• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

unieke tekst tellen in een kolom; nu alleen voor niet lege cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeroenWPM

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2008
Berichten
43
hoi,

al vaker is hier op het forum de vraag gepost hoe je unieke waarden in een bereik berekend. Vaak wordt hier een somproduct formule gebruikt, zoals:
Code:
=SOMPRODUCT(1/AANTAL.ALS(A$1:A$9;A$1:A$9))

probleem daarbij is lege cellen in een bereik altijd een foutwaarde geeft (delen door nul?). Omdat in mijn kolom steeds wisselingen in het aantal niet-lege cellen plaats vinden, en ik niet steeds het bereik van de formule wil aanpassen, geeft dit problemen.

Heeft iemand een idee hoe je deze formule foutloos kan laten werken op een hele kolom inclusief rijen met lege cellen? :rolleyes:
 
Ik weet de opbouw van het bestand niet, dus kan het niet na bootsen...
Maar zo iets?
Code:
=SOM(ALS(INTERVAL(VERGELIJKEN(A1:A9;A1:A9;0);VERGELIJKEN(A1:A9;A1:A9;0))>0;1))

Edit: Werkt niet :)

Deze wel
Code:
=SOM(ALS(INTERVAL(A1:A9;A1:A9)>0;1))
 
Laatst bewerkt:
ik zoek dus iets zoals:
Code:
=SOM(ALS(INTERVAL(VERGELIJKEN(DATA!A:A;DATA!A:A;0);VERGELIJKEN(DATA!A:A;DATA!A:A;0))>0;1))

maar dan werkend... Krijg nu de foutmelding '#getal!' (in functie-argumenten van de functie VERGELIJKEN en dan de zoeken-matrix ingave)
 
Heb nog een edit in mijn vorige post...

Kan je ook zo gebruiken
Code:
=SOM(ALS(INTERVAL(A:A;A:A)>0;1))
 
Laatst bewerkt:
hoi,

ik heb het toegepast, maar krijg het antwoord '0' terwijl ik in een hoger aantal verwacht. In het schermpje Functieargumenten staan nu bij zowel gegevensmatrix als interval_verw de foutmelding '#GETAL!'.
Het werkt dus niet.

Ik zie overigens dat de functie INTERVAL tekst negeert... De data die ik wil tellen is juist een tekstveld zoals 'MeetpuntA/07-mei-2012/'.
 
Deze formule leest de tekst, maar dan moet je wel het bereik benoemen! Hij kan niet A:A lezen..
Code:
=SOM(ALS(INTERVAL(VERGELIJKEN(A1:A9;A1:A9;0);VERGELIJKEN(A1:A9;A1:A9;0))>0;1))
 
Tja, dat is nu precies mijn probleem... Bedankt voor de moeite zover.
 
nog steeds niet opgelost,

weet iemand een oplossing zonder de functie INTERVAL?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan