• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

update datum op userform

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spiesse

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2011
Goedemorgen allemaal,

ik heb een userform dat dag en nacht openstaat. 1 keer per dag wordt dit afgesloten en heropstart.

Bij de userform_initialize laat ik in een label de datum van vandaag verschijnen.

Hoe kan ik bekomen dat dit nu 's nachts automatisch aangepast wordt aan de datum van de huidige dag?

Het bestand op zich werkt perfect, alleen denken de gebruikers ervan dat door het niet veranderen van de datum dit bestand niet meer werkt....

Groeten,
Spiesse

Dan moet je, als het formulier elke dag opnieuw opstart, de datums met elkaar vergelijken. Zoiets zou moeten werken:
Code:
Private Sub UserForm_Initialize()
Dim newDate As Date
    newDate = Date + 1
End Sub

Code:
Private Sub UserForm_Activate()
    If Date = newDate Then Me.txtDatum.Caption = Date Else: Me.txtDatum.Caption = newDate
End Sub

Hey octafish,

dank voor uw inbreng.

Nu is het zo dat de userform pas vernieuwd wordt nadat het bestand 's morgens gebruikt is door de werknemers... Dus het bestand staat dan al open van de vorige dag 's morgens.

Het is de overschakeling van dag naar dag die zou moeten zichtbaar zijn...

En dat gebeurt met deze code. De Activate draait continue op de achtergrond, en zodra de datum wijzigt, verandert die automatisch op het formulier. Dat had je toch gevraagd?

ik heb dit in de code bijgeschreven, maar als ik de userform opstart zie ik de huidige datum niet staan.

als ik de userform_activate 'uitschakel' verschijnt deze wel weer...

Hey SNB,

normaal is het zo dat als ik de userform start, de huidige datum in een label verschijnt. Na de aanpassing van Octafish staat deze datum niet meer in de label.caption...

in bijlage het bestand. Feel free to snuffel in de code :)

Bekijk bijlage V forum.xlsm

Hey Cobbe,

ik zie nu idd de datum terug verschijnen.

Ik zet alles over van het bronbestand naar uw versie en bekijk wat dit geeft.

Thx in advance!

Omdat er alleen tusssen 7:00 en 8:30 besteld mag worden lijkt het me voor-de-hand-liggender dat bij de eerste keer openen van het userform wordt aangegeven die ie om 8:30 gesloten moeten worden.
Tot de volgende ochtend kan die dan niet meer geopend worden.
De eerste de volgende ochtend na 7:00 krijgt de actuele datum te zien, omdat dan het userform opnieuw gestart wordt.

Kijk ook eens naar de initialize gebeurtenis in de bijlage.

Bijlagen

SNB,

you did magic in the initialize :)

Het gebruik zit zo SNB... rond 8.30u haal ik gegevens op van de pc waarop dit progje draait naar een USB stick. Die gegevens worden dan verwerkt in mijn groot bestand waar ik persoonlijk mee werk.

Na de overzetting start ik het programma opnieuw op zodat het klaar staat voor de volgende ochtend. Ik start 's morgens maar om 7.45u maar er zijn hier altijd al werknemers rond de klok van 7u...
De PC mag niet uitgeschakeld worden, daarom blijft het programma dag en nacht draaien...

Maak een onderscheid het open blijven staan van Excel en het zichtbaar zijn van het userform.

het excelbestand is niet 'zichtbaar' op het scherm, enkel de userform.

Zie de bijlage voor een andere aanpak:

Tussen 7:00 en 8:30 staat het userform open.
In de andere tijden staat er Excel met een startknop.
De startknop werkt alleen tussen 7:00 en 8:30 en opent dan het userform met de juiste datum in de bovenbalk.
Als het userform geopend is, sluit het zichzelf automatisch om 8:30.

Bijlagen

SNB, dit is een mooi alternatief!

Ik ga proberen om dit te integreren in mijn bestaand bestand...

Wish me luck!

SNB,

dit lijkt met niet so easy...

Kan je mijn bestand uit post 1 eventueel aanpassen met uw benadering?

Bovenaan het excelblad staat een knop 1 die de userform laadt en excel volledig minimaliseert...

Draait dit op een standalone computer of gekoppeld aan een netwerk ?

Goedemorgen SNB,

het bestand draait op een standalone PC.

De bedoeling is om deze met tijd op het bedrijfsnetwerk te koppelen zodat ik vanop mijn bureau de pc's kan overnemen om de bestanden over te zetten naar mijn pc.

Goede voormiddag SNB,

ik heb het bestand draaiende gekregen met de hulp van uw voorbeeld.

Bij opstart van het bestand 's morgens (na inlezen en afsluiten van het bestand) bekijkt de activate het uur om van daaruit de userform te openen.

Nu heb ik nog 1 extra vraagje hieromtrent:

Deze morgen heb ik het bestand voor de laatste keer deze week gebruikt. De eerstvolgende keer dat het bestand door de werknemers gebruikt wordt is aanstaande maandag.
Zal dit bestand even goed werken als dat het dagelijks gebruikt wordt (en ook afgesloten en opnieuw opgestart)?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan