• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

toon me eerste dag uit verschillende periodes zegt ze... :)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spiesse

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2011
beste,

om in regel te zijn met de wetgeving wil ik een bestaand bestand aanpassen... Even een korte schets...

de werknemers bij ons bedrijf kunnen op economische werkloosheid staan. nu heb ik een bestand gemaakt waarin ik de periodes ingeef waarin ze werkloos zijn (naam-werkloos van-tot en met- terug op)

werknemers kunnen meerdere periodes per maand werkloos zijn.

nu is het zo dat ik per werknemer de eerste dag werkloosheid moet zien per maand, ook al hebben ze meerdere periodes op werkloosheid gestaan...

in bijlage een begin van het bestand waar ik mee werk... het werkbestand kan ik jammer genoeg niet uploaden door enerzijds te groot en anderzijds privégegevens van de werknemers...

ik ben er zeker van dat iemand van jullie me kan helpen... ikzelf heb ook wel al iet of wat in elkaar kunnen steken maar mijn gevoel zegt dat dit onvoldoende is... :) zelfkennis is het begin e :)

Bekijk bijlage eerste datum uit bereik.xlsx

ik ben benieuwd :)

groeten,
spiesse

Bekijk bijlage eerste datum uit bereik.xlsx

hmhm, blijkbaar een niet zo eenvoudige post...

ik heb in het bestand een extra blad ingevoegd... mss dat het op die manier iets beter zichtbaar is wat ik wil krijgen...

op blad 2 heb je een maandoverzicht, en daar zou bij mijn naam per maand die ik gestempeld heb de 1e dag van werkloosheid van de betreffende maand zichtbaar moeten zijn...

das alleszins al een 'beter' begin van wat ik wil, maar dan wel met een waarschijnlijk ingewikkelde formule :)

groeten en ik kruis mijn vingers

spiesse

hey wher, das idd wel wat ik zocht...!
matrixformules, ik ga er me toch moeten ne keer in verdiepen denk ik zo

ik had derjust ook hetzelfde bereikt dmv een draaitabel en de formule MIN, dus ik dacht wel dat deze me soelaas zou brengen... maar je bent me voor, waarvoor dank :)

ik bekijk hoe het bestand verder moet evolueren en post wel hoe of wat...

alvast super bedankt!

spiesse

arrie,

ik had deze ook gevonden, dus zo slecht was ik niet op weg :)

waarom jouw voorkeur tot de DT? inzicht in meningen kan maar helpen e :)

groeten,
spiesse

Mijn keuze voor een draaitabel is meer pragmatisch: waarom een "ingewikkelde" matrixformule maken als een draaitabel het (voor mijn gevoel) makkelijker kan. Maar de formule werkt ook perfect, het is dus maar waar je voorkeur naar uitgaat.

mij leek deze voldoende:
{=MIN(IF((Blad1!A2:A100=A3)*(Blad1!G2:G100=D1);Blad1!C2:C100))}

en om de hulpkolom blad1!G:G te vermijden:
{=MIN(IF((Blad1!A2:A100=A3)*(month(Blad1!C2:C100)=1);Blad1!C2:C100))}

hey snb,

bedankt voor je meedenken :)

ik ga uw voorstel morgen ook es bekijken op mijn werk, helaas ben ik nu al thuis :)

heb trouwens het bestand al een stuk verder uitgewerkt zoals ik het in mijn hoofd had. ik zat dus effectief vast met de MIN formule om verder te kunnen doen...

vanaf morgen kunnen we weer samen op zoek gaan naar nog verbeteringen ;)

groeten,

spiesse

en om de hulpkolom blad1!G:G te vermijden:
{=MIN(IF((Blad1!A2:A100=A3)*(month(Blad1!C2:C100)=1);Blad1!C2:C100))}[/QUOTE]

SNB,

die 1 in het rood gekleurde deel, staat die voor maand 1, zijnde januari? of hoe moet ik dat stuk interpreteren?

dus in principe is de bovenste formule van jou nodig als ik de G kolom wil behouden, en de onderste formule als ik de G kolom wil verwijderen?

groeten,
spiesse

@Spiesse

De vraag is niet aan mij gesteld maar ik zal hem toch voor je beantwoorden.

Het antwoord op je vraag is Ja.

Dit staat voor de maand januari.

toch bedankt voor je reply oeldere :)

effe verder bomen dan maar :) die 1, verandert die ook mee in de formule? want ik heb alle maanden van het jaar die voorkomen in de lijst met nu al 2000 en meer records :)

Nee, die veranderd niet automatisch mee.

Je zou nog wel kunnen kiezen voor =rij() of kolom() voor een verwijzing.

Hiervoor zal ik eerst even je data bekijken.

ok, ik wacht even op jouw inzicht voor ik deze formule probeer :)

beetje bij beetje zal ik nog wel met vragen komen om zo een mooi bestand te krijgen... heb al veel zelf kunnen doen maar het finetunen doe ik graag met vele koppen samen ;)

In dit geval kan dit door het werken met $ in de formule.

Zie de bijlage.

Je krijgt wel 00-01-1900 als waarde indien de waarde niet wordt gevonden.

Zelf vind ik dit gewenst.

Misschien dat je met de andere oplossingen beter bent geholpen.

Bijlagen

januari:
{=MIN(IF((Blad1!A2:A100=A3)*(month(Blad1!C2:C100)=1);Blad1!C2:C100))}
februari
{=MIN(IF((Blad1!A2:A100=A3)*(month(Blad1!C2:C100)=2);Blad1!C2:C100))}
maart
{=MIN(IF((Blad1!A2:A100=A3)*(month(Blad1!C2:C100)=3);Blad1!C2:C100))}

etc.

afhankelijk in welke kolom de formule staat:
In het voorbeeld staat januari in kolom D
dan is de formule voor januari:
{=MIN(IF((Blad1!$A2:$A100=$A3)*(month(Blad1!$C2:$C100)=COLUMN()-3);Blad1!$C2:$C100))}

deze formule kun je vervolgens voor alle volgende maanden naar rechts doortrekken.

Laatst bewerkt:
oeldere,

bedankt voor je inbreng. in het bestand dat ik momenteel aan het testen ben, heb ik ook 00/01/1900 (of wa ist daar) als uitkomst niet gevonden wordt. via voorw opmaak is die niet zichtbaar door met doorzichtige inkt te werken :)

ik dacht dat snb doelde op blad 1 kolom G, dat die mogelijks niet bruikbaar hoeft te zijn...

hierbij een deeltje van mijn bestand welke ik nu gebruik, mss dat jullie dan meer kunnen 'zien' wat nog beter kan...

heb het wel aangepast aan mezelf :)

jullie moeten maar es kijken hoe of wat en jullie mening geven... ik sta open voor alle veranderingen :)Bekijk bijlage test EW forum.xlsm

gracias in advancias!

spiesse

@Spiesse

dat komt op het VBA vlak.

dat laat ik graag aan anderen over.

oeldere,

het is idd een bestand met gewone formules en een stuk vba :)

moest er toch iets zijn moet je maar van je laten horen e :)

groeten
spiesse

Kijk nog even in mijn aangepaste code in #16.

Ik bedoel inderdaad dat kolom G in Blad 1 overbodig is.
Bovendien heb je met mijn formule in blad 2 in rij 1 ook geen weergave van de namen van maanden nodig.
Het nummer van de maand is in mijn formule nl. afhankelijk van de kolom waarin de formule staat.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan