyes:

Wat ik wil:
Een staafdiagram, met op de Y-as de openingstijden, bijvoorbeeld van 7:00 - 23:00. Als een zwembad pas om 8:00 open is moet de schaal wel gelijk blijven, maar moet de staaf pas beginnen bij 8:00 in plaats van 7:00. :cool:

Verder wil ik de staven verschillende kleuren kunnen geven. Ik heb al met voorwaardelijke opmaak zitten prutsen maar dit wordt (natuurlijk) niet overgenomen in de grafiek. Ik zou het graag als volgt willen. Ik geef een bepaalde tijd een waarde (1,2,3,4) en aan de hand van die waarde wordt de kleur van de staaf bepaald. Bijvoorbeeld: 1 = Banenzwemmen (geel), dat is van 8:00 tot 9:30. 2 = schoolzwemmen (blauw), dat is van 9:30 tot 11:30.
De staaf is nu opgebouwd dat deze van 7:00 tot 8:00 niet zichtbaar is (misschien ook een kleur/waarde?), vanaf 8:00 tot 9:30 geel is en van 9:30 tot 11:30 blauw is.

Ik heb al geprobeerd te werken met een opzet waarbij ik de tijden per kwartier in een kolom zette en vervolgens de cel naast die tijd een waarde gaf (bijvoorbeeld 1, 2, 3 of 4). Ik krijg het dan alleen niet voor elkaar om één staafdiagram te krijgen dat dan de tijden (gestapeld) laat zien in de juiste kleuren.:eek:

Wie "helpt mij"...? :o

Guido

Hoi,

Voeg even je lijstje met openingstijden bij dan kunnen we even puzzelen.
er zijn zoveel dingen mogelijk er is bijna altijd wel iemand met het antwoord wat je zoekt.

Voorbeeld:

Plaats 1: Maandag 10:00 tot 23:00 waarvan 10:00 - 12:00 banenzwemmen en 12:00 - 23:00 recreatief zwemmen.

Plaats 2: Maandag 7:00 tot 20:00 waarvan 7:00 - 8:00 banenzwemmen, 8:00 - 10:00 schoolzwemmen, 10:00 - 11:00 banenzwemmen, 11:00 - 19:00 recreatief zwemmen, 19:00 20:00 zwemvereniging.

De grafiek zou een vaste schaal moeten hebben van 7:00 tot 23:00. Dit lijkt mij het makkelijkst en er komen geen tijden buiten deze range. Waar ik mee zit is dat de grafiek van plaats 1 dus pas op de waarde 10:00 uur moet beginnen en die van 7:00 al om 7:00. Kan dit? Ook zou ik graag verschillende kleuren willen hebben voor de verschillende soorten zwemmen, waarbij ik bijvoorbeeld voor banenzwemmen een vaste kleur heb. Deze komt namelijk vaker terug.

Wie helpt? :)

ik denk toch echt dat het kán! Ik kom er alleen zelf niet uit... wie wil me helpen?

Kijk op http://www.oaltd.co.uk en kijk bij Stephen Bullen naar de funcharts. funchrt3 geeft mogelijk een oplossing voor je probleem.

Op de site van Stephen Bullen vind je nog veel meer rondom grafieken en de mogelijkheden daarmee.

Bekijk ook de pagina's van de andere MVP leden eens. Heel veel voorbeelden en veel van te leren.

Ik ga hier even mee stoeien, ik kom er zo gauw nog niet uit, het is wat lastig maar ik ga nog even proberen... :D Bedankt voor de info in ieder geval! :o

Ik kom er echt helemaaaal niet uit. De balken in funchart 3 zoals ze staan krijg ik niet te zien in mijn grafiek, ik dacht toch echt dat ik alles goed overgenomen had! :confused:

Zou iemand hier even naar willen kijken? :thumb:

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan