Upgraden pc, budget: €400

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tom6
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Tom6

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2010
EDIT:
Nu de nieuwe Sandy-Bridge CPU's geïntroduceerd worden vraag ik me wel af of dat geen keuze is?

Weet iemand daar al iets meer over?

Want volgens dit artikel zijn de benchmarks stukken beter dan de socket 1156

Edit:

Sandy bridge CPU + mobo:
I5 2300 | Asus goedkoopste 1155 mobo | 6gig geheugen | + oude setup met 2x 500gb HDD ~ €478,67

I5 2300 | Asus goedkoopste 1155 mobo | 4gig geheugen | + oude setup met 2x 500gb HDD ~ €454,35

Mijn originele setup:
I5 760 | Asus P7P55D-E LX | 4gig geheugen | 2x500gig HDD in RAID0 ~ €414,66

Zoveel beter voor maar €60 euro extra?! Of zie ik iets over het hoofd?

Hallo,

Een tijdje geleden wilde ik mijn systeem al eens upgraden, maar het spaarpotje was op dat moment even op. Nu heb ik er wel weer geld voor en graag steek ik weer wat in mn pc. :evil:

Doel: Pc moet sneller worden, en de games van 2011 kunnen draaien. Dat is ook gelijk waarvoor de pc gebruikt wordt, gamen.

Huidige specs met Everest

Bij de vorige upgrade heb ik mijn graka en voeding verbeterd,

Radeon HD5770 graka
500 Watt OCZ voeding
Antec six hundred behuizing

Toen heb ik mede door geldgebrek geen nieuwe CPU en mobo gekocht, wat ik van plan ben nu wel te doen. En dan gelijk het geheugen en de HDD ook verbeteren.

Zelf heb ik een beetje rondgekeken en kwam op deze keuze uit; :o

I5 760 \ 2.8 Ghz | AsRock p55 Extreme 4 | Kingston 6gb RAM | Samsung Spinpoint F3 | CM 212 plus

Maar met een paar vraagjes.
- Het Extreme4 moederbord heeft 2 SATA-600 poorten, is het dan misschien slim om de Spinpoint F3 HDD te vervangen door een WD Caviar Blue, die een SATA-600 ingang heeft? (vergelijking hier)

- Is er een merkbaar verschil tussen een 4gb geheugen reepje, en een 6gb? Buiten het €20 prijsverschil.

- Ik weet dat ik hiermee weer een leuke discussie start, maar is de I5 beter dan de X6, wat gaming betreft?

Zoals in de titel staat heb ik een budget van ongeveer €400, maar ik ben hierzelf al lekker overheen gegaan, maar maak het niet te extreem :P

Dus heeft iemand een antwoord op een van mijn vragen en tips/verbeteringen voor mijn upgrade, dan hoor ik het graag :D

Alvast bedankt :thumb:

Laatst bewerkt:
Ssd

Ik zou eerst investeren in een of twee SSD'd en een snelle grafische kaart. Daar heb je met gamen het meeste profijt van. Je bent dan overigens al vlug door je 400 pleuries heen. Wat de SSD's betreft, neem intel x25. Er zijn veel testen aanwezig waarbij dit type goed scoort. suc7

inderdaad 60GB OCZ Vertex erin ... verkort je laadtijd van games aanzienlijk. En grafische kaart updaten. CPU, moederbord en/of meer geheugen heeft geen zin.

Zijn keuze zit al boven de 400 euro en dan gaan jullie er SSD's bij doen?:evil:

Processor: De 760 is erg slecht leverbaar (ook bij de leverancier) dus ik raad het je niet aan. Neem gewoon de 750 die beter leverbaar is.
Geheugen: Je hebt 6 GB genomen wat in Triple-Channel moet draaien. Alleen ondersteund het moederbord en de processor dat niet dus is dat een afrader. Je moet altijd 2 of 4 bankjes wil je de snelheid benutten. Je kan dus wel 2 bankjes van 1 GB doen en 2 van 2 GB. Ik zal dat erin stoppen, alleen zitten dan wel meteen alle sleuven vol en zo kun je later minder makkelijk upgraden. 4 GB voldoet tot nog toe prima, over een tijdje kan je waarschijnlijk goedkoop naar 8 GB en gewoon die in de andere lege sleuven plaatsen. Dus even vermelden wat je wilt! Het moederbord wat ik nu heb gekozen kan sneller geheugen aan: 2000 Mhz dus dat is altijd beter maar wel duurder :D .
Koeler: Als je zo'n koeler wilt kan je net zo goed de Cooler Master Hyper TX3 pakken, goedkoper en evenveel prestaties. Prima ding, heb hem hier zelf ook.
Moederbord: ASRock is een B-merk, neem daarom gewoon maar een ASUS, MSI of Gigabyte.
Harde Schijf: Op het moment heeft SATA-600 nog maar weinig nut. Het zal pas in de toekomst meer gaan bieden,vandaar dat je gewoon voor de snelle Samsung Spinpoint F3 serie kan gaan.

Zo kom ik dan op deze upgrades uit (je moet er dus een van kiezen of aanpassen):
4GB 2000 Mhz systeem
6GB 2000 Mhz systeem
6GB 1333 Mhz systeem

Zijn keuze zit al boven de 400 euro en dan gaan jullie er SSD's bij doen?:evil:

kwestie van lezen. wat wij zeggen is dat zijn keuze verkeerd is en wat hij i.p.v. daarvan zou moeten upgraden. Maargoed ... het is advies, kan niemand dwingen :)

Een dik gedateerde processor, supertraag geheugen: de rest van de hardware zou dan niet eens de snelheid kunnen verwerken van die SSD...

Je zou gelijk hebben ... 2 jaar geleden. De bottleneck in ieder systeem zonder SSD is de ... harddisk. zelfs een Intel ATOM D525 (verhoudingsgewijze performance uit de stoneage) wordt 4-5x sneller met starten van Windows, Apps, etc. Zie YouTube.

Dat geheugen is niet traag, dat geheugen is supersnel in vergelijking met de harddisk en 4GB is meer dan zat. Ja de CPU heeft een upgrade nodig, maar dat zou niet meer prioriteit moeten krijgen dan een snellere vidkaart en ssd. Spel gerelateerd. COD6/MW2 of Black Ops heeft opeens met SSD een laadtijd van enkele seconden ipv minuten. Die F3 is snel (voornamelijk op papier), niet in de praktijk. Vergelijking met een langzame SSD (van 75mb/s vs. de Vertex serie van 275mb/s): http://www.youtube.com/watch?v=hc0Ri-Ai1fE

Maargoed ben niet in de stemming om er een welis-nietes discussie van te maken ;). Ieder vrij, welke configuratie te kiezen. Maar real life performance ga je van een cpu + geheugen upgrade weinig merken. P.S. die SSD waar ik het over heb kost 114 euro ... dus dan heb je nog budget genoeg voor andere hardware (waarbij een i5 prima zou volstaan).

Laatst bewerkt:
Rhyker, zou je dat in een winkelmandje kunnen zetten, want dan kan ik beter kijken wat je bedoelt.

Want ik wil sowieso een nieuwe HDD, omdat ik nu te weinig capaciteit heb. Dus die F3 staat vast :). Maar ik voel er weinig voor om mn graka weer te upgraden aangezien ik dat een half jaar geleden al heb gedaan.
En heeft een nieuwe CPU meer voordeel dan een nieuw mobo? Want er zit nu een stock Dell inspiron mobo in, die volgensmij niet heel erg goed is.

Fijn dat ik allemaal goede reacties krijg!:D

Nieuw winkelmandje

Een SSD heeft alleen nut bij het laden van onderdelen, zoals in het geval van gaming; levels. Ipv dat het 10 seconden duurt om een level te laden, zou het zo'n 4 seconden duren. Dit is het enige voordeel van de SSD die er is met gaming. Om daar nou 120 euro voor uit te geven? Dat lijkt me onnodig voor die 6 seconden verschil.

Inplaats daarvan zou ik dus wel de processor, het ram geheugen, het moederbord, en de harde schijf upgraden. Het is trouwens nonsens dat de Samsung Spinpoint F3 niet goed presteert, hij is een van de beste onder de harde schijven.

Ik zou geen processorkoeler bij de onderdelen doen, omdat je bij de processor ook al een standaard koeler krijgt, welke ook goed presteert. :thumb:

De Phenom II x6 is niet beter in gaming dan de i5-750. Laat dat voor eens en voor altijd duidelijk zijn, heb die discussie nu al meerdere malen gehad, en er komt altijd hetzelde uit. :P

Opzich zou je, omdat de 400 euro nog niet bereikt is, ook twee Samsung Spinpoint F3 500gb's in Raid 0 zetten. Dit zorgt voor bijna twee keer betere prestaties.

Later zou je nog een goede SSD schijf in je computer stoppen, omdat software dan wel sneller wordt opgestart. Voor nu lijkt het me een overbodige upgrade.

Laatst bewerkt:
Jantju: je hebt helemaal gelijk :thumb: . Met een RAID0 opstelling van 2 Spinpoints van 500 GB haal je dezelfde snelheid als een SSD en dan wordt het samen 1 TB. Mij lijkt dat dit de perfecte upgrade is :D .

Hmm dat RAID 0 zegt me niet zoveel, heb je misschien een link voor me met uitleg? Met name hoe ik dat dan moet instellen enzo :P

Verder snap ik je redenatie, en hartelijk bedankt :D

EDIT:

Het mobo van Jobbes lijkt me beter dan die van Jantju (P55 chipset ipv H55, en maar €10 duurder), dus dan wordt dit mijn winkelmandje, als ik tenminste snap wat RAID 0 inhoud :P

Laatst bewerkt:
Het gaat hier om RAID0. Het instellen is niet zo lastig, je vindt het gewoon in het BIOS waarmee je de schijven moet selecteren en daarna moet je dus voor striping of 0 kiezen ligt eraan wel BIOS je hebt ;) . Er zitten inderdaad risico's aan maar met 2 nieuwe schijven en af en toe een backup is dat geen probleem en dat heeft 1 harde schijf ook.

Volgensmij ondersteunt dat moederbord geen raid 0, dus ik zal als ik jouw was een ander moederbord nemen, dan zal dit het definitieve systeem worden. :thumb:

Ook prima ding :) . De i5 760 is trouwens weer volop leverbaar :D . En daarmee komen we op dit systeempje uit. Nou genoeg met die systeempjes gegooid, anders wordt het ook zo verwarrend:rolleyes:.

Hmm ok, het klinkt erg overtuigend dus ik denk dat ik het maar ga aanschaffen :).

Trouwens, dat RAID0 gedoe he, hoe werkt dat nou precies? Op welke schijf moet ik de OS zetten, en via BIOS dus op RAID0 zetten? Misschien heeft iemand een iets gedetailleerdere uitleg.

EDIT:

Aan het begin van het topic werd gezegd dat een geheugen met meer MHz sneller is. Maakt dit veel uit, in de zin van, is het miss verstandig er geheugen (van 4gig) maar met meer MHz in te zetten? Of merk je hier weinig van?

Laatst bewerkt:
Als je niet gaat overklokken dan ga je daar niets van merken, omdat de standaard al erg hoog is.

Raid 0 stuur als het ware de ene byte naar de ene schijf, en de andere byte naar de andere schijf. Daarom kan het dus theoretisch twee keer zo snel worden, omdat het veel sneller bereikt wordt. Als je (voor het installeren van Windows!) in de bios gaat, moet je op de een of andere manier (is met elk mobo anders), bij de harde schijf opties raid 0 instellen. Als het goed is herkent Windows 7 de 2 schijven dan als 1 schijf van 1tb ipv 2x 500gb, dus dan moet je het OS daar gewoon op zetten.

Hier is een wat betere omschrijing :p

Ik zal inderdaad voor de huidige setup gaan. Ziet er erg goed uit, en dan heb je een totaal nieuw systeem samen met de voeding/grafische kaart enzovoort! :thumb:

Dus even heel praktisch,
Ik zet de zooi in elkaar
Ik zet de pc aan
Ik kan gelijk naar BIOS om daar naar RAID0 te zoeken
Ik zet mn schijven dus op RAID0
Ik exit de BIOS en ga door naar...?

dan kun je Windows gewoon installeren en die ziet het als 1 grote schijf ;) .

Nu de nieuwe Sandy-Bridge CPU's geïntroduceerd worden vraag ik me wel af of dat geen keuze is?

Weet iemand daar al iets meer over?

Want volgens dit artikel zijn de benchmarks stukken beter dan de socket 1156

Edit:

Sandy bridge CPU + mobo:
I5 2300 | Asus goedkoopste 1155 mobo | 6gig geheugen | + oude setup met 2x 500gb HDD ~ €478,67

I5 2300 | Asus goedkoopste 1155 mobo | 4gig geheugen | + oude setup met 2x 500gb HDD ~ €454,35

Mijn originele setup:
I5 760 | Asus P7P55D-E LX | 4gig geheugen | 2x500gig HDD in RAID0 ~ €414,66

Zoveel beter voor maar €60 euro extra?! Of zie ik iets over het hoofd?

Laatst bewerkt:
Dat 6GB systeem deugt niet want dat geheugen is triple-channel en dat werkt niet je hebt altijd 2 of 4 bankjes geheugen nodig dus 6gb zou dus 2x2 + 2x1 moeten zijn wat aardig prijzig is. Ik zou dus voor het 4GB systeem gaan met de sandy bridge :) . Dat is de beste. Dan kun je later nog weer 4 Gb erbij plaatsen dat het 8 Gb wordt, daar heb je meer aan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan