• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uren opsplitsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Uitzendje

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2007
Ik heb heel veel vragen doorgekeken, die ongeveer op de mijne leken, maar dan kom ik er toch niet uit. (voorheen gebruikte ik excel puur als kolommenblad)
Maar in uren rekenen en dan uit mijn hoofd steeds opsplitsen hoeveel uur er bij welke toeslag hoort...
Na 2 avonden stoeien benik tot hier gekomen, maar nu de opgesplitste uren nog.
Ik hoop in het voorbeeld dat ik duidelijk ben met wat ik graag zou willen.
Kan iemand mij verder op weg helpen?
(ik heb ook al gestoeid met macro's en VBA maar dat begrijp ik echt niet, en mogelijk staan daar nog sporen van op dit werkblad, maar die krijg ik er niet uit...)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo uitzendje,

Welkom op het forum.
Je zal toch wat duidelijker moeten zijn wat je juist wil bekomen. :shocked:
Ik kan er niet echt iets bij bedenken. ;)

Joske

Iets uitgebreider:
In de gele velden vul ik de gewerkte tijden in op een dag (dus die loopt van 0:00 - 24:00)
In de oranje cellen laat ik al een aantal getallen verschijnen.
Nu zou ik het ook graag voor elkaar krijgen dat in de groene cellen de gewerkte uren die dus binnen dat tijdsvlak vallen.

Als voorbeeld:
Ma 4-6-2007 werkt iemand van 01:00 - 06:00 is totaal 5 gewerkte uren.
Nu zou ik graag zien dat deze 5 uren automatisch in cel H5 komt te staan, omdat er dus 5 uur binnen het tijdsvlak 00:00 - 06:00 vallen.

Op 5-6-2007 heeft iemand van 04:00 - 08:00 gewerkt, 4 in totaal dus.
Echter 2 uur daarvan valt tussen 00:00 - 06:00 en 1 uur valt tussen 06:00 - 07:00

Of op 08-06-2007 heeft iemand gewerkt van 06:30 - 22:30 dan vallen de uren die ik apart wil weergeven (vanwege de verschillende percentages die hier over heen zullen gaan)
0,5 uur tussen 06:00 - 07:00 / 2 uur tussen 20:00 en 22:00 / en 0,5 uur tussen 22:00 - 24:00

Is het zo duidelijk wat ik graag zou willen?
(plus dat het excel met een melding komt dat ik een macro kan in- of uitschakelen, maar daar heb ik niets meer van in staan?)

Alvast bedankt voor het lezen van deze vraag.

Laatst bewerkt:
Heb het voor de eerste datum opgelost, alleen voor van 0:00 tot 6:00. Ik hoop dat je de formules snapt.

Bijlagen

Bedankt voor het meedenken!
Echter, als ik dan de gewerkte tijd verander in 01:00 - 07:00
zou er 5 uur gewerkt moeten zijn tussen 00:00 en 06:00 / en 1 uur tussen 06:00 en 07:00
Met de "Als" formule krijg ik de melding ONWAAR in H5?
Heb mijn voorbeeld even aangepast, zoals ik het bedoel?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Formule

Ik ben niet thuis in Exel, maar ik kan wel de formules uitreken die er voor nodig zijn.

Zoals je weet heb je twee formules nodig: een om uit te rekenen hoeveel uur er gewerkt is en nog een voor elke colom om uit te rekenen hoeveel van de uur er tussen die tijden gewerkt is. Voor de formules heb ik hier een 4 variables uitgelegd:
Starttijd = de tijd wanneer ie begon te werken.
Eindtijd = de tijd wanneer ie stopte met werken.
Starttussen
Eindtussen
(Starttussen en Eindtussen zijn de tijden die je moet aangeven waarvan ie moet uitrekenen hoeveel uur hij daartussen heeft gewerkt.)

1e Formule: Deze is natuurlijk heel makkelijk, je trekt de Eindtijd van de Starttijd af:
Eindtijd - Starttijd
Je krijgt hier de totale werktijd.

2e Formule: Deze is best ingewikkeld:
(Eindtijd - Starttijd) - ((Starttussen - Starttijd) + (Eindtijd - Eindtussen))
Je krijgt hier het aantal uren dat ie gewerkt heeft tussen de aangegeven tijden, het enige waar je wel aan moet denken is dat je het stap voor stap moet uitrekenen, en als een getal onder de 0 komt moet het automatisch null worden. Laten we een voorbeeld nemen: Maandag van uw Exel-bestand (uren zijn verkort, het is niet 6:00 maar 6):

(6 - 1) - ((0 - 1) + (6 - 6)) = 5 - (-1 + 0) = 5 - (0 + 0) = 5 - 0 = 5

U ziet hier dat als je bij "5 - (-1 + 0)" bent dat het wordt veranderd in "5 - (0 + 0)", omdat natuurlijk getallen onder de 0 gelijk 0 moeten worden. Als u wilt weten hoe het nou zit, waarom de som nou zo is, leest u hieronder:

Omdat je het aantal gewerkte uren moet hebben doe je natuurlijk "Eindtijd - Starttijd", en daar moet je alle tijd van af trekken die niet tussen de aangegeven tijden zitten. Het stuk tijd dat voor de aangegeven tijd zit is "Starttussen - Starttijd" en het stuk tijd dat achter de aangegeven tijd zit reken je uit met "Eindtijd - Eindtussen". Als je die bij elkaar opteld en aftrekt van de totale werktijd heb je het aantal uur dat je tussen die tijden gewerkt hebt, en die moet worden ingevuld. Maar wat nou als het stuk tijd voor de aangegeven tijden zit er niet is omdat je daarvoor ook nog heb gewerkt, dan moet je je wat je daarvoor heb gewerkt niet meetellen, dat komt in een andere colom met andere aangegeven tijden, dus het wordt niet een getal onder de 0, maar 0.

Ik hoop dat dit holp ;).

Laatst bewerkt:
het werkt niet...
kijk maar naar de bijgevoegde zip die die formule in excel in zicht heeft, maar ik heb het vermoeden dat er meer vergelijkingen binnen een cel gedaan moeten worden. Ik heb de formule opgenomen in alle cellen die de maandag zou opsplitsen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Uitzendje ;)

Kijk eens naar het volgende bestandje dat ik al gemaakt heb voor U

Er zijn nog wat aanpassingen nodig voor de zaterdag, had geen tijd meer

Heb gezien dat je niet met alle cijfers kan rekenen omdat ze niet allemaal dezelfde opmaak hebben
1uur typt men 1:00 niet 01:00
0 uur typt men 0:00 en 24u gewoon 24:00
ga naar celeigenschappen tijd en naar 13:30

Hier zijn er een paar probleempjes mee voor 24 uur op het scherm te laten verschijnen.

Moet nog aangepast worden :thumb:

Groetjes Danny :D

Bijlagen

Ohh :) wat ziet dit er al geweldig uit!
Als ik zo naar de formule kijk, begrijp ik dat ik er met minimale kennis niet uitkwam!
bedankt alvast voor de moeite tot dusver!:D :D :D

Beste Uitzendje ;)

Ziehier het bestandje met nu ook de zaterdagen erbij.
Denk dat het nu wel volledig is
Voor 24:00 moet er 0:00 blijven staan anders kan hij niet rekenen met 24:00

Je moet het bestandje nog eens uittesten, had geen tijd meer

Indien er nog vragen zijn moet ge ze maar stellen :thumb:

Bijlagen

Ik ga het vandaag eens uittesten, het ziet er op het 1e gezicht goed uit!
Ik laat het nog weten :thumb:

Mensennn wat ingewikkeld!! Maarrr, wie wil er voor mij eens een hele simpele in elkaar flansen.. Bij mijn werk is het zo: tot 22 uur is normaal, van 22 tot 6 is toeslag en na 6 uur is weer normaal. Dit is iedere nacht zo, dus er hoeft geen onderscheid te zijn tussen week en weekend..
Het enige wat ik wil weten is mijn aantal normale uren en mijn aantal toeslag uren..

Nu doe ik 1 kolom begintijd, 1 kolom eindtijd en dan de totale uren, maar als ik dan mijn loonstrook krijg staan daar de uren dus opgesplitst in toeslag en normaal en das idd iedere keer een dom gereken om te checken of het klopt... O ja, ik heb erg wisselde tijden, dus geen vaste van/tot uren..

Wie o wie...

O ja, sorry voor het inbreken in dit topic, maar beetje onzin om een nieuw topic voor een zelfde vraag te openen toch? ;)

Beste sydney ;)

Voeg eens een bestandje bij zodat we precies weten wat je wil :thumb:

Hoi,

Ik heb hier zelf ooit naar gezocht en was geholpen met dit voorbeeldbestand. Pakt de afwijkende uren + dagen en heeft een correctie mogelijkheid in het 2e blok. Aanpassen naar eigen situatie en dan zou het bruikbaar moeten zijn.

Succes,

Ricky

Bijlagen

Beste sydney ;)

Jammer genoeg heb ik geen winrar op mijn computer zitten, voor uw bestandje te openen.
Heb dan maar snel een bestandje gemaakt, kijk zelf maar. :thumb:

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan