• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Unieke waarden uit verschillende tabbladen verzamelen

• Onderwerp starter Onderwerp starter emc
  • Startdatum Startdatum
Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

emc

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2003
Hallo,

Van leveranciers krijg ik kwartaalrapportages, zoals bij catering. De afgenomen artikelen variëren voor een deel per kwartaal. Er zijn altijd kroketten, broodje kaas, soep, etc. Maar ook seizoensproducten, etc. Gedurende het jaar kijk ik per kwartaal en in totaal wat bijvoorbeeld de top 10 is of de producten die verspild zijn. Inhoudelijk wisselt die lijst dus. Om het totaal overzicht te krijgen kopieer ik de lijst met artikelen van alle kwartalen op een leeg tabblad onder elkaar en laat Excel de dubbele waarde eruit halen. Dit kopieer ik dan terug naar mijn tabblad 'overzicht'. Met de formule Som.als laat ik dan het totaal van de kwartalen uitrekenen.

Is er een formule die ik kan gebruiken om dit automatisch te doen, dat ik niet na elk kwartaal en unieke producten lijst opnieuw moet maken? Alternatief is dat ik de leveranciers ook om de totaalrapportages vraag, maar ik vind het een sport/belangrijk om zoveel mogelijk binnen excel zelf te kunnen.

Ik heb een bestand bijgevoegd als voorbeeld, met 4 kwartalen en het overzicht. Wij werken met Office 365.

Alvast bedankt!

Bijlagen

Zo bijv.
Code:
=UNIEK(VERT.STAPELEN('Q1'!A2:A6;'Q2'!A2:A6;'Q3'!A2:A7;'Q4'!A2:A7))

Wauw, weer wat wijzer! gelukt, bedankt en fijne dag!

Zonder steeds de bereiken aan te passen en de bladen apart te benoemen.
Code:
=UNIEK(FILTER(VERT.STAPELEN('Q1:Q4'!A2:A100);VERT.STAPELEN('Q1:Q4'!A2:A100)<>""))

Iets ingekort.
Code:
=LET(x;VERT.STAPELEN('Q1:Q4'!A2:A100);UNIEK(FILTER(x;x<>"")))

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: emc
Lijkt me zeer geschikt voor je =SOM.ALS in tabblad Overzicht.
Code:
=LET(x;VERT.STAPELEN('Q1:Q4'!A2:C100);Y;FILTER(x;INDEX(x;;1)<>"");VERT.STAPELEN({"Artikel"\"Aantal"\"Prijs"};GROEPEREN.PER(INDEX(Y;;1);NEMEN(Y;;-2);SOM;;0)))

Bijlagen

• Leuk
Waarderingen: emc
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan