• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijden optellen met timeslot

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sbeke

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2012
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem in excel:

We werken met 2 of 3 ploegen. De uren zijn:

2 ploegen
maandag van 6u00 tot 22u00
dinsdag van 6u00 tot 22u00
woensdag van 6u00 tot 22u00
donderdag van 6u00 tot 22u00
vrijdag van 6u00 tot 20u00

3 ploegen
maandag van 6u00 tot 24u00
dinsdag van 0u00 tot 24u00
woensdag van 0u00 tot 24u00
donderdag van 0u00 tot 24u00
vrijdag van 0u00 tot 24u00
zaterdag van van 0u00 tot 3u00

Ik zou nu een soort planningssysteem willen maken waarbij ik volgende zaken ingeef:
- aantal ploegen
- begintijd (dag en uur)
- totale duurtijd

Afhankelijk daarvan zou excel een eindtijd (dag en uur) moeten aangeven.

=> Indien er 2 ploegen werken en ik begin vrijdag om 18u00 voor een tijdsduur van 10u, zou ik vrijdag slechts 2u kunnen doen (tot 20u) en pas maandag klaar zijn om 14u (6u00 + 8u)

=> Indien dit lukt zou het ook handig zijn om pauzes/meetings/feestdagen op dezelfde manier ergens in te kunnen geven zodat excel deze ingegeven "timeslots" overslaat bij de berekening van de eindtijd.

Ik ken echter niets van VB en zou dit graag willen oplossen met een relatief korte(?!) formule. Is dit mogelijk? Zo ja, hoe?

Alvast bedankt!!

Het is dus de bedoeling dat hij zelf gaat zoeken hoelang er pauzes/meetings... zijn en daaruit berekenen wanneer men gedaan heeft.

Bijlagen

voor mij is dit alleen met vba oplosbaar

maar er zijn hier cracks aanwezig die dit zonder vba kunnen

als je het later eventueel toch met vba wil, hoor ik het wel

groet sylvester

Als deze oplossing in VB dan relatief makkelijk is, kan ik wel eens een poging wagen :) Er zijn precies weinig mensen die zo direct een oplossing kunnen geven enkel dmv Excel.

Alvast bedankt!

hallo Sbeke

ik heb er naar gekeken en een beginnetje gemaakt de formules reageren nog niet op snipperdagen en feestdagen e.d.

zou jij of iemand anders kunnen controleren of het goed werkt tot nu toe.

onder de rode cijfertjes staan mijn gemaakte formules.

ik heb je werktijden- en pauzetabellen op 1 blad gezet en wat Namen toegevoegd, dat werkt makkelijker.

ik ben benieuwd of iemand er iets mee kan.

groet sylvester

Bijlagen

Waauw Sylvester! Dat zit echt al knap in elkaar! Al enorm hard bedankt!

Ik zie nog 2 problemen:
1. Hij houdt nu inderdaad rekening met verschillende ploegen qua werkuren/dagen, maar de pauzes worden steeds gerekend alsof het 3 ploegen zijn. Hiermee wil ik zeggen dat als we bijvoorbeeld met 2 ploegen op maandag om 21u00 beginnen voor een productierun van 2u. Zou men maandag nog 1u kunnen werken tot 22u00. Dinsdagmorgen begint men terug om 6u00, wat wil zeggen dat dit eindigt om 7u00 dinsdag. Er zijn echter geen pauzes. Momenteel rekent hij de pauzes van de nachtploeg erbij. Wat dus bij 2 ploegen niet de bedoeling is.

2. Indien een run eindigt op het moment dat een pauze begint, moet hij de pauze er niet bij rekenen. Wanneer een run eindigt om 10u00, moet excel niet ingeven 10u15. Indien men de volgende run inplant vanaf 10u00, zal excel de pauze automatisch bij rekenen.

Maar dus opnieuw...waauw! Ik hoop dat ik ooit even goed kan spelen met VBA :)

hallo Sbeke

de pause tabel is uitgebreid (pauze voor 2 en 3 ploegen)

2. Indien een run eindigt op het moment dat een pauze begint, moet hij de pauze er niet bij rekenen. Wanneer een run eindigt om 10u00, moet excel niet ingeven 10u15. Indien men de volgende run inplant vanaf 10u00, zal excel de pauze automatisch bij rekenen.
zou je willen aangeven met een voorbeeld wanneer dit gebeurt?

en wil je nog een keer testen of het nu beter klopt met de pauzes van 2 en 3 ploegen

groet sylvester

Bijlagen

Ik denk dat de pauzes nu inderdaad juist zitten qua ploegen.

Wat ik bedoel met puntje 2 is het volgende. Als je onderstaande gegevens ingeeft:
Startdatum Startuur Ploegen Product aantal stuks/uur benodigde werktijd gereed op genoten Pauze Meeting Verlofdag
vrijdag 16 maart 2012 19:00 2 vierkant 11 10 1:06:00 maandag 19/03/2012 06:21 0:15

Vrijdag werken ze in 2 ploegen slechts tot 20u00. Ik heb dit eerst aangepast. Als ik dan zeg dat ik 1u06 uu moet werken voor een order en ik begin om 19u:00 dan zou ik theoretisch een uur kunnen werken nog op vrijdag van 19u00 tot 20:00. Dan schieten er nog 6 minuten over. Dit doe ik op maandag. Maandag start men om 6u00. Dan zou men theoretisch klaar kunnen zijn om 6u06. Maar hier geeft hij een pauze in. Terwijl hier nergens een pauze in staat.

hallo Sbeke

goed gevonden die "fout"

er staat in de 2ploegen_pauze_tabel op vrijdag een pauze van 23 tot 23:15

de pauze tabel moet zuiver ingevuld worden dwz er mogen geen pauzes ingevuld worden buiten werktijd.

groet sylvester

Laatst bewerkt:
Hey,

Heb je ook een idee hoe je rekening kan houden met de meetings en feestdagen in de planning?

Bedankt!

Sorry van mijn late reactie. Dit is idd hetgeen ik zocht. Enorm enorm bedankt!!!

Groeten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan