Uiteraard houden we meer tijd over als de handleiding wordt gevolgd/gelezen.
Echter: Er zijn (helaas) maar weinig apparaten die met een (gebruikers- en/of onderhouds-)handleiding worden uitgeleverd waarin troubleshooting stappen staan. ["Als er geen video is als de pc/laptop aangaat, doe dan...", "Als je wel het bios scherm zag maar Windows niet start, doe dan..."]
Ik zie het dus zo: Als je niet ooit een vergelijkbaar probleem hebt gezien (en dat is bij de typische topic-starter
van Helpmij aan de hand: laagdrempelig forum) dan wordt het lastig om te weten waar je in een handleiding naar moet kijken/zoeken en/of te kunnen inschatten waar je evt. zélf een fout gemaakt hebt tijdens gebruik.
Op Tweakers wordt je geslacht als je de handleiding niet (eerst) volledig hebt gevolgd/geprobeerd. Dat doen we bij Helpmij niet.
Misschien is het je daarom wel eens opgevallen dat áls ik de handleiding raadpleeg van een apparaat
a. Ik uitleg wat ik denk dat er gebeurd is (of wat er geprobeerd kan worden)
b. De specifieke stappen zoveel mogelijk
niet citeer, maar verwijs naar specifieke pagina's/secties ín die handleiding (die ik er dan ook nog bij link)
Daarmee hoop ik (ook) te bevorderen dat topic-starters (een volgende keer) de handleiding ook echt lezen en proberen te interpreteren én (hopelijk) topic-starters wat kennis/troubleshooting vaardigheden bijgebracht te hebben, zodat ze een volgend probleem mogelijk zelf kunnen oplossen of (minstens) zoveel aan geprobeerd hebben als van hen verwacht kan worden (incl. het gebruik van de handleiding).
Dat is ook een van de redenen waarom het niet is toegestaan om 'kale links' als oplossing te posten, lijkt me, én waarom ik de afbrandmethode van Tweakers (op een laagdrempelig forum als Helpmij) niet gepast vindt. Iedereen is ooit met 0% troubleshooting kennis begonnen, nietwaar?
Tijs.