Upgrade moederbord 60,- euro.

Status
Niet open voor verdere reacties.

hupske

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2010
Hallo,

Ik heb weer wat geld opgespaard, en ik was van plan om een nieuw moederbordje te kopen!
Om mijn pc weer even een kleine upgrade te geven.
Echter heb ik maar 60 euro ter beschikking.(kan eventueel 5 euro meer)
en ik zou graag de volgende onderdelen moeten kunnen aansluiten:
- 3 IDE HDD.
- 1 dvd speler/brander(ook op IDE kabel)
- 3 Sata HDD
- 2 GB werkgeheugen ddr 2.
- Ati HD4650
en mijn oude processor: Intel pentium 4. 3.2 GHZ (misschien dat ik daarna ook na een paar maand weer nieuwe processor koop)

Ik had zelf dit moederbord gevonden.ASUS P5N-E SLI. Misschien nog helpmij'ers die suggesties of paar adviezen en prachtige aanbiedingen hebben?

Laatst bewerkt:
Goedenavond,

Zou je niet even door sparen je gaat wel wat vooruit maar je zou denk ik beter naar een I5 / I7 kunnen upgraden, zou je denk ik zo wat beter op vooruit gaan aangezien een beetje socket 775 processor ook best prijzig is en vrijwel gelijk leggen met een I5
En je moet nu toch ook moederbord en processor gelijk kopen want je huidige processor is toch geen socket775 ?

Laatst bewerkt:
mijn huidige processor is wel een socket 775;)

En wat is een moederbordje van I5 of I7? een socket 1156 en 1366?

Ik denk dat je ook even beter kan doorsparen en dan een setje koopt.
Bord en processor.
Het genoemde bord is idd al weer aan het verouderen en kan ook niet al teveel moderne processoren aan.

Oke! ik heb er even naar gekeken. als ik het dan nog redelijk wil uitvoeren zou het me 200 euro kosten.

Enige probleem wat ik dan vind is: Dat ik bijna nergens meer mijn IDE hardeschijven op kwijt zou kunnen! Toch erg zonde om 320 gb zomaar in te leveren.
Of zit ik er naast?:eek:

Het is maar net wat je belangrijker vindt: een pc die je upgraded of een 320gb schijfje van een tientje of 2.

Laatst bewerkt:
Ja, met dat verouderen heb ik het niet echt mee!
bedoel mijn huidige processor en moeder zijn toch ook al erg flink verouderd. maar draaien nog altijd heerlijk. Kan zelfs dirt 2 zonder problemen op draaien.

Of is de ruimte met het andere moederbord zo klein?
ga wel van:
ddr 2 gb max- ddr2 8 gb max.
1 videokaart - zou dan na crossfire kunnen
2 sata - 4 sata

Als ik al me IDE moet inleveren verlies ik 520 GB. en hou ik nog maar 260 over!
heb op dit moment 480 GB verbruikt.

Om kort te zeggen: Ik heb totaal geen geduld!

Maar dat misschien eens opzij leggen: Hoeveel winst zou ik hebben met een i5 bordje? En daarin kan ik me ddr 2 geheugens kwijt? Onderhand word het met die processors alleen maar ingewikkelder:confused:

Laatst bewerkt:
op dat bordtje past de pentium 4 niet meer en er kunnen maar 2 ide apparaten op, ik zou doorsparen en gelijk een nieuwe pc kopen dan weet je dat alles bij elkaar kan.

Helaas heb ik geen geldboom in me tuin staan, dus het niet mogelijk om een nieuwe pc te kopen! of ik ben 1 a 2 jaar verder.
Daarnaast drink ik mijn biertjes ook graag. En wil ik nog een nieuwe TV etc.

En over welk bordje heb je het precies?
Over de i5 of ASUS P5N-E SLI?

Wat is de reden eigenlijk dat je je Mobo wil upgraden?

Ik las net dat ze ondanks dat ze veroudert waren nog gewoon heerlijk draaiden ;)

Nou, omdat ik nu al zo beetje op de max zit van wat deze mobo aankan.

Met het andere moederbord zou ik toch weer een behoorlijke tijd vooruit kunnen neem ik aan.
Want over hoeveel jaar zou je 8 gb werkgeheugen nodig hebben?
En een core 2 duo of core 2 quad hoelang zal die mee kunnen? Neem aan ook een redelijke tijd aangezien mijn pentium 4 ook nog steeds geschikt is?

Met de i5 zou ik toch paar dingen kwijt raken zoals paar hardeschijven, mijn koeler scythe ninja. en is mijn werkgeheugen ddr2 ook niet geschikt? Of sla ik de plank dan finaal mis?:o

En met aan de max bedoel je dat die vaak wat niet doet?

Nou voorlopig zit je met 4GB prima, 6 en 8GB vindt ik persoonlijk (voorlopig) een overkill. Hoelang het zou duren voordat we 8GB echt nodig zullen hebben? Misschien 2 jaar.

Als je je afvraagt hoelang een Core 2 Duo/Quad mee kan. Die gaan in principe al niet meer mee... Ze zijn vervangen door respectievelijk Core i3, i5 en i7

Nou klopt het dat wanneer je een i5 neemt je een hoop IDE sloten kwijt gaat raken. Je kan proberen door zelf alle gegevens van een IDE-schrijf over te plaatsen naar een SATA schrijf. (Meeste 1156-moederborden hebben nog wel 1 IDE slot erin zitten. Maar zelfs Socket 775 (Pentium 4/Core 2 Duo/Core 2 Quad) hebben niet altijd IDE sloten. En deze technologie is erg veroudert aan het raken!

Zolang je pc nog netjes draait zal ik geen nieuw Mobo erin gaan zetten, wacht dan liever en koop dan ineens een nieuwe. Rest natuurlijk wel, hoe langer je wacht, hoe minder kans je hebt een Mobo met IDE sloten te gaan vinden.

Oke, ik reageer er vanavond even goed op! moet nu naar De Graafschap:love:

Zoals hierboven ook al gezegt: wacht en spaar.
Je kunt sparen voor een moederbord voor een i5 of je zou voor een amd setje kunnen gaan.
Als je ook 1 sata hardeschijf koop kun je daar al je ide schijven op overzetten. 500GB sata schrijf heb je al voor €40-50. 1000GB voor €78
Ide is echt hopeloos verouderd en minder snel als sata.
Als je bijvoorbeeld een Asrock p55 pro als moederbord neem voor een i5, dan kun je je koeler ook nog gebruiken. dit mb heeft namelijk ook gaten voor een socket 775 koeler.

Maar als alles nu nog draait dan kun je beter wachten en sparen

Ik had gisteravond heel mooi verhaal getypt op me mobiel. dacht ook dat het erop stond, maar blijkbaar niet.

verry met de max bedoel ik: Dat mijn mobo bijna geen uitbreid mogelijkheden meer heeft. wellich kan ik nog 1 andere processor erin doen, alleen daarmee ga ik niet veel tot niks vooruit.zover mijn kennis rijkt.

Maar jullie hebben mij zover gekregen dat ik mijn bedachte plan om het moederbordje te kopen wijzig. en ik ga maar verder sparen voor een i5 anders, en het moederbordje die dirkie zegt lijkt me opzich nog wel wat. aangezien ik verliefd ben op me scythe ninja:love:(ik vind hem er zo vet uit zien)

Alleen ik zie dat zo beetje iedereen op het forum het alleen over de Intels heeft.
Maar ben ook wel benieuwd naar de AMD, aangezien die volgens mij toch wat goedkoper zijn.

En ik heb thuis nog een mobo liggen van AMD.(zie mijn systeem)
Misschien hoef/kan ik voor deze mobo alleen een andere processor te halen waardoor het toch een beetje in de buurt komt van een i5 of i3? Of anders toch toch nog een jaartje ermee verder zou kunnen.

Ik zit er misschien ook nog aan te denken om dan een crossfire van Ati hd4650 te maken. Als ik voor i5 of AMD heb waarmee het kan.....

Lijkt me ook de beste keuze :)

Aah de goede oude discussie over Intel en AMD :rolleyes:
Ik zeg Intel, een collega Helpmij'er AMD, en iemand anders weer Intel :D

Laat ik het maar zo zeggen: De reden dat ik voor Intel heb gekozen is toch de bekendheid van de Processoren en de mogelijk die ze bieden, zoals HyperThreading en Turbo-Boost (Alleen bij de i-modellen trouwens), en als ik aan Processors denk ik toch het eerst aan een Intel modelletje.

Hiermee wil ik niet zeggen dat AMD niet bekend of slecht is maar het is gewoon een persoonlijke keuze voor iederen, als jij trouwens liever hebt dat we een AMD processor voor je kiezen dan doen we dat :thumb:

Nu over de videokaarten, je wilt met 2 midrange kaarten een high-end kaart na gaan bootsen? Lijkt me beter als je in ene keer een HD 4850/4870 in zet en later nog een HD 4850/4870 in CrossfireX.

hehe, toch altijd lastig die processors!
Uiteindelijk moet ik de keuze maken, en mijn voorkeur gaat ook liever naar een Intel.
Maar ik ben toch benieuwd wat mijn mogelijkheid is met de AMD, wellicht dat ik daar toch goedkoper uit kan komen. geld is bij mij het grootste probleem!:p

Ja dat is mijn bedoeling. het punt is: ik heb al een hd4650, om er nog 1 bij te halen zou mij alleen maar 50 euro ongeveer kosten.
Als ik een hd4850/4870 kost het mij toch weer gauw 80 euro. Van die 30 euro zou ik bijvoorbeeld weer een extra werkgeheugen halen.:o
Alles om de kosten te drukken:p
Maar het word mij zeker afgeraden om ik niet het niveau zal halen ermee?

Haha dat klopt, bij AMD tast ik helaas in het duister dus laat ik dat aan een ander over. Je hebt het over de kosten drukken :P Dan zal de i5 wel het laatste moeten zijn waar je aan moet denken haha :P

Dat met die HD4650 wist ik niet, dan is het inderdaad geen slechte keus een nieuwe te nemen. Alleen ik zit met de P55 moederborden en de uitbreid mogelijkheid qua PCI-e sloten op die borden. Het is er vaak maar 1 of 2... en de 2de is vaak minder sneller dan de 1ste. Hoewel ik eigenlijk denk dat je er met de HD4650 niet zo gek veel van gaat merken.

Ik denk dat het er trouwens op uit mondt dat we een upgrade voor je hebben samengesteld. Dus om het even kort samen te vatten:

- Je wilt een nieuw Moederbord?
- Je wilt een nieuwe Processor?
- Je wilt extra werkgeheugen?
- Je wilt een HD4650

Probeer voor jezelf even goed uit te denken wat je precies wil, Als je een AMD moederbord heb liggen die beter is dan je huidige kunnen we punt 1 schrappen en er een AMD Processor op gaan zetten.
Hoeveel werkgeheugen heb je nu?

Sorry voor wat late reactie, was even een potje voetbal op de mat aan het leggen:D

i5 plus een processor is toch echt duur. en helaas moet ik dan ook weer nieuw werkgeheugen halen etc. tenzij daar een bordje van is waar ik mijn ddr2 nog kwijt zou kunnen. dan zou het toch nog best mooi voordelig kunnen(misschien).

En jullie hebben wel gelijk dat IDE stuk langzamer is als een Sata.
Draai namelijk XP op een IDE schijf en Windows 7 op een Sata(dualboot) en ik merk het verschil met bestanden overdracht en dergelijke wel.

Het mobo van AMD is idd wel beter als mijn huidige moederbord.
het gaat dan om FOXCONN A690VM2MA.(hoe invredesnaam komen ze op die naam)
Deze ondersteund echter alleen AMD® Althon 64FX, Athlon 64x2, Athlon 64 en Sempron processors, Socket AM2. Heb het gevoel dat daarin niet echt veel vooruitgang of echt goede zijn(of heeft 1 AMD fan een prachtige aanbieding voor mij?)(eens werd me gezegd: Althon x2 6000+)
Daarop zit 2×1 GB werkgeheugen ddr2.
Alleen sinds ik het moederbord in andere pc kast heb gezet doet hij het niet, hij start wel op, maar krijg geen beeld.:confused:

Dus daarom bedacht het 1e moederbord wat ik zelf had uitgezocht de ASUS P5N-E SLI.
Hiermee kon ik crossfire maken van mijn Ati hd4650 en kon ik die 2 gb werkgeheugen gebruiken + al me hardeschijven.(dan had ik helemaal niks inhoeven te leveren) En dan had ik alleen nog een sterke quad core of dual core hoeven te halen, en was ik helemaal klaar.
Alleen dit werd me dus afgeraden omdat die processors al verouderd zijn.

En dus zoals gezegd:
- Wil ik een nieuw moederbord
- een nieuwe processor
- eventueel extra werkgeheugen
- en nog 1 Ati hd4650 1gb.

Met alles installeren heb ik geen probleem, alleen met samenstellen heb ik niet veel verstand. En ik zal hieruit ook nog mooi kunnen leren.

Hoop dat verhaal nog beetje duidelijk is

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan