• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Toernooi

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mappendief

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2010
Hallo allemaal,

Ik ben zelf een beginneling met excel en heb graag even wat hulp... Zelf zat ik eerder altijd op een ander excel forum, maar op dat forum werd ik minder geholpen door leden, doordat ze zeiden dat ik het onbegrijpelijk zou uitleggen. Daarom zal ik het nu ook bij jullie proberen neer te leggen, met de hoop dat ik geholpen zal worden.

Ik ben bezig met het opbouwen van een toernooi. Dit gaat om een toernooi van 8 personen die de Eredivisie zullen voorspellen. Ik ben alleen het volgende nodig.

1. Groepsfase
  2. Strijd om 3e/4e plaats (kleine finale)
  3. Top 4 beste spelers
  4. Als er gelijk gespeeld staat moet er bij TOTO 3 staan

Ik hoop dat dit snel kan , want ik hoop het uiterlijk 14 januari 2011 af te kunnen ronden zodat het toernooi 21 januari zou kunnen starten.

Zie ook de bijlage!

Groet,

Jeroen
Mappendief
Excel-beginner

Bekijk bijlage toernooi.xls

Eigenlijk niet, want stel dat de score anders is krijg je "ONWAAR".

Heb je geen formule zodat:

1. Als de thuis-ploeg wint er 1 staat.
  2. Als de uit-ploeg wint er 2 staat.
  3. Als er gelijk gespeeld wordt er 3 staat.

??

Ik hoop het te horen!

Groet,

Jeroen

Ik snap wat je bedoelt,

na 20.00 uur heb ik meer tijd, m'n kinderen liggen dan op bed,
en zal dan proberen je te helpen.

Gr. Henri!

Hallo,

Eindelijk hoop ik dan nu iemand gevonden te hebben die me wel zou kunnen helpen en begrijpen. Ik zoek hier namelijk al een hele tijd naar. Ik hoop dat het lukt, want dan hoef ik nog alleen geholpen te worden met een vraag van een ander topic.

Groet,

Jeroen

hej mappendief,

en in welke cel gaat het dan fout?

1) wat is de formule?

2) en wat dient de uitkomst dan te zijn?

Jeroen,

Waar is deze vraag gebleven? Op Worksheet stond dezelfde vraag en daar was al een oplossing gegeven door popipipo, maar de vraag is daar niet meer toegankelijk.

@rdg1314: Deze vraag is daar inderdaad gesteld, maar 1 van de moderators heeft hem maar verwijderd, doordat het een terugval zou zijn op een ander gestart onderwerp van mij. Als ik dit weer zou doen zou ik daar een ba voor krijgen.

@oeldere: Als ik gelijkspel geef dan gaat het fout want dan krijg ik 2, waardoor de uitploeg automatisch wint. Het is eigenlijk de bedoeling dat er dan een 3 staat en er niemand wint, maar er gelijk gespeeld wordt.

1) de formule staat in mijn bijlage in cel I61
2) de uitkomst moet zijn dat in cel I61 en cel L24 een 3 staat bij gelijkspel. bij wint thuisploeg 1, en winst uitploeg 2. In cel N24 moet de winst staan van de ploeg. Bij gelijkspel (3) moet die leeg blijven.

Groet,

Jeroen

in post # 7 staat
Code:
al een oplossing gegeven door popipipo

popipipo kennend heb je hier een werkende formule gekregen.

1) is dit ook in dit bestand terug te vinden?

I61 =
Code:
=ALS(F61=H61;3;ALS(F61>H61;1;2))

2) hoe komen de waarden in cel f61 en h61?
3) Is dit handmatige invoer?

hier de antwoorden:

1) de formule die popopipo gaf op "Worksheet" is:

Code:
=ALS(F12="";"";ALS(F12=2;E6;E18))
deze is geplaatst in veld H12.
Code:
=ALS(F36="";"";ALS(F36=2;E30;E42))
deze is geplaatst in veld H36.

Ik kwam hier niet heel ver mee. Daarom plaatste ik het opnieuw

2) Dit is een voorbeeld. Stel dat er een wedstrijd 1-1 zou worden moet er wel automatisch een "3" in I61 komen.
3) Ja, deze score is handmatig ingevoerd door mij als voorbeeld voor het geval er gelijk wordt gespeeld in een wedstrijd.

Groet,

Jeroen

mappendief,

heb je geprobeert mijn uitkomst in jouw model te zetten?

je geeft aan dat het antwoord 3 moet worden.

heb je geprobeerd of dit ook de uitkomst is van mijn formule.

vervolgens

begrijp je de werking van de formule?

zo ja, dan kan je ze ook voor de bovenliggende cellen toepassen.

Nu heb ik het uitgeprobeerd, en is het opzich redelijk goed, alleen heb ik dan toch een paar minpuntjes:

1. Als het antwoord 3 is, dan mag er geen naam staan bij winnaar
  2. Als ik het prober bij de troostfinale dan mislukt dit alles.

Verder is het redelijk.

Kijk nog even naar de nieuwe bijlage als je wilt..

Groet,

Jeroen

Bekijk bijlage toernooi(1).xls

begrijp je de werking van de formule?

je moet proberen te begrijpen hoe de formules werken, dan kun je dit straks zelf ook maken.

je hebt niet eens gekeken of mijn formule werkte en reageert meteen terug.

enige eigen inbreng is toch gewenst.

Ja sorry, maar ik had de formule over het hoofd gezien. Als ik hem de volgende keer wel zie probeer ik hem wel uit. Normaal probeer ik ook alles.

Ik begrijp op het moment nog maar een paar formules. Dit zijn een paar kleine formules. Het zou wel leuk, en handig zijn als ik de echte goede grote formules ook echt begrijp en zou kennen.

Groet,

Jeroen

je moet ook beginnen met de eenvoudige formules, dan kun je de kennis vanzelf uitbreiden.

=ALS(F61=H61;3;ALS(F61>H61;1;2))

hier staat:

als f61 = h61
zet in I61 de waarde 3

anders

als f61 groter is dan h61
zet in i62 de waarde 1

anders

zet in i62 de waarde 2

en probeer zo de formules te ontleden en te begrijpen.

i61 is de formule-cel (de cel waar de uitkomst komt te staan).

Ja, maar ik zie alleen F61 & H61. In de formule zie ik nergens I61 staan als antwoord op H61 en I61.

Verder graag weer een beetje on-topic blijven door te helpen met de 4 vragen uit post #1.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan