• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitkomst ipv Formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

thespinner

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2014
Ik heb weer eens een probleem. Ik ben nu al een tijd bezig met excel en dacht dat ik iig niet meer helemaal onder aan de trap stond qua kennis, maar na gisteren blijkbaar toch. :shocked:
Ik heb een planning gemaakt in office 97 en vorig jaar geupdate naar de nieuwe standaard .xlsm Dit werkte altijd prima. Nu ik een formule in een cel wil aanpassen door omstandigheden kom ik erachter dat de formule na aanpassing alleen nog maar de uitkomst weergeeft. De formule is weg! Als ik ctrl-t indruk dan zie ik overal de formules, behalve die ik aangepast heb. Ik heb in celeigenschappen 'verborgen' uitgezet, maar dat heeft ook geen zin. Als ik naar een lege cel ga die ik nooit eerder heb gebruikt en daar een formule intoets dan blijft hij wel staan. Dus heeft het te maken met bepaalde eigenschappen die zijn toegepast denk ik. Als ik opmaak kopieer van die cel ,dan werkt dat helaas ook niet.

Wie kan mij hiermee helpen en graag ook vertellen als het antwoord er is, waarom dit zo gebeurd is?

Btw, ik heb versies 2007,2010 en 2013 geprobeerd om te zien of het aan een corrupte excel was, maar zit denk ik in mijn betand ingebakken.

Alvast bedankt!

Dag Thespinner,

En wat staat er in de formulebalk, boven de kolomkoppen?

Kees

In de formulebalk staat ook de uitkomst. Dus het lijkt erop als ik een formule intyp dat na enter alleen de uitkomst in de cel gezet wordt. De formule is nergens meer te bekennen.

Je hebt je bestanden opgeslagen als xlsm. Dat betekent dat er macro's of andere VBA-code in kan zitten die dit veroorzaakt. De code kan dan een berekening uitvoeren die de celinhoud met jouw formule overschrijft, en de uitkomst van die berekening in de cel zit.
Kloppen de gegevens in die cellen waarin de formule verdwenen is?
En anders even een voorbeeld bestandje zonder gevoelige informatie.

Kees

Je schrijft over ".xlsm", dat zou betekenen dat er een macrocode aanwezig kan zijn die de uitkomst van de formule omzet in waarden.

Gedeeltelijke oplossing! Inderdaad heb ik iets aan macrocode gebruikt wat dit als resultaat heeft. Ik heb macro's uitgeschakeld en ik kan zoals vanouds bewerken. Heeft iemand enig eidee wat voor code ik moet zoeken, dat dit veroorzaakt? Anders zal ik een voor een moeten verwijderen om te kijken welke het veroorzaakt.

Ik vermoed de 'Change event' in moduleblad van toepassing.

Daar is zonder voorbeeldje geen zinnig woord over te zeggen.
Als je in het bestand op Alt-F11 drukt krijg je een overzicht van de VBA-code, daar moet je het zoeken, misschien zegt de naam van een aanwezige macro iets.

Kees

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal target As Range)
'invoeren van tijd in gehele getallen

On Error Resume Next
If Intersect(target, Range("h6:fu50")) Is Nothing Then GoTo Einde
If IsEmpty(target) Then GoTo Einde

If Hour(target.Value) <> 0 Or Minute(target.Value) <> 0 Then GoTo Einde
  Application.EnableEvents = False
If Int(target.Value / 100) < 0.1 Then
  target = "00:" & target.Value
Else
  target = Int(target.Value / 100) & ":" & Right(target.Value, 2)
End If
  Application.EnableEvents = True

Einde:
  ActiveSheet.Calculate
End Sub

Dit is hem! Range hs6:fu50 pakt gehele planning inclusief verborgen formules mee. Nu pas achter omdat ik iets wil wijzigen.
Kan iemand me kort uitleggen of ik bereik kan splitsen? Ik wil meerdere bereiken hebben. i6:k50 , ak6:am50 , en dan nog 5 maar dat snap ik dan wel.

iig geweldig dat jullie zo snel hebben meegedacht!

Je kunt een variabele maken en die declareren als Range.
Dan definieer je die variabele met jouw gewenst bereik.
Later kun je dan je bereik ook makkelijk aanpassen in die variabele
Die bereiknaam kun je dan in je code gebruiken
Kees

Code:
If Intersect(Target, Range("h6:k50 ,ak6:mk50"))

Hsv,

Bedankt. heb jouw oplossing genomen, was voor mij het gemakkelijkst. :D

Allemaal nogmaals bedankt voor het aandragen van de oplossing. Weer wat erbij geleerd. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan