Totaal aantal records weergeven in rapport

• Onderwerp starter Onderwerp starter ejot
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ejot

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2009
Hoi,

Waarschijnlijk is er een simpele oplossing voor mijn probleem maar kan er niet achter komen.

Ik heb een aantal queries aangemaakt op basis van bepaalde criteria, dit werken perfect. Nu wil ik graag 1 rapport met daarop het totaal aantal records per query. (Dus niet de records zelf maar alleen het totaal aantal!!) Heb dit geprobeerd met de optie "Som" of "Aantal" en dan een willekeurige kolom uit de juiste query. Hiermee geeft die echter als resultaat #fout.

Kan iemand mij vertellen of ik misschien een andere functie moet gebruiken, dat ik iets moet veranderen in de query of dat ik de functie mogelijk onder de verkeerde header plaats in het rapport?

bvd
Ejot

Als je een totaal wilt berekenen gebruik je nooit de functie Som, maar altijd de functie Aantal. Dat kan door een niet-gebonden tekstvak op je rapport te zetten met daarin de formule =Aantal(1) of =Aantal(*)

Als je totalen in een rapport wilt gebruiken, is het belangrijk dat je de berekening op de juiste plaats zet. Je kunt hierbij (althans niet zonder truukjes uit te halen) geen totaal per pagina maken, dus je kunt geen veld maken in de pagina kop- of voettekst.
De opties zijn derhalve:
- Kop- of voettekst op Veldniveau, door bij Sorteren/Groeperen een voettekst bij een veld aan te zetten. Je krijgt een totaal per gegroepeerd veld.
- Kop- of voettekst op rapportniveau. Je krijgt een totaal van alle records, dus feitenlijk de hele recordset.

Als ik je vraag goed begrijp, wil je echter een rapport met één gegeven, namelijk het totaal aantal records. Daarvoor hoef je niet zo ingewikkeld te doen, simpel een query maken met de knop Totalen, het sleutelveld opnemen, en de functie Aantal gebruiken. Daarmee heb je het totaal aantal records. desnoods nog een tekstveld ernaast met bijvoorbeeld de naam van de tabel, en je bent klaar.

Michel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan