• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitslagen + SQL gebeuren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

KupCom

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2011
Beste (mede-) forumleden,

Ik ben bij een aantal evenementen betrokken en moet telkens aanzien hoe er gewerkt wordt met uitslagen in bijvoorbeeld Office Word of zelfs nog WordPad. Alles handmatig sorteren, enzovoort. Dit alles terwijl het best gemakkelijk in Excel of Acces kan, tenminste dat lijkt mij. Daarom wil ik graag iets in elkaar knutselen waarmee organisaties die handmatig nog uitslagen moeten invoeren, sneller alles klaar hebben. Dit eventueel zelfs gekoppeld aan een SQL gebeuren waardoor thuisblijvers via internet de resultaten kunnen volgen

Hoe zie ik dit voor me (concept):
  • Excel bestand met per programmanummer een tabblad helemaal kant-en-klaar (Bekijk bijlage Voorbeeld HelpMij forum.xls).
  • Acces voor het genereren van een SQL bestand. Dit bestand moet een SQL aanmaken met alle resultaten. Via een internetpagina moeten de thuisblijvers het programmanummer kunnen aanklikken en dan de resultaten zien. Het eerste is geen probleem en gemakkelijk te realiseren. Het tweede is natuurlijk een luxe maar wel een uitdaging om het te kunnen maken. Echter ik heb geen flauw idee hoe ik dat moet aanpakken.

Hebben jullie een idee of toevoeging? Ik hoor het graag!

In principe is dit goed mogelijk. De beperking is vooral gerelateerd aan de locatie van de server en het beheer ervan.

Indien je de excel file juist formateerd kun je zelfs direct van excel naar database. Gezien je het hebt over "sql gebeuren" zal daar je grootste uitdaging liggen. Je huidige excel voorbeeld is niet direct bruikbaar, daar er lege kolommen in het template zitten.

Is het mogelijk? ja. Er zijn echter vele mogelijkheden, onder andere afhankelijk van je toegang tot de server. Heb je geen directe toegang kun je je excel informatie omzetten naar XML en deze eventueel aan de database voeren. In dit geval zal een eenvoudige CSV mogelijk ook volstaan. Iemand met wat ervaring kan dit waarschijnlijk in een paar avonden in elkaar zetten. Als je echter vanaf 0 begint zul je eerst de verschillende stappen moeten beheersen.

Dank voor je reactie! In principe heb ik gewoon toegang tot de server (MySQL) mocht je dit bedoelen. Het SQL gebeuren is de grootste uitdaging omdat ik eerst alles op een goede manier in een SQL database op het internet moet krijgen en vervolgens op een webpagina met koppeling naar de programmanummers en dan vervolgens naar de uitslagen.

Eigenlijk is dat niet heel moeilijk. Je programma-nummers staan namelijk (als het goed is) ook in de database. Indien je geen extra beheer toepast kun je dus met een eenvoudige query alle beschikbare programma-nummers op een website "dumpen".

Indien je gebruik maakt van PHP is dit redelijk eenvoudig.

Pseudo code:

uitslag.php
Code:
select programma-nummers from uitslagen
for each
"www.mijnsite.nl/feedback.php?uitslag=".$regel

feedback.php
Code:
$wat = get["uitslag"]
select * from uitslag where programma-nummer = $wat
toon uitslagen

Qua input heb je een aantal mogelijkheden. PHP heeft een CSV parser. Indien je een excel met de juiste indeling opslaat in CSV kun je die met php inladen en in de database plaatsen. Hetzelfde met XML (maar dat is overkill, denk ik).

Een alternatief is met visual basic of C# de excel informatie direct in je database plaatsen.

Eigenlijk is dat niet heel moeilijk. Je programma-nummers staan namelijk (als het goed is) ook in de database. Indien je geen extra beheer toepast kun je dus met een eenvoudige query alle beschikbare programma-nummers op een website "dumpen".

Indien je gebruik maakt van PHP is dit redelijk eenvoudig.

Pseudo code:

uitslag.php
Code:
select programma-nummers from uitslagen
for each
"www.mijnsite.nl/feedback.php?uitslag=".$regel

feedback.php
Code:
$wat = get["uitslag"]
select * from uitslag where programma-nummer = $wat
toon uitslagen

Qua input heb je een aantal mogelijkheden. PHP heeft een CSV parser. Indien je een excel met de juiste indeling opslaat in CSV kun je die met php inladen en in de database plaatsen. Hetzelfde met XML (maar dat is overkill, denk ik).

Een alternatief is met visual basic of C# de excel informatie direct in je database plaatsen.

Je gaat me even te snel. Ik moet eerst zorgen dat ik alles vanuit Excel goed in een database kan krijgen. Daar heb ik nou net niet genoeg verstand van. Daarna moeten we kijken hoe we ze d.m.v. PHP goed kunnen tonen..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan