Formule
Ik ben niet thuis in Exel, maar ik kan wel de formules uitreken die er voor nodig zijn.
Zoals je weet heb je twee formules nodig: een om uit te rekenen hoeveel uur er gewerkt is en nog een voor elke colom om uit te rekenen hoeveel van de uur er tussen die tijden gewerkt is. Voor de formules heb ik hier een 4 variables uitgelegd:
Starttijd = de tijd wanneer ie begon te werken.
Eindtijd = de tijd wanneer ie stopte met werken.
Starttussen
Eindtussen
(Starttussen en Eindtussen zijn de tijden die je moet aangeven waarvan ie moet uitrekenen hoeveel uur hij daartussen heeft gewerkt.)
1e Formule: Deze is natuurlijk heel makkelijk, je trekt de Eindtijd van de Starttijd af:
Eindtijd - Starttijd
Je krijgt hier de totale werktijd.
2e Formule: Deze is best ingewikkeld:
(Eindtijd - Starttijd) - ((Starttussen - Starttijd) + (Eindtijd - Eindtussen))
Je krijgt hier het aantal uren dat ie gewerkt heeft tussen de aangegeven tijden, het enige waar je wel aan moet denken is dat je het stap voor stap moet uitrekenen, en als een getal onder de 0 komt moet het automatisch null worden. Laten we een voorbeeld nemen: Maandag van uw Exel-bestand (uren zijn verkort, het is niet 6:00 maar 6):
(6 - 1) - ((0 - 1) + (6 - 6)) = 5 - (-1 + 0) = 5 - (0 + 0) = 5 - 0 = 5
U ziet hier dat als je bij
"5 - (-1 + 0)" bent dat het wordt veranderd in
"5 - (0 + 0)", omdat natuurlijk getallen onder de 0 gelijk 0 moeten worden. Als u wilt weten hoe het nou zit, waarom de som nou zo is, leest u hieronder:
Omdat je het aantal gewerkte uren moet hebben doe je natuurlijk "Eindtijd - Starttijd", en daar moet je alle tijd van af trekken die niet tussen de aangegeven tijden zitten. Het stuk tijd dat voor de aangegeven tijd zit is "Starttussen - Starttijd" en het stuk tijd dat achter de aangegeven tijd zit reken je uit met "Eindtijd - Eindtussen". Als je die bij elkaar opteld en aftrekt van de totale werktijd heb je het aantal uur dat je tussen die tijden gewerkt hebt, en die moet worden ingevuld. Maar wat nou als het stuk tijd voor de aangegeven tijden zit er niet is omdat je daarvoor ook nog heb gewerkt, dan moet je je wat je daarvoor heb gewerkt niet meetellen, dat komt in een andere colom met andere aangegeven tijden, dus het wordt niet een getal onder de 0, maar 0.
Ik hoop dat dit holp

.