even een voorbeeldje van mezelf.
Ik had een P4 1800 met 512 geheugen.
Op een gegeven moment heb ik mijn 64mb videokaartje vervangen door een Radeon 9600XT.
Ik heb een halfjaar alleen maar problemen gehad.
Nu lag dit deels aan mij, maar m'n pc kon het ook gewoon niet echt aan.
Dat kan bij jou dus ook gebeuren. Stel je koopt een 9600xt.
Het blijkt toch niet lekker te draaien. Dan moet je dus toch je systeem gaan upgraden.
Dan heb je weer een nieuw moederbord en processor, maar dan is die 9600xt weer eigenlijk te traag.
Nu heb ik hier Doom3, tot op dit moment het spel met de hoogste eisen (tot halflife2 uitkomt?).
Deze vraagt minimaal (!!!!) een P4 1500 met 384mb intern en een 64mb videokaart.
Of te wel.. op een gegeven moment gaat je processor te traag worden voor nieuwe spellen.
Een bepaalde investering die ervoor zorgt dat je pc, bijv een jaar, langer te gebruiken is kan rendabel zijn.
Nu ik toch doom3 voor me heb liggen. Deze ondersteunt de volgende videokaarten:
Ati radeon 8500 en hoger
Nvidia 3/ti
Nvidia 4/mx
nvidia 4/ti
nvidia fx
Een radeon 9200 kost 50 tot 70 euro. Ik weet alleen niet wat het verschil tussen de verschillende kaartjes is.
Deze kaart past best nog redelijk goed bij je huidige systeem. Alleen heb je bij je volgende systeem wel weer een nieuwe videokaart nodig.
Stel je koopt nu een goede kaart (de 9800pro) (ik ga er dan vanuit dat deze goed gaat werken) en eind volgend jaar besluit je om de rest van je systeem te gaan upgraden.
Dan heb je een snel systeem met een redelijke videokaart.
Dan moet je het jaar erna misschien weer een nieuwe videokaart kopen.
En dan heb ik het nog niet gehad over de komst van Pci-E. Dat kan tot gevolg hebben dat je volgende computer geen ondersteuning meer bied aan die relatief dure agp-videokaart.
Ik heb namelijk geen idee hoe snel de opkomst van pci-e gaat. Dat is echt speculeren, zelfs voor mensen die er echt veel verstand van hebben.