• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Totale data werkblad automatisch verdelen over werkbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daan01

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2020
Beste allen,

Voor mijn bedrijf ben ik al een tijdje op zoek naar een efficiënte manier om de totale data te verspreiden over verschillende werkbladen. Helaas is dit mij nog niet gelukt zonder veel tijd kwijt te zijn aan dit handmatig te verwerken.

Nu komt mijn vraag overeen met dit forum: https://www.helpmij.nl/forum/showth...-verdelen-over-meerdere-werkbladen-op-celnaam, echter zag ik staan dat ik hier zelf een nieuwe vraag voor moet aanmaken.

Waar ik tegenaan loop:

Wij zijn een productiebedrijf dat elke dag administreert wat de productie is, en hoeveel er dan in voorraad is/hoelang het product nog goed is voor verkoop. Dit gaat om veel verschillende soorten producten. We zouden deze totale lijst graag (automatisch) willen opsplitsen in één soort per werkblad. Hierbij is het wel belangrijk dat werkblad 1 gewoon de 'totale lijst' blijft en hier elke dag iets aan toegevoegd kan worden.

Ik heb een bestand toegevoegd als voorbeeld, hier is fictieve data gebruikt.
Voor de personen die het bestand niet vertrouwen, hieronder een afbeelding.
voorbeeld - fictief.PNG

Aangezien het een fictieve lijst is, bevat deze maar een kleine hoeveelheid rijen. De oorspronkelijke versie is vele malen langer.

Is er iemand die mij kan helpen dit proces 'automatisch' te laten verlopen? Het is dus de bedoeling dat er gesplitst wordt naar soortnaam.

Mvg,

Daan01

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dank U wel Jan Karel Pieterse voor Uw reactie. Dit is inderdaad een mogelijkheid, echter zoeken wij in het bedrijf expliciet naar een manier om de totale lijst in tabblad 1, uit te splitsen naar soortnaam in tabblad 2 t/m ...

Ik heb in verschillende forums iets gelezen over Macro's binnen Excel. Ik ben hier dan ook druk mee bezig en snap in principe de basis van het 'opnemen' van een Macro.. Echter ik heb werkelijk geen idee hoe ik ervoor kan zorgen dat elk 'soort' uit de totaallijst gekoppeld wordt naar een ander (daarvoor bestemd) tabblad.

Mocht iemand mij hiermee kunnen helpen, zou ik dit heel erg op prijs stellen.

Maar waarom wil je die opsplitsing hebben is de vraag eigenlijk? Je gaat dan van een structuur die voor Excel ideaal is naar eentje die niet ideaal is.

Kijk eens naar mijn oplossing
Indien er iets gewijzigd word op tabblad "Totaal", dan macro update drukken.
In tabblad filter zie je alle mogelijke groeps codes in colom D, bij selectie in een van deze cellen zal de filter zijn werk doen.

Bijlagen

Gaat leuk zoeken worden met een ongesorteerde tabel en als je veel soorten hebt.:rolleyes:

Code:
Sub VenA()
  With Sheets("Blad1").Cells(5, 1).CurrentRegion
    ar = .Value
    .Sort .Cells(1, 5), , .Cells(1, 9), , , , , xlYes
    ar1 = .Value
    Set d = CreateObject("Scripting.Dictionary")
    For j = 2 To UBound(ar)
      d(ar1(j, 5)) = ""
    Next j

For Each it In d.keys
      If IsError(Evaluate("'" & it & "'!A1")) Then Sheets.Add(, Sheets(Sheets.Count)).Name = it
      Sheets(it).UsedRange.Clear
        .Parent.Range("Z1:Z2") = Application.Transpose(Array("Soortnaam", it))
        .AdvancedFilter xlFilterCopy, .Parent.Range("Z1:Z2"), Sheets(it).Cells(1)
        Sheets(it).Columns.AutoFit
      Next it
      .Value = ar
      .Parent.Range("Z1:Z2").Clear
    End With
End Sub

Zo kun je werkbladen maken:

Code:
Sub M_snb()
   Blad1.Columns(5).AdvancedFilter 2, , Cells(1, 20), True
   sn = Cells(1, 20).CurrentRegion.Offset(1).SpecialCells(2)
   Cells(1, 20).CurrentRegion.ClearContents

Sheets.Add , Sheets(Sheets.Count), UBound(sn)

For j = 2 To Sheets.Count
    Sheets(j).Name = sn(j - 1, 1)
   Next
End Sub

Het overige kun je ook het eenvoudigst met advancedfilter maken

Laatst bewerkt:
Wauw, dank je wel voor de reacties. Ik sta perplex van jullie hulp. Ik ga even alle mogelijkheden door kijken en uitzoeken welke het best passend is. Dank jullie wel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan