• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijds notatie als negatief weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fubbing

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2015
Hallo,

Misschien een hele simpele vraag, maar krijg 'm niet voor elkaar!
In mijn document (wat tevens is toegevoegd) moet een tijdnotatie ook in het negatieve berekent kunnen worden.

Bekijk bijlage Testrooster 1.1 formule pauze.xlsx

in het tabblad 'M overzicht' moet in de kolom met 'rest uren' de berekening komen van de voorgaande kolommen zodat medewerkers een overzicht hebben van het totaal aantal uren dat zij nog resterend hebben of te kort komen.

Deze forumule had ik al reeds ingevuld
Code:
=SOM(C5-B5-D5-E5-F5+(G5*1,25))
deze werkt in het negatieve als getal notatie of standaard notatie, maar niet als tijd notatie.

Is dit wel mogelijk in excel? zo ja ben ik benieuwd hoe!

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,
Ferdi

Kan je eens precies aangeven wat er precies moet uitgerekend worden, want dat is me niet helemaal duidelijk.

Natuurlijk,

in het tabblad 'M overzicht' wil ik in de kolom rest uren het antwoord hebben staan.
Dat antwoord moet worden behaald uit de volgende berekening:

rest uren - contracturen/7*31 (voor de mnd januari) - gewerkt aantal uren - ziekte uren - vakantie uren - bijzonder verlof uren + de meerwerk uren * 0,25)

Op basis van 32 urige werkweek (wat omgerekend wordt per maand) moeten je gewerkte uren en al je verzuim uren afgehaald worden en het geen wat je meer werkt moet er bij opgeteld worden

hierbij wil je dus dat de roostermaker in 1 oogopslag kan zien wat het tegoed of tekort aantal uren voor een medewerker is.

Als een medewerker te veel uren heeft verzuimd of te weinig heeft gewerkt moet het antwoord in kolom 'rest. uren' dus onder 0 komen te staan, maar als tijdnotatie kan je niet negatief weergeven

Duidelijker?

=IF(B3>A3;"-"&TEXT((B3-A3);"uu:mm");A3-B3)
Maak er deze formules eens van.

Even vertalen if =als text =tekst

in voorbeeld zijn volledige uren als je ze aanpast naar halve of wat ook na de ,
worden ze gewoon weergegeven

mvg
Leo

Indd leotaxi, letterlijke minuten in tijd.
Die formule werkt iig en komt overeen met de formule van popipipo..
Maar nu probeer ik deze te vertalen in mijn document en daar sla ik weer dicht.

Een andere optie is om het datumsysteem voor de werkmap in te stellen op 1904-datumsysteem (bij opties -> geavanceerd). Je kunt dan gewoon met negatieve tijden rekenen. Voor meer info over het 1900 en 1904 datum-systeem zie http://support.microsoft.com/kb/180162/en-us

Let daarbij wel op dat alle jaartallen die al in het werkblad staan verhoogd worden met 4.
Hier nog eentje:
Code:
=ALS(B3>A3;TEKST((B3-A3);"-uu:mm");A3-B3)

Ik begrijp je formule niet van je resturen. Klopt deze wel?
Wat houden die 596 resturen nu precies in.

@Rebmog, naar deze optie ga ik nog even kijken.. even mee stoeien of ik daar wat leuks uit kan krijgen.

@popipipo: de getallen zijn maar voorbeelden, dus geen definitieve getallen.

@Leotaxi: die formule maakt mij gelukkig! :) Ik begrijp 'm volledig, maar zou er zelf alleen niet op kunnen komen om het zo te formuleren. (leek)
Alleen het positieve getal geeft die nog weer met secondes.. is dat ook nog mogelijk met alleen uren en minuten? Zo niet valt er mee te leven en het uit te leggen

waar in je voorbeeld kom je onder 0?

Alleen in het geval dat het zou gebeuren.
Het document moet straks in gebruik genomen worden en elke mogelijkheid of fout oid. moet geteckeld worden.. alles moet mogelijk zijn

Dus in voorbeeld niet?
wat zij we dan met het voorbeeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan