• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

totaal aantal optellen onder meerdere voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

sherpa14

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2004
in een tabel (maandoverzicht met codes van een werkrooster) wil ik totalen tevoorschijn halen die voldoen aan verschillende voorwaarden. Een aantal onder 2 voorwaarden en een aantal onder drie voorwaarden(waarvan 1 van de voorwaarden een tekst is in rode kleur)

alvast bedankt voor jullie bijdrage!

Rob

Ik voeg een bestandje hierbij zodat het duidelijk wordt.
Bekijk bijlage 235663Bekijk bijlage 235663Bekijk bijlage optellen-meerdere-criteria-1.xlsx

Kan je even de verwachte uitkomsten invullen? Zowel in de vraag en het voorbeeldje kan ik geen logica vinden.

bij elke medewerker staan 2 rijen. de bovenste rij geeft de code van het uurrooster weer en in de tweede rij de afdeling (in de tabel is dit een afkorting met drie letters zoals NOT, PAR, ZWA, LIJ, LEE en NAC) waar die medewerker op die dag zal gaan werken. Wat ons interesseert is dat er een automatische telling kan gebeuren van de uurroostercode in combinatie van de afdeling waar gewerkt wordt over alle medewerkers (hier in dit geval 4 medewerkers) heen. (tabel B7:AE17)
Met andere woorden hoeveel komt de combinatie NOT en L8 voor, NOT en V10, NOT en V10 (rode tekst). zelfde voor de combinatie PAR en L8, PAR en V10, PAR en V10 (rode tekst), hetzelfde voor de ZWA, LIJ, LEE en NAC met de combinaties van L8, V10 en V10 (rode tekst). De uitslag van deze combinaties dienen in een aparte tabel te verschijnen in het voorbeeld is dat I22:P25.

Ik voeg hierbij nog een bestandje aan toe met de uitwerking van een drietal combinaties in de hoop dat dit duidelijk wordt.

alvast van harte dank.

Rob

Bekijk bijlage optellen-meerdere-criteria-2.xlsx

PS ik heb al geprobeerd met de formules aantal.als en sommen.als maar raak ik geen wijs uit

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je dit bedoelt:
Code:
=SOMPRODUCT(--($B$7:$AE$17=$J23)*($B$8:$AE$18=K$22))

En deze UDF kan je gebruiken en aanpassen voor de andere zoektochten:
Code:
Public Function V10PARR()
 For Each cl In Range("B7:AE17")
  If cl.Font.ColorIndex = 3 Then
   If cl = "V10" And cl.Offset(1, 0) = "PAR" Then aant = aant + 1
  End If
Next
V10PARR = aant
End Function

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je dit bedoelt:
Code:
=SOMPRODUCT(--($B$7:$AE$17=$J23)*($B$8:$AE$18=K$22))

alle "V" codes worden geteld, zowel rood als zwart. en dat is niet de bedoeling. Zou moeten: rode V10 apaart en zwarte V10 apart

En deze UDF kan je gebruiken en aanpassen voor de andere zoektochten:
Code:
Public Function V10PARR()
 For Each cl In Range("B7:AE17")
  If cl.Font.ColorIndex = 3 Then
   If cl = "V10" And cl.Offset(1, 0) = "PAR" Then aant = aant + 1
  End If
Next
V10PARR = aant
End Function

Kun je me ook aangeven waar dit moet worden ingevuld? Ben ivm macro's een digibeet.

alvast bedankt.

Dit is een functie die je in een macromodule zet via ALT-F11 en Invoegen Module.

Je roept die functie in je werkblad aan als : =L10PARR()

Deze zoekt naar cellen met L10 in rode kleur(3) en met daaronder het woord PAR.

Laatst bewerkt:
Cobbe,
Misschien is dat te veel gevraagd, maar is het mogelijk om dit toe te passen op het bestand dat ik al eerder had doorgestuurd en dit bestand dan bij te voegen als bijlage?:o

hartelijk dank!

Rob

Ik heb nu de 2 UDF's toegepast maar voor de gewone(niet gekleurde cellen) kan je wellicht beter de voorgestelde formule van Rebmog gebruiken.
Dan heb je enkel de 2de udf nodig - tellenR()

Bijlagen

Dank je wel Cobbe
In het bestaande document ben ik er in geslaagd om de macro op te nemen , een naam te geven en uit te voeren. (al een hele prestatie voor mij!)

Nu wil ik uiteraard deze formules knippen en plakken in een ander document en in verschillende tabbladen, echter krijg ik dan foutmeldingen "niet gedefineerd" met een keuzeveld voor de cel(len)bepaling.

Knipsel.JPG

Ik veronderstel dat dit te maken heeft met een andere celpositie van de verschillende argumenten (verwijzingen naar de codes en de afdelingen) die opgenomen zijn in de UDF's. Nu is de vraag: waar kan ik deze UDF's vinden (in het bestand dat u me heeft doorgestuurd) om ze te kopieren in andere documenten en aan te passen.

In post #8 heb ik al aangegeven hoe je in de VBE komt ALT-F11.
Daar open je dmv dubbelklikken de module die links vh scherm staat, daar staat de UDF met enige uitleg.

Als je al begrepen hebt waar je het neer moet zetten dan moet je nog een boel zaken in je bestand aanpassen. De code is vrij eenvoudig.

Code:
Public Function VenA(R As Range, vw1 As Range, vw2 As Range) As Long
For Each cl In R
    If cl.Font.Color = vw1.Font.Color And cl.Value = vw1.Value And cl.Offset(1).Value = vw2.Value Then VenA = VenA + 1
Next cl
End Function

Je geeft de range op, de eerste voorwaarde en de tweede voorwaarde. Dat de uitkomst niet klopt komt doordat je verschillende kleuren gebuikt voor bv rood. AB10 heeft een andere kleur dan J25 en zal dus niet meegeteld worden. Dus als de kleurplaat niet consistent is, is dat van de uitkomst ook niet te verwachten.

Bijlagen

sorry ik heb nu al verschillende keren geprobeerd, maar het blijft chinees voor mij. Ik denk dat ik dat op een ander manier zal moeten doen met een worrkaround. DIt gaat mijn petje te boven.

toch bedankt voor de bijdrage.
vriendelijke groet
Rob

Het is natuurlijk zeer verwarrend als je niet weet hoe het werkt dat je dan 2 of meer oplossingen door elkaar krijgt voorgeschoteld.
Je weet dan niet meer wat bij wat hoort en zo krijg je dat nooit onder de knie.
Je zal in zo'n geval een keuze moeten maken met welke werkwijze je verder wil, zo kom je dan tot een oplossing die je zelf kan volgen. en die je kan toepassen op je eigen bestand.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan