uitsluitingen combobox werkt in subform, niet in hoofdform

Status
Niet open voor verdere reacties.

dummy1

Gebruiker
Lid geworden
20 jan 2011
In access heb ik een inkooporderregistratie gemaakt waarin per afdeling, component(machine), subcomponent(machine sectie) artikelen kunnen worden ingekocht.
Het formulier heb ik opgebouwd uit een hoofdfomulier(basis gegevens) en een subform(select d.m.v. comboboxen machine, component en subcomponent en inkooporderregels).

Om te voorkomen dat bij een selectie d.m.v. een combobox hele lange lijsten ontstaan en om foutkans te elimineren, ben ik een tijd bezig geweest om uitsluitingen werkend te krijgen in het subformulier (bij het selecteren van een afdeling, kan je alleen kiezen uit componenten voor die afdeling en subcomponenten). Uiteindelijk is dit gelukt.:)

In het subformulier werken de uitsluitingen goed, maar wanneer ik het subformulier in het hoofdformulier plaats, krijg ik de melding "parameterwaarde opgeven" met bijv. de tekst "Formulieren!Frm_Subformulier.Comp1". Het heb geprobeerd de verwijzingen in de query aan te passen, maar kom er niet uit waar ik iets verkeerd heb staan.
In de gebeurtenisprocedure heb ik o.a. staan:
Private Sub Afd1_AfterUpdate()
Me.Comp1.Requery.

Mogelijk moet hier wat aangepast en/of toegevoegd worden?
Het bestand heb ik gecomprimeerd, maar is iets te groot om te kunnen uploaden.
Kan iemand mij verder helpen?
Het bestand kan ik evt. mailen, waardoor de situatie misschien helder wordt.

Alvast dank.... Dennis

Heb je eerst het subformulier gemaakt, en hem toen pas in het hoofdformulier gehangen? Hmmmm... niet de handigste werkwijze. Je had 'm beter vanuit het hoofdformulier kunnen maken. Er zit waarschijnlijk iets fout in de verwijzingen vanuit de eerste en tweede keuzelijst. Ik weet niet hoe je die gemaakt hebt, maar de verwijzing "Formulieren!Frm_Subformulier.Comp1" klopt inderdaad niet meer. Er hangt nu namelijk een formulier voor, en die ontbreekt in de verwijzing.
"Me!Hoofdformulier.Form!Formulieren!Frm_Subformulier.Form.Comp1"
of
"Me!Parent!Frm_Subformulier.Form.Comp1"
Beter is het, als dit niet werkt, om de controls opnieuw te maken...

Hai Michel,

Dank alvast voor je reactie!
Bij het opbouwen van de formulieren heb ik een splitsing vanuit 2 querys gemaakt, waarmee ik 1 query als tabel (subform) laat weergeven.
Volgens mij gaat de opbouw dan goed? Naderhand ben ik bezig geweest om de uitsluitingen aan te brengen in de comboboxen. Als ik dit enkel toepas in het subform wat acces automatisch heeft opgeslagen, werkt het prima. Wanneer ik dit vanuit het hoofdform probeer toe te passen werkt het niet.
Extra verwijzingen naar het bovenliggende hoofdformulier werken niet.
Zal ik het bestand eens aan je mailen (456kb), misschien krijg je dan een beter beeld?
Groeten, Dennis

doe maar, dan kijk ik er vanavond wel naar.

Laatst bewerkt:
Hai Michel,

Heb jij nog tijd gehad hier naar te kijken?
Groeten en alvast dank.

Dennis

Ja, en 'm nog werkend gekregen ook.... Ik zal 'm vanavond terugsturen, want ik heb 'm niet op het werk staan, mar thuis.

Top man!
Ik ben een tijd bezig geweest, maar had ff geen idee meer waarom dit niet functioneerde in het hoofdformulier.
Ik zie het resultaat van je creatieve brein met spanning tegemoet ;-)

Groeten, Dennis

Had ik mijn hoofd gisteren op de juiste manier gemonteerd, dan had ik 'm al gepost.... Maar door familieomstandigheden ben ik aan het posten niet meer toegekomen. Zal hem vanavond posten. Overigens heb ik een heel andere oplossing toegepast als in jouw opzet; ik maak de filtering via VBA, zodat hij zowel binnen het hoofdformulier als los werkt.

Ik ben benieuwd!
Het is mijn eerste ervaring met het maken van een programma in access, dus VBA is voor mij nog redelijk onbekend terrein.
Erg leerzaam voor mij om eens te zien hoe jij dit gemaakt hebt.
Dank alvast en sterkte met de fam. ...

Dennis

Hai Michel,

Geweldig man! Werkt hartstikke goed zo.
Hartstikke bedankt voor het helpen met je oplossing.
Ik zal het VBA nog eens goed bestuderen want daar ben ik nog niet erg in thuis.
Dank je wel, ik kan weer verder.
Dennis.

Graag gedaan! Als je vragen hebt over de vba, dan hoor ik 't wel... Anders kan-ie denk ik wel op opgelost?

Vraag som bedrag in hoofdformulier van berekend bedrag uit subformulier

Hai Michel,

Je oplossing in VBA werkt goed, deze ga gebruiken zoals je dit hebt gemaakt.
Rest mij toch nog ��n punt wat los staat van de VBA vraag....
Ik heb een inkoopformulier gemaakt welke is opgebouwd uit een hoofdformulier (leveranciersgegevens etc) en een subformulier met detail gegevens over de te bestellen artikelen. De gegevens uit het subformulier komen uit een query, waarin ik per orderregel een bedragberekening heb gemaakt. Op order niveau(hoofdformulier) zou ik graag de som van de bedragberekening(uit subformulier) tonen als "gepland orderbedrag".
Dit heb ik toegepast en mijn berekening werkt, maar helaas maak ik waarschijnlijk een opbouw fout, want de selectievelden in mijn hoofdformulier(die hier volgens mij niets mee te maken hebben) werken niet meer na mijn toevoeging van het berekeningsveld...
Het is lastig uitleggen zo, ik kan je het voorbeeld weer mailen als je dat wil. Ik heb vele omwegen geprobeert, maar zie niet hoe ik dit anders moet doen.:confused: Heb jij tijd hier eens naar te kijken? Alvast dank.

Dennis

Klinkt als een probleem waarvoor ik de db even moet zien; stuur maar op!

Hai Michel,

Had jij toevallig nog gekeken naar mijn berekening en waarom dit niet goed functioneerd?
Groeten, Dennis

Ik heb er al wel naar gekeken, maar nog geen oplossing gevonden. Nog even geduld dus...

Zeker. Ik wacht je reactie met belangstelling af. Ben erg benieuwd.
Dank alvast.

Dennis

Het probleem is eigenlijk heel simpel op te lossen door de extra query inderdaad te verwijderen. Die heb je namelijk helemaal niet nodig, want je kunt het subtotaal berekenen op het subformulier. En vandaar haal je het totaal over naar je hoofdformulier. Zoals in bijgaand voorbeeld.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan