upgrade grafische kaart en of meer?...

Status
Niet open voor verdere reacties.

franky99

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2001
Ik ben aan het overwegen mijn grafische kaart te vervangen. ivm de games die ik speel. aan te raden is het zeker dat weet ik (zie specs) maar vraag is of een beetje stevige kaart niet botst met de overige onderdelen en of deze ook niet aan een upgrade toe zijn.....

pentium 4, 1500 mhz
256 mb intern geheugen
geforce mx 100/200 32 mb
moederbord: msi 845 pro2(-R)/ MS-6528LE (6pc1, 1agp, 1 cnr, 3 dimn)

tja ligt een beetje aan de verbetering die ik er uit kan halen. als ik m echt fors kan verbeteren denk ik 250 tot 350 euro.

geheugenkaartje hoeft t probleem kwa financien niet te zijn denk ik. grafische kaart wel lijkt mij...

Tja, je processor heeft ook niet erg veel kracht. Dus ik zou gewoon je geheugen upgraden naar in totaal 512 MB (256 MB erbij, € 50 ongeveer)

Dan heb je nog ongeveer 250 euro over voor een videokaart en daar kan je wel een aardige videokaart voor kopen. Ik zou niet voor een te snelle gaan, aangezien je CPU/processor dan bottleneck is...

Ik zou dan gaan voor een Radeon 9800 PRO, of een Geforce 6800LE... Als je van plan bent om te gaan overclocken zou ik zeker gaan voor de 6800LE...

Thanks

zal een dergelijke grafische kaart geen problemen geven met mijn moederbord? heb ik s iets over gelezen.

overclocken... mooi woord :-) hoe werkt t en vooral wat doet t???

Ik denk dat je moederbord het wel gewoon trekt hoor... Ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen.

Als je niet weet wat overclocken is zou ik het maar niet proberen. Dat betekend in ieder geval dat je je (bijvoorbeeld) grafische kaart sneller laat draaien dan dat ie voor gemaakt is en dan je zo het uiterst eruit haalt...

Klinkt wel als een interessante optie moet ik zeggen. maar zal me er eerst wel eens in verdiepen voor ik me daar aan waag.

is dit type grafische kaart nog volop in de winkels te koop weet je dat toevallig??

De Radeon 9800 PRO is nog wel redelijk te verkrijgen. Dit wordt in de toekomst (paar maanden) overigens niet minder. Er wordt dan waarschijnlijk gestopt met de productie van de 9800 PRO, terwijl hij nu nog best wel gewild is...

Wat betreft de Radeon 9800 PRO zie ik een redelijk divers aanbod als ik beetje snuffel online.
echter prijsverschillen zijn vrij groot. waar moet ik verder nog opletten? bedoel je de 128 of 256 mb?

Ik zou de 9800 PRO nemen die 128 MB heeft (onboard geheugen op je vid kaart) en een geheugenbus heeft van 256 bit! Dat 256 bit is heel belangrijk, zit een groot prestatie verschil tussen de 128 bit en de 256 bit in het voordeel van de 256...

Als drivers zou ik gaan voor de Catalyst. Er zijn ook Omega drivers (ik denk dat er een spelfout in zit, maar wathever), maar die vertrouw ik niet echt... Gewoon de nieuwste drivers van www.ati.com!

Oja, als je eerst een NVIDIA had en je gaat overstappen naar een ATI, is het ten sterkste aan te raden om Windows een keertje opnieuw te installeren...

Ik zou dus niet voor de 9800pro kiezen.
Deze kaart is leuk voor de wat nieuwere pc's, maar dat is een P4 1500 zeker niet meer.
In dat geval gaan andere onderdelen in de pc weer tegen werken.

Een upgrade is natuurlijk zeker wel aantrekkelijk. Ik heb alleen geen idee wat een goede kaart is voor een redelijke prijs. Ik zou gaan tot max 70 euro.
Misschien zijn er mensen met goede kennis van de wat oudere kaarten (dus de kaarten tot de 9600xt zeg maar)

Ik zou in elk geval het intern geheugen verhogen naar 512mb. Dat ga je zeker merken.

Totale upgrade ongeveer 150 euro. (misschien iets meer)

t wordt er niet makkelijk op...

ok dus de 9800 kan tegen me werken aangezien de pc in hudige staat t misschien niet aan kan?

waar moet ik dan op gaan letten als ik voor een iets oudere versie gaan? de keus is een beetje te uitgebreid... is dit de zeg maar 9600 serie?

even een voorbeeldje wat ik zo na wat rondneuzen online tegenkwam:

Sapphire Radeon 9600XT Fireblade AGP 128MB full Retail
voor euri 158

Geplaatst door franky99
t wordt er niet makkelijk op...

ok dus de 9800 kan tegen me werken aangezien de pc in hudige staat t misschien niet aan kan?

waar moet ik dan op gaan letten als ik voor een iets oudere versie gaan? de keus is een beetje te uitgebreid... is dit de zeg maar 9600 serie?

Tja, dat zou het geval kunnen zijn, als je zonder FSAA speelt, of in lagere resoluties. Je merkt dus echt wel verschil als je een spel speelt op 4 X FSAA met een 9800 PRO of een 9600.

Je hebt natuurlijk ook wel spellen die verschrikkelijk veel aan je processor zuigen...

//shame :o : Maar bij nader inzien heb je er volgens mij toch iets meer aan om een iets mindere te kopen. Beetje weg gegooit geld... :o

even een voorbeeldje van mezelf.
Ik had een P4 1800 met 512 geheugen.
Op een gegeven moment heb ik mijn 64mb videokaartje vervangen door een Radeon 9600XT.

Ik heb een halfjaar alleen maar problemen gehad.
Nu lag dit deels aan mij, maar m'n pc kon het ook gewoon niet echt aan.

Dat kan bij jou dus ook gebeuren. Stel je koopt een 9600xt.
Het blijkt toch niet lekker te draaien. Dan moet je dus toch je systeem gaan upgraden.

Dan heb je weer een nieuw moederbord en processor, maar dan is die 9600xt weer eigenlijk te traag.

Nu heb ik hier Doom3, tot op dit moment het spel met de hoogste eisen (tot halflife2 uitkomt?).
Deze vraagt minimaal (!!!!) een P4 1500 met 384mb intern en een 64mb videokaart.

Of te wel.. op een gegeven moment gaat je processor te traag worden voor nieuwe spellen.
Een bepaalde investering die ervoor zorgt dat je pc, bijv een jaar, langer te gebruiken is kan rendabel zijn.

Nu ik toch doom3 voor me heb liggen. Deze ondersteunt de volgende videokaarten:
Ati radeon 8500 en hoger
Nvidia 3/ti
Nvidia 4/mx
nvidia 4/ti
nvidia fx

Een radeon 9200 kost 50 tot 70 euro. Ik weet alleen niet wat het verschil tussen de verschillende kaartjes is.

Deze kaart past best nog redelijk goed bij je huidige systeem. Alleen heb je bij je volgende systeem wel weer een nieuwe videokaart nodig.

Stel je koopt nu een goede kaart (de 9800pro) (ik ga er dan vanuit dat deze goed gaat werken) en eind volgend jaar besluit je om de rest van je systeem te gaan upgraden.
Dan heb je een snel systeem met een redelijke videokaart.
Dan moet je het jaar erna misschien weer een nieuwe videokaart kopen.
En dan heb ik het nog niet gehad over de komst van Pci-E. Dat kan tot gevolg hebben dat je volgende computer geen ondersteuning meer bied aan die relatief dure agp-videokaart.

Ik heb namelijk geen idee hoe snel de opkomst van pci-e gaat. Dat is echt speculeren, zelfs voor mensen die er echt veel verstand van hebben.

Laatst bewerkt:
thanks voor je uitvoerige info!

alles op een rijtje denk ik dan dat het het slimste is op zoek te gaan naar een leuke aanbieding (ebay ofzo) van een 9200 kaart. die 50-70 euri wil ik nog wel gokken. samen met 256mb erbij (ook niet de grootste investering) zou ik dan weer ff verder kunnen.

voor de langere termijn wordt het dus flink sparen :-)

Dit is het verstandigst.

Let er bij het geheugen trouwens op dat je een geheugenstrip koopt met dezelfde snelheid als je huidige. Anders kan dit problemen opleveren.

ok ff uit t hoofd maar dat staat er vaak achter vermeld toch?
vlgs mij 256 mb pc133 zo iets dergelijks toch?

heb via n prgtje (naam ben ik ff kwijt) al mijn systeem info wel op n rijtje nu dus dat moet lukken

interessante site... als laatste... mag ik je nog even je mening vragen over de volgende kaart die ik gezien heb voor 79 euri;

AGP-VGAKAART RADEON 9200/256/TV/DVI

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan