Updaten naar Windows 11 ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

DutchOirs

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2009
Berichten
721
Goedemorgen allen,

Zit met een vraagje over windows, dus dacht vraag het aan de kenners.

Heb 2 pc's, waarvan 1 enige tijd stuk is en deze begint ook mankementen te vertonen.
Gebruik op beidde pc's windows 7 met office 2003. Tot volle tevredenheid overigens.

Maar tijd komt nu daar om te updaten.

Dus wil beginnen met de kapotte pc te updaten.
Inhoudelijk de pc vernieuwen/updaten, maar loop tegen een paar vragen aan.

Heb behoorlijk wat programma's in Excel 2003 met VBA gemaakt in de afgelopen jaren en wil de mogelijkheid behouden om deze files te kunnen gebruiken.

Vraag 1: Raden jullie me aan om Windows 11 te gaan gebruiken?

Vraag 2:
............A- is het mogelijk het Office pakket 2003 in Windows 11 te installeren en te gebruiken?
............B- is het tevens mogelijk een nieuwere versie van Office pakket daarnaast te plaatsen?
............C - Welke versie van het Office pakket raden jullie me dan aan? (voorwaarden wel dat 2003 files kunnen gebruikt worden)

Wel dit zijn de eerste vragen die bij me opkomen.

Alvast many thanks

Dutch
 
Met welke reden gebruik je nog een 20-jaar oud Office-pakket die allang niet meer ondersteund wordt? Neem gewoon Office 2021 of Office 365.
 
Goedemorgen LangePier,

Zoals ik al schetste, eerst PC updaten en dan alles er overnieuw op.

Maar wat precies dan?

Begrijp inmiddels dat Windows 11 beter is dan 10.

Tevens net gelezen dat het Office 2019 pakket, het laatste is wat geen abonnement vereist. (ben ik geen liefhebber van)

Maar blijft over de vragen:

kan ik in Windows 11 het Office 2019 pakket gebruiken, ja dus
kan ik in het Office 2019 pakket files van het Office pakket 2003 gebruiken?
kan ik in windows 11 daarnaast ook het Office pakket 2003 gebruiken/installeren?
 
Laatst bewerkt:
Met welke reden gebruik je nog een 20-jaar oud Office-pakket die allang niet meer ondersteund wordt? Neem gewoon Office 2021 of Office 365.
Omdat de overstap naar de "ribbon" een grote cultuurshock is ;)
 
Omdat de overstap naar de "ribbon" een grote cultuurshock is ;)

Lolz, kijk alphamax begrijpt het :)

waarom steeds weer het wiel uitvinden??

Als iets goed werkt en je goed bekend bent met het programma, waarom dan steeds vernieuwen???

Dit is iets wat een heleboel mensen vergeten..
 
TS geeft duidelijk aan!
Heb behoorlijk wat programma's in Excel 2003 met VBA gemaakt in de afgelopen jaren en wil de mogelijkheid behouden om deze files te kunnen gebruiken.
Geef daar dan eerst een antwoord op.

Dus wil beginnen met de kapotte pc te updaten.
Wat bedoel je? Hardware- en/of softwarematig?
Vraag 1: Raden jullie me aan om Windows 11 te gaan gebruiken?
Zijn de pc's überhaupt wel geschikt voor W11. Voldoen ze aan de eisen?
Heb 2 pc's, waarvan 1 enige tijd stuk is en deze begint ook mankementen te vertonen.
Stuk en mankementen? Hoe oud? Niet eens tijd om naar de kringloop te brengen. Immers je blijft prutsen met dat oude spul.
............A- is het mogelijk het Office pakket 2003 in Windows 11 te installeren en te gebruiken?
Weet ik niet. Mogelijk nog wel in W10 zie antwoord Lange Pier.

............B- is het tevens mogelijk een nieuwere versie van Office pakket daarnaast te plaatsen?
Weet ik niet, maar denk het niet. Mogelijk met een Virtual machine.

............C - Welke versie van het Office pakket raden jullie me dan aan? (voorwaarden wel dat 2003 files kunnen gebruikt worden)
Weet ik niet. Denk toch dat het op zeker moment afgelopen is met die oude versies. Ook qua beveiliging.

Samengevat of je blijft met dat oude spul werken of je volgt de raad op van Lange Pier of je koopt een geheel nieuwe met W11 en de laatste Office versie.

Als iets goed werkt en je goed bekend bent met het programma, waarom dan steeds vernieuwen???
Dit is iets wat een heleboel mensen vergeten..

Ja, dat is leuk. Wie is vergeetachtig? Jij stelt een vraag over updaten naar W11. Iedereen begrijpt dat je gezien jouw toelichting/omschrijving, je daar helemaal niet aan moet beginnen. Laat staan aan kunt beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Begrijp inmiddels dat Windows 11 beter is dan 10.
Ik ben een normale gebruiker en al helemaal geen expert.
In het dagelijks gebruik valt windows 11 me niet tegen.
Maar er is 1 nadeel, in de taakbalk zitten alle excel-schermen en VBA-schermen onder een button, terwijl je in windows 10 daar meerdere buttons voor kon instellen.
Dit werkt een beetje vervelend.
Meerdere mensen hebben dit opgemerkt, en bij de volgende update zou dit opgelost kunnen worden.
Google maar eens "windows 11 multiple taskbar buttons".
kan ik in windows 11 daarnaast ook het Office pakket 2003 gebruiken/installeren?
Ik draai nu windows11en en 1 office (office2007nl) en dat gaat goed.
Net getest met een excel bestand met 32bit/64bit API's (laag nivo windows code)
 
Met die oude apparatuur en software wordt het voor ons wel moeilijk om je vragen te beantwoorden, want dan moet wij ook flink in ons geheugen graven ;)
 
Met die oude apparatuur en software wordt het voor ons wel moeilijk om je vragen te beantwoorden, want dan moet wij ook flink in ons geheugen graven ;)

Oude apparatuur, die nog aardig "bij" was.

Maar door het defect wat deze pc nu heeft alles nalopen en evt. vernieuwen. Moederbord, Processor, Grafische krt, geheugen.

het enigste moeilijkste is of ik deze 2003 bestanden nog wel kan gebruiken onder 2019. En zo te zien wel (dacht ik)
 
Ja, dat laatste wijkt behoorlijk af van de gestelde vraag/inhoud van post 1. Je kunt gericht zoeken op Google met die laatste vraag. Deze is ook interessant.
 
Laatst bewerkt:
Ok Senso duidelijk.

wil de optie openhouden, dat ik ten alle tijden een bepaald (excel) program kan draaien.
Als ik namelijk overstap naar 2019 blijft dat de vraag of alles nog werkt?
Dus dacht als ik het oude Office 2003 ernaast zou kunnen installeren, dan houd ik deze optie open.
 
het enigste moeilijkste is of ik deze 2003 bestanden nog wel kan gebruiken onder 2019. En zo te zien wel (dacht ik)
Bestanden gaat je nog wel gebruiken o.a. Excel b.v.b. Maar er kunnen foutieve meldingen geven in VBA. Daarbij kunnen door een kleine wijziging aan te brengen terug werkende krijgen.
Mocht je problemen hebben zijn hier genoeg experts die kunnen helpen om dit te oplossen.
 
Ja, je kunt lezen wat je wilt maar 100% duidelijkheid krijg je niet. Kijk ook wat DANIEL162 schrijft. Wil je helemaal geen problemen dan blijven werken met een aparte pc. Is Office 2019 backwards compatible with Office 2007? Ook weer een artikel van de honderd.
 
Thanks, ja door de bomen het bos niet meer zien Senso. Enigste optie dan uitproberen..

DANIEL162 daarom dacht ik als je de oude versie dus Office 2003 er naast zou kunnen zetten, heb je zekerheid dat je files werken (met VBA)
 
Check altijd eerst de hardware voor Windows 11.

Processor: minimaal 1 GHz, minimaal 2 cores
RAM:minimaal 4 GB
Opslag: 64+ GB vrij
Beveiliging:
- TPM 2.0
- UEFI firmware
- Secure Boot

Om compatibiliteits problemen te vookomen bij Intel 8e generatie of recenter
 
Ik vermoed dat win11 niet werkt op een wat oudere pc.
Maar dat is totaal geen probleem, want ik zou u toch altijd aanraden om nooit de nieuwste software te gebruiken, want daar zitten vaak fouten in.
Dus gebruik Win10. Wordt nog jaren ondersteund door Microsoft, dus dat is ook geen probleem.
Office2003 werkt nog wel onder win10, maar de vraag is hoe lang dat nog zal zijn en of dat verstandig is.

Ik zou het gewoon eens proberen met Office2019. Als u even wat rond googled zult u zien dat een officiële licentie voor Office2019 voor een paar tientjes te koop is. Zoals hier bijv: https://www.licentie-discounter.nl/product/office-2019-kopen/
 
Ik vermoed dat win11 niet werkt op een wat oudere pc.
Het gaat niet om de leeftijd van de pc, het gaat erom of de specs van de pc overeen komen met de minimale Win11 vereisten. Mijn pc van 2018 voldoet aan alle Win11 vereisten maar misschien een budget-pc van 2 jaar oud niet.

Win11 is geen nieuw besturingssysteem. Het is een grote feature update van Win10, net als de eerdere feature updates die in het verleden voor Win10 zijn geweest. Niet alle programma's zullen onder Win11 draaien maar dit komt de stabiliteit ten goede. Ook bij de overstap van Win 7 naar 8 naar 10 werkten sommige programma's niet meer.

Ik ben tevreden met Win 11 en Office 2019. Alles werkt prima en lekker vlot zonder problemen.
 
Laatst bewerkt:
Bron goedenavond,
Even voor de check

Processor Intel Core i7-3930K, s2011 3.20GHz, Hexa-Core, 12 MB, Box
Ram is je geheugen toch? heb Corsair, Dominator Platinum, 2400-32GB 2400MHz, CL10, 4x8GB, XMP
Opslag C-drive 146 GB

- TPM 2.0 ???
- UEFI Firmware ???
- Secure Boot???

Mijn doel is uiteindelijk om m'n excel (vba) 2003 files te kunnen blijven gebruiken.
Zoniet, wel houden we gewoon windows 7 erop




voor srpchulp: had begrepen (internet) dat windows 11 wat stabieler zou zijn dan windows 10

Heb ook iets gelezen over: Windows 7 2021 Edition brengt elementen van Windows 11
https://betanews.com/2021/09/25/windows-7-2021-edition-windows-11/

Dit zou ik wel willen :)
 
Met de PC Health Check App van Microsoft kan je controleren of je Win11 kan installeren.
Download link is https://aka.ms/getpchealthcheckapp

Volgens mij wordt de i7-3930K (3e generatie) niet gesupport in Windows 11.
Volledige support is er vanaf de Intel 8xxx (8e generatie), vanaf welke AMD-cpu weet ik zo gauw niet.

Waarschijnlijk heb je zelf ook gezocht, iedereen vermeldt dat Off 2003 niet werkt op Win 10 of Win 11. Dit wordt gezegd omdat MS dit vermeldt. In de praktijk blijkt het vaak te werken maar niemand zal je een garantie geven, ook ik niet ;) Meestal kom je al een eind met het rechter muisknop menu "Compatibiliteitsproblemen oplossen".

Ergens hierboven las ik de optie om een virtual machine te gebruiken. Zelf start ik af en toe VirtualBox waarin ik Win XP en Win 7 heb draaien. Maar om "even snel" in Excel iets te doen is een virtual machine niet een prettige oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even wat gegoogled en als ik dit artikel lees (https://worksheetsvba.com/en/compatibility-between-excel-versions) denk ik dat excel2003 niet gaat werken met nieuwere uitgaven van excel. Met name de VBA routines zijn niet compatibel.

U kunt zich dus de moeite en het geld besparen om pogingen te doen om naar win10/11 te gaan daar de exel-compatibiliteit voor u het belangrijkst is.
Scheelt u ook weer veel ergernis als gevolg van het moeten wennen aan win10/11 als je helemaal vertrouwd bent met win7 (wat volgens mij het beste/fijnste os is dat MS tot nu toe geproduceerd heeft :)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan