Upgrade budget PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

CaptainCavemaNL

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2007
Binnenkort wilde ik mijn PC een lichte upgrade geven wat hardware betreft. Mijn huidige systeem:

Intel Celeron 2,66 Ghz
ATI Radeon 1950 Pro (AGP)
ASROCK 775i6G
1536 MB DDR
Coolerfan 430 Watt
Win XP Home OEM SP2b NL 1-pack

Ter info: mijn budget is niet heel erg toereikend, daar ik momenteel studeer. Nu ik games als COD4 met een speciale config op 30 FPS draai, en WoW ook niet echt soepeltjes loopt, kan ik wat nieuwe onderdelen wel gebruiken.

XP voldoet voor mij nog prima, overstappen naar Vista hoeft dan ook niet. Ik neem aan dat 2 GB dan toereikend zal zijn.

Zeg dat ik er maximaal € 200 / €250 aan uitgeven. De CPU, moederbord, grafische kaart én werkgeheugen zullen sowieso vervangen moeten worden. De vraag is natuurlijk of dat gaat lukken voor dit bedrag.

Tips, samenstellingen, etc. zijn welkom. :) Ik ben benieuwd.

en nu maar hopen dat TS maar 2 IDE apparaten in zijn machine heeft zitten................ en geen 3 (zoals de meeste mensen) of mogelijk zelfs 4, want bij 3 al heeft íe zonder aanpassingen een probleem met die upgradekit. (Ik verwacht het niet, maar je weet nooit)
Verder zal het voor TS een openbaring zijn die upgradekit, prima kitje!

Laatst bewerkt:
zal zijn voeding een probleem worden of is die goed genoeg

Hij heeft een redelijk zware voeding in zijn budget (Celeron) systeem. De pest is dat ik mij nooit verdiept heb in Raedon kaarten. Ik heb er dientengevolge geen flauw idee van in welk voedingsegment de door jou geopperde kaart zit. De rest zal het probleem niet zijn.

Ah, dat ziet er goed uit. Top. En met een dergelijke upgrade schiet mijn FPS wel omhoog, gok ik? :)

IDE apparaten? :o

Edit: ik heb 1 harde schijf in mijn PC zitten, die via zo'n IDE-kabel is aangesloten. Verder niets, meen ik.

Laatst bewerkt:
Heb je dan geen CD / DVD speler en mogelijk een losse brander op IDE, of zitten die al op SATA ? Dan zou je er namelijk 3 hebben en dan heb je een klein probleempje. Dat nieuwe moederbord heeft namelijk overwegend SATA aansluiting en 1 IDE aansluiting (voor 2 apparaten). Da's op zich geen probleem, je zou een converter kunnen kopen of de DVD speler (als deze IDE is) eveneens kunnen vervangen voor een SATA speler, maar handiger is om gelijk een SATA hdd aan te schaffen. Die kosten geen tierelier en dan zou je met een IDE DVD speler en IDE brander, verder geen kosten hoeven te maken.

Beter een nieuwe SATA hdd dan de IDE hdd behouden en de DVD speler middels SATA vernieuwen, want SATA is sneller dus de meeste winst haal je dan ook uit een SATA hdd.

IDE = de platte grote kabel met lange dunne stekker waarmee apparaten op het moederord zitten aangesloten,
SATA = een kleinere kabel en kleinere stekker.

Dat upgradekitje heeft maar 1 IDE controller voor max. 2 apparaten, de rest op het mobo zijn SATA aansluitingen.

Laatst bewerkt:
Dan is het sowieso de vraag of mijn oude harde schijf compatible is met mijn mobo? Ik heb een DVD-speler trouwens, geen brander.

Maar goed, ik wilde sowieso nog een extra harde schijf kopen, dus dan ga ik beter meteen voor SATA? :)

Die oude hdd gaat wel werken, da's geen probleem. Als je geen brander hebt, dan heb je dus 2x een IDE apparaat en dat gaat dus lukken op het mobo. (je hebt hoop ik geen diskettestation???)

En idd. als je een 2e hdd koopt, kun je die beter in de SATA uitvoering kopen.

Laat het ombouwen door Alternate of een andere winkel doen, want het gegoochel met IDE en SATA, (zeker als je huidige primary master (de oude hdd) zijn status als primary gaat verliezen voor een nieuwe SATA) gaat jou héél veel hoofdpijn en problemen opleveren.
Laat de upgrade derhalve door een deskundige uitvoeren.

Het is inderdaad Coolermaster, na gegoogled te hebben. Scherp trouwens. :)

Overigens was het probleem niet de voeding, maar de koeling, die ik een tijd geleden heb vervangen door een Zalman.

Laatst bewerkt:
Het is inderdaad Coolermaster, na gegoogled te hebben. Scherp trouwens. :)

Overigens was het probleem niet de voeding, maar de koeling, die ik een tijd geleden heb vervangen door een Zalman.
Ik zat te kijken in je oude berichten, om in te schatten of het advies van pasja goed was (dat je het moet laten doen).

Heb je zelf die zalman op je videokaart gezet? Zo ja: dan kan je het systeem makkelijk zelf in elkaar zetten.

Die oude hdd gaat wel werken, da's geen probleem. Als je geen brander hebt, dan heb je dus 2x een IDE apparaat en dat gaat dus lukken op het mobo. (je hebt hoop ik geen diskettestation???)

En idd. als je een 2e hdd koopt, kun je die beter in de SATA uitvoering kopen.

Laat het ombouwen door Alternate of een andere winkel doen, want het gegoochel met IDE en SATA, (zeker als je huidige primary master (de oude hdd) zijn status als primary gaat verliezen voor een nieuwe SATA) gaat jou héél veel hoofdpijn en problemen opleveren.
Laat de upgrade derhalve door een deskundige uitvoeren.

Hehe. Ik heb wel een diskette-station. :confused:

Overigens gaat mijn oude HDD stof vergaren, als ik eenmaal een nieuwe heb.

Laatst bewerkt:
Compleet moederbord vervangen, SATA en IDE combineren tot 1 boot en het bios daarvoor configureren? Niet aan beginnen! Assemblage zal je een paar tientjes kosten.

Ik heb zelf mijn videokaart, CPU koeler ( http://www.alternate.nl/html/produc...-1043941/?tn=HARDWARE&l1=Koeling&l2=Processor ) en voeding geïnstalleerd.

Gaat dat grapje (het in elkaar láten zetten) veel kosten?
Nee, dat valt wel mee: euro of 50 meestal.
Als je wat tijd ervoor vrij kan maken, dan zou ik je aanraden om het zelf te doen.

Als je al je processorkoeler een keer hebt vervangen en een videokaart kan plaatsen dan ben je al halverwege.
Zolang je maar bereid bent wat tijd eraan te besteden, waaronder in het inlezen. (handleidingen op internet; de boekjes die meegeleverd worden)

edit:
Dat IDE-sata verhaal is echt niet lastig. Als je inderdaad een nieuwe sata-schijf gaat kopen, dan is het bij het inbouwen een kwestie van de oude IDE-schijf niet aansluiten. Eerst windows installeren op je sata-schijf. En daarna als dat helemaal goed is kan je je oude IDE-schijf aansluiten. Is bij mij al tig keer zonder bios-instellingen te wijzigen gelukt.

Laatst bewerkt:
Misschien dat ik 'm toch assembleer, omdat Windows installeren e.d. me vreemd is.

Maar goed, een vriend die dat geregeld doet zal mij daar allicht ook mee kunnen helpen, dat is het punt niet, gok ik.

Als de upgrade-kit en de videokaart mij een flinke boost geven wat FPS betreft, ga ik 'm gewoon bestellen. :thumb:

Misschien dat ik 'm toch assembleer, omdat Windows installeren e.d. me vreemd is.

Maar goed, een vriend die dat geregeld doet zal mij daar allicht ook mee kunnen helpen, dat is het punt niet, gok ik.

Als de upgrade-kit en de videokaart mij een flinke boost geven wat FPS betreft, ga ik 'm gewoon bestellen. :thumb:
vergeleken met je oude systeem zeker wel. Maar ja... eigenlijk zou je een wat zwaardere processor moeten hebben (gaat niet met je budget: laat dat duidelijk zijn).

Als videokaart kan je ook kijken naar een 8800GT, of 9800GT (even kijken of er aanbiedingen zijn). In het algemeen zijn deze 2 kaarten sneller dan een 3870.

Nee, dat valt wel mee: euro of 50 meestal.
Als je wat tijd ervoor vrij kan maken, dan zou ik je aanraden om het zelf te doen.

Als je al je processorkoeler een keer hebt vervangen en een videokaart kan plaatsen dan ben je al halverwege.Zolang je maar bereid bent wat tijd eraan te besteden, waaronder in het inlezen. (handleidingen op internet; de boekjes die meegeleverd worden)

Schrijf svp geen onzin!

Een processorkoeler is een kwestie van een paar schroefjes en koelpasta. Dát is idd. vrij simpel (te vinden op het w w w )
Een videokaart in een slot drukken is zo mogelijk nog simpeler.

Een compleet moederbord vervangen, bios tweaken en de juiste apparaten op de juiste plaatsen op het moederbord aansluiten is héél wat anders dan een videokaart plaatsen en / of een processorkoeler vervangen.

Voor een automonteur is het vervangen van de koppakking óók een heel simpele klus. Voor een leek met handleidingen nog steeds niet te doen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan