Geplaatst door profpc
Maar het reinigen van het toetsenbord?
Mag ik dat nog weten?
Schoonmaken van een toetsenbord. Kan zowel bij een laptop als desktop gebruikt worden.
Bij een laptop:
1. Alle kabels er af, accu er uit.
2. Toetsenbord los nemen. Zit meestal met twee nokjes bovenaan vast, die moeten even weggedrukt worden. Het kabeltje is meestal een flatcable die met een klemverbinding vast zit, in mijn geval een wit blokje.
3. Toetsenbord uitnemen
Bij een desktop
1. Toetsenbord kabel en evt. spanningskabel eruit halen.
2. Onderzijde losmaken
3. Toetsenbord losmaken van het frame
4. Toetsenbord uitnemen
Een emmer volmaken met water van 60 tot 70 graden Celsius. Je hand verbrandt net niet.
Per tien liter water 1 DRUPPEL afwasmiddel toevoegen. Dit is om het water te breken (oppervlaktespanning verlagen) en om kalk te doen neerslaan.
Heb je water met veel kalk (hoger dan 9 graden Duitse hardheid), dan is het aan te bevelen het water eerst drie minuten te laten koken of gedestilleerd water te gebruiken.
Leg een goede droge afdroogdoek klaar
Daarna houd je het toetsenbord eerst aan de linker- (of rechter-) kant vast en laat de rechter- (of linker-) kant in het water zakken en beweeg het snel en stevig door het water, daarna omdraaien en de andere kant ook stevig door het water heen en weer bewegen.
Dan het toetsenbord met twee handen beetpakken en goed schudden om het overtollige water te verwijderen. Het toetsenbord in de afdroogdoek leggen en nogmaals goed schudden zodat zoveel mogelijk water opgenomen wordt.
Daarna het toetsenbord een dag laten drogen op een warme plek (b.v. boven radiator, zorg dat de temperatuur niet boven de 70 graden Celsius komt, heteluchtoven kan ook).
Monteer daarna het toetsenbord in de laptop of in het frame van de desktop.
In de meeste gevallen heb je een veel beter toetsenbord dan voorheen.
Door mij zijn tot nog toe goede resultaten geboekt. Dezelfde procedure kan dus ook voor andere elektronische circuits gebruikt worden als men er maar aan denkt de spanning te verwijderen en losse onderdelen apart schoon te maken .
(c)Jaap J. van Veen 2004.