• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitslag wedstrijd n.a.v. rondelijst invullen

Status
Niet open voor verdere reacties.

nancyvisschers

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2015
Voor de uitslag van een motorcrosswedstrijd ben ik een aantal spreadsheets aan het maken.

Zo wil ik bijvoorbeeld de uitslag van een wedstrijd tonen aan de hand van een rondelijst. Helaas heb ikBekijk bijlage rondelijst mx.xlsx niet al teveel ervaring hiermee. Is er misschien iemand die mij hier mee zou kunnen helpen? Die uitslag moet dus uiteindelijk in de rode vakjes komen staan. Ik heb even een simpel voorbeeldje gemaakt met een aantal "rijders' hierin.

Alvast bedankt voor de moeite!

Groetjes,
Nancy

Nancy,

Het gepresenteerde voorbeeldbestand schept toch te weinig duidelijkheid over wat je wil bereiken.
Wat is de betekenis van de getallen in je spreadsheet, en welke waarden zou dit opleveren in de roodgekleurde cellen?

Timshel,

Dank voor je reactie. Ik heb het voorbeeld nog wat aangepast, hopelijk is het nu duidelijker.

Het idee is in ieder geval dat er een wedstrijd is met (in het voorbeeld) 9 rijders. Dit kunnen er meer of minder zijn. Deze rijden een wedstrijd van bijvoorbeeld 20 minuten en gaan allen tegelijkertijd van start. De getallen in de lijst staan voor het startnummer van de betreffende rijder. Sommige rijders rijden bijvoorbeeld 7 rondes en anderen 8 of 9. Of vallen halverwege uit de wedstrijd. Steeds bij start/finish worden de rijders met hun startnummer genoteerd.

In de rode vakjes wil ik dus graag de einduitslag hebben van de wedstrijd. Deze moet zijn zoals deze nu (handmatig) is ingevuld.

Groeten,
Nancy

Bekijk bijlage rondelijst mx.xlsx

@Nancy,
wil je eens uitleggen hoe de uitslag tot stand komt, want ik begrijp het niet.
Ik dacht eerst: het nummer dat het meest voorkomt (in Excelrij 7 en 8 resp. 43 en 16), maar voor Excelrij 9 noteer je bij de uitslag 11, terwijl dat getal in Excelrij 9 toch niet het meest voorkomt. Idem voor Excelrij 11, het getal 12 komt daarin twee keer voor en het getal 11 drie keer, maar bij de uitslag noteer je 12. Het laatste nummer in de reeks is het ook weer niet altijd, kortom: HOE moet de uitslag worden berkend?

Volgens mij wordt per ronde(kolom) de deelnemers( startnummers) genoteerd in volgorde van doorkomen(rij).

Wat plongske zegt had ik er ook uit gehaald. Per ronde wordt volgorde bepaald. Getallen zijn de "rugnummers".

Laatst bewerkt:
Even of ik het goed begrijp. In kolom K, ronde 9, staan deelnemers die de hele race hebben uitgereden, in dit geval 6 deelnemers. Deze racers eindigen op plaats 1 tot en met 6. Daarna geldt: wie de meeste rondes heeft gereden eindigt het hoogst.
Kijk eens of deze matrixformule doet wat je wilt. Ingeven in B40, afsluiten met CTRL-SHIFT-ENTER en kopiëren naar beneden:

Code:
=ALS(AANTAL($K$7:$K$36)>=A40;K7;INDEX($C$7:$C$15;KLEINSTE(ALS(ISNB(VERGELIJKEN(C$7:C$15;D$39:D39;0));ALS(AANTAL.ALS($C$7:$K$15;$C$7:$C$15)=GROOTSTE(AANTAL.ALS($C$7:$K$15;$C$7:$C$15);A40);RIJ(A$2:A$10)-1));1)))

@ Timschel
Volgens mij heb je het bij het rechte eind.:thumb:
Nog even een foutafhandeling erbij geplaatst.
PHP:
=ALS.FOUT(ALS(AANTAL($K$7:$K$36)>=A40;K7;INDEX($C$7:$C$15;KLEINSTE(ALS(ISNB(VERGELIJKEN(C$7:C$15;D$39:D39;0));ALS(AANTAL.ALS($C$7:$K$15;$C$7:$C$15)=GROOTSTE(AANTAL.ALS($C$7:$K$15;$C$7:$C$15);A40);RIJ(A$2:A$10)-1));1)));"")

Oeps we zijn er nog niet.
Nu wordt er enkel naar ronde 9 (kolom K) gekeken om de uitslag te bepalen. of zie ik het verkeerd?

Denk het eigenlijk niet. Stond ergens geen "$" teken. Maar alsnog krijg ik een ander uitkomst dan door de TS aangegeven.

dus gaan we maar op een reactie van de TS wachten.;)

Edit, @Plonske, onze berichten kruisen elkaar blijkbaar.

Laatst bewerkt:
Na lang zoeken heb ik een oplossing gevonden met een hulpkolom (kolom A)
opgepast de formule in D40 verschilt van de rest.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@Plonske,

Volgens mij klopt er niet veel van jouw berekening. Of we begrijpen het beiden niet:d

@nancyvisschers,

Zoals ik het lees: deelnemer 43 heeft 5 keer op plaats 1 gereden en 4 * op plts 2 en 1 * op plts 3 = totaal 10 ronden. De punten zullen dan zijn 5*1+4*2+1*3 + aantal ronden niet gereden = (15-10)*bv 100 = 516 punten
Voor deelnemer 16 is het 4*1+5*2+1*3 + (15-10)*bv 100 = 517 punten.
Deelnemer 19 heeft 2 van de 15 ronden meegedaan en heeft in beide ronden plaats 9 behaald. Dus (15-2)*vb100 + 18 = 1318 punten.

Klopt deze veronderstelling? En klopt het dan ook dat je de positie van deelnemer 32 en 12 hebt verwisseld?

Bijlagen

@ Vena,
Wie de laatste ronde in de 1é positie de finish passeert is toch de 1é?
Het gaat toch over de volgorde van het overschrijden van de finish?
En voor de uitvallers geld toch de volgorde van wie het de meeste rondes geeft volgehouden.

@plonske, zou best kunnen en dan klopt jouw vb denk ik.:d Ik dacht dat het om een puntentelling per ronde ging vandaar ook de vraag aan de TS om wat meer opheldering.:confused:

Ook Nancy is nog niet gefinisht geloof ik... :confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan