Ubuntu 10.10 & KPN Hotspot issues

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rhyker

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
147
Vandaag voor een klant ubuntu 10.10 geïnstalleerd op zijn Packard Bell EasyNote MH45 (met Ralink RT2870). Alles werkte direct, ook WiFi op mijn lokale wlan netwerk ... trekt keurig op 1500KB/s update packets naar binnen. Er leek geen vuiltje aan de lucht ... totdat klant thuiskomt en aan de slag wil via KPN hotspot kraskaart.

WiFi maakt verbinding, maar in Firefox komt de KPN portal niet te voorschijn. resolv.conf staat goed ingesteld met 2 nameservers, default route staat goed, netwerk proxy op 'uit' in firefox ... maar geen connectie. Ogenschijnlijke oplossing: wlan0 properties, ipv4 adres verplicht stellen, en ookal ipv6 op negeer staat; wel het vakje voor "beschikbaar voor alle gebruikers" aanvinken. Er komt dan een foutmelding in beeld van "avahi", maar er wordt dan waarempel connectie gemaakt.

Echter ... resolving duurt forever en de connectie is trager dan een 14k4 modem. Ga morgen aan de slag met http://lokir.wordpress.com/2010/11/08/slow-wifi-problem-solved-ubuntu-10-04-10-10/ en wicd.

Iemand anders nog suggesties voordat ik iets ga doen met ndiswrapper en vista drivers?
 
Laatst bewerkt:
Avahi krijg ik ook altijd een melding van maar ik heb toch redelijk internet hoor...
 
Zonder die melding, werkt het gewoon niet ... kwam ik na 4uur achter ofzo :) Dus ben blij dat we het daar mee eens zijn. Maar bij jou werkt het wel lekker?

Het gekke is ... heb de laptop nu weer hier thuisliggen. Via mijn eigen 802.11g WiFi netwerk haal ik gewoon weer snelheden van boven de 1MB/s. Dat is sneller dan met Vista wat er voorheen op draaide, echter met Vista draaide het hele Hotspot gebeuren gewoon nouja goed is een groot woord (de verbinding naar het hotspot is gewoon brak), maar het was werkbaar. Met Ubuntu is een nachtmerrie. Eens in de 30minuten kunnen we misschien op Google.nl ... skype login werkt niet, enz. Afijn ik ga zo die kant weer op, ben goed gemutst over de mdns settings. Ik heb namelijk niet heel veel zin in ndiswrappers (aangezien het over het algemeen een drama is om aan de gang te krijgen).
 
Laatst bewerkt:
Juh 20-30 minuutjes rijden. Hij is hier in deze regio op vakantie :D
 
Een hele wilde gok: op welk kanaal zitten die KPN hotspots? 12 en 13 kunnen problemen geven. Kijk dan eens naar crda.
Kijk eens met tcpdump wat er allemaal aan verkeer over wlan0 loopt?
Probeer eens alles met statische ip's te configureren.
Als het thuis wel werkt, wat zou ndiswrapper dan moeten toevoegen?
Volgens mij krijg je met recente kernels ndiswrapper niet eens aan de gang.
 
Nou mijn gok was dat Vista betere drivers heeft onder barre connectie omstandigheden. Vandaar ndiswrapper. Mja dat vermoeden had ik al met recente kernels. Tja ik gok gewoon dat het iets met mdns en mocht dat het niet zijn ga ik nog wel even klooien met de contents van resolv.conf en sniffermeuk... ik zit er over een uurtje en spanningen gieren door mijn keel. Kan ik het waarmaken ... stabiele WLAN? LOL .. k*t Ubuntu. :eek: :rolleyes:
 
als het mdns is kan je gewoon
Code:
sudo apt-get remove --purge avahi
doen en weg is het.
Daarna kan je
Code:
nano /etc/nsswitch.conf
aanpassen en daar alle mdns verwijzingen verwijderen.
En vooral
Code:
[NOTFOUND=return]
oid
 
yup ... wat ik eerder ookal schreef. Dank! Dat loste de resolve bug in 10.10 inderdaad op ... helaas was internet nogsteeds zo traag als stroop. Maar heeft hij vanmiddag een 3G mobile stick gehaald .. en ook dit geeft wederom problemen.

Ben je trouwens dezelfde dropl als hier: http://forum.ubuntu-nl.org/internet-en-draadloos/een-leven-zonder-network-manager/

zo ja, want in de startpost staat ... dat probleem hebben we nu ook! En dat er na een interval van 10-20minuten 3G eruit klapt, en alleen weer aan de gang te krijgen is met een restart.
 
yup ... wat ik eerder ookal schreef. Dank! Dat loste de resolve bug in 10.10 inderdaad op ... helaas was internet nogsteeds zo traag als stroop. Maar heeft hij vanmiddag een 3G mobile stick gehaald .. en ook dit geeft wederom problemen.

Ben je trouwens dezelfde dropl als hier: http://forum.ubuntu-nl.org/internet-en-draadloos/een-leven-zonder-network-manager/

zo ja, want in de startpost staat ... dat probleem hebben we nu ook! En dat er na een interval van 10-20minuten 3G eruit klapt, en alleen weer aan de gang te krijgen is met een restart.

Dat ben ik idd ja
 
nou fijn om te weten dat je ook hier zit! Je stond namelijk aan de basis van mijn oplossing. Zonder jou was het me niet gelukt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan