• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uren automatisch berekenen in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

pipo5874

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2014
Beste leden,

Ik heb een probleem in excel. Wij werken met een tijdsregistratiesoftware waarbij de werknemers zich kunnen aan- en afmelden via sms. Deze registreert dan de datum, plaats en het begin en eind uur.
Maar daar zit net het probleem. Ik heb gevraagd of dat het mogelijk was om deze software aan te passen zodat deze onze uren splitst naar, dag, nacht, zaterdag en zondaguren. En liefst ook nog de feestdagen erbij. Dit blijkt echter niet mogelijk te zijn daar dit een erg grote kost met zich mee zou brengen. (1000 euro per dag programmeren). Ik heb dit dan anders opgelost door dit manueel te splitsen zoals je kan zien aan het bestand in bijlage. Maar ik zou dit nu automatisch willen laten berekenen. Wat bedoel ik hiermee: als ik de prints uitvoer van de software heb ik dus de datum en het begin en einduur. Aan de hand van die gegevens zou ik deze willen invoeren in excel waarna excel op zijn beurt berekent aan de hand van de dag, datum en uren hoeveel daguren hierin zitten, hoeveel nachturen, zaterdag, en zondag.

De uren zijn bij ons als volgt ingedeeld:

dag: 06:00 tot 22:00
nacht: 22:00 tot 06:00
zaterdag: 00:00 tot 23:59
zondag: 00:00 tot 23:59

Maar dan zit ik nog met het volgende probleem;

Als een werknemer werkt van bijvoorbeeld 20:00 tot 04:00 op een vrijdag, dan zitten hier 2 daguren in, 2 nachturen, 4 zaterdaguren en 4 zaterdag nachturen. Onze prijzen zijn zo opgemaakt in onze CAO.

Kan iemand van jullie mij hierbij helpen?

Bekijk bijlage INSCHRIJVING DIMONA 2013 TEST.xls

Dank u voor de link Jan. Maar hier kan ik jammer genoeg weinig mee doen aangezien dit over bijvoorbeeld 1 dag gaat. Maar ik zit met weekdagen, zaterdagen en zondagen en daarbovenop nog eens nachturen. :confused:

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar wellicht kun je met de input uit de link leuke combinaties maken met de functie zoals weekdag, werkdag, datum, etc.

ik het alle forums afgezocht. Geen enkele die momenteel een sheet bevat die mij kan helpen. Vandaar dat ik iemand zou moeten kunnen vragen die veel van excel formules afweet.

ja dit ziet er goed uit Popi maar dat is net het probleem. Ik weet hoe ik tijden kan formuleren in excel maar ik ken de formules niet zodat het deze automatisch zou invullen als ik het begin en einduur ingevuld heb.

dit ziet er heel goed uit Jan. Maar mijn probleem is dat deze moeten ingevuld worden onder zaterdag, zondag, ... Wat jij gemaakt hebt rekent uit in totalen. Dat is bv. mogelijk met 3 andere procenten zoals: 100 %, 150 %, 200 % maar dan heb ik nog maar het verschil van een gewonen dag, dag met nacht en weekenduren erbij. Maar in onze sector (bewaking), wordt er gerekend per uur en per dag waardoor ik ook het verschil moet weten tussen een zaterdag, zaterdagnacht, zondag en zondagnacht.

Dit wordt als volgt berekend in de prijzen:

Basisprijs / uur
Toeslag nacht / uur
Toeslag zaterdag / uur
Toeslag zondag / uur
Toeslag feestdag / uur

Vandaar dat ik al die uren moet kunnen onderscheiden.

Wat ontbreekt er nog aan mijn voorbeeldje?

In J10:N16 (gele cellen) staan toch de formules??

oei idd, ik had dat niet zien staan. Amai dat is vlug. Maar het onderscheidt nog altijd niet de uren die voor 00:00 gepresteerd worden, bijvoorbeeld als iemand op een woensdag werkt van 20:00 tot de donderdag 08:00. Ofwel moet ik dit anders zien op te lossen maar ik weet niet meteen hoe ik dit kan doen.

Je hebt gelijk
Ik had "blindelings" de formules overgenomen (van conseclusie) zonder te kijken of het bij tijden na 0:00 uur goed ging.
Een kant en klare oplossing hiervoor heb ik zo 1 2 3 ook niet

Werken jullie een aantal vaste tijden of zijn alle combinaties van tijden mogelijk?

Laatst bewerkt:
alle combinatie szijn mogelijk. Er zit geen enkel vaste shift of dergelijke aan vast. Dat is nu net het moeilijke aan heel dat gebeuren in onze sector. bijna geen enkele software kan dit. En de software die dit wel kan kost meer dan 25000 euro

normaal moet dit kunnen in excel heb ik mij laten wijsmaken maar het is niet zo simpel

Bekijk dit voorbeeldje eens en test uit of de uren kloppen.
Let even goed op wat je in D4 zet, uren na 24:00 uur moet je doortellen dus 2:00 uur tik je in als 26:00
Door cel opmaak zie je toch goed.

Bijlagen

Dat werkt! En om de zaterdagen en zondagen te onderscheiden moet ik waarschijnlijk met een ALS lus werken?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan