• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Urenlijst maken in Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stijnvlek

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2011
Hallo,

Voor mijn werk wil ik een lijst maken waarop medewerkers hun gewerkte uren kunnen noteren.
Horizontaal de namen van medewerkers, en verticaal de datums. Nu ben ik bezig om een medewerkerstabel in Access te maken.
Nu wil ik dat ik een rapport o.i.d. kan opvragen die een lijst genereert als ik het jaartal en maand invoer.

Momenteel heb ik het in Excel, alleen dan moet ik iedere maand alle datums veranderen.
Is mijn idee wellicht mogelijk in Access, zonder veel moeite. Programmeren heb ik geen verstand van.
De lijst moet overigens lege tabellen bevatten, het moet geprint worden en met de hand worden ingevuld.
Ter verduidelijking een voorbeeld in Excel.

Alvast dank voor jullie hulp.

Bekijk bijlage Urenlijst.xlsx

Hoezo moet je alle datums aanpassen? Je vult 1 datum in en trekt dan die cel door naar beneden. De datums zullen nu automatisch gevuld zijn.

Die functie ken ik wel ja :) Alleen het kan altijd beter. Bij nieuwe medewerkers moet ik bijvoorbeeld de lijst weer aanpassen. Ik denk dat het het mooiste is om met Access een jaar en maand in te vullen, en dat er een rapport wordt gemaakt met de data en namen van medewerkers. Of is dit iets wat toch lastiger is...

Het kan uiteraard allemaal maar dat kan in Excel ook. Voor een dusdanig eenvoudige functionaliteit zou ik gewoon Excel gebruik.

Het is niet zo moeilijk om een werkboek te maken waarin je alleen een jaar invult waarna er met een druk op een knop per maand voor dat jaar een tabblad wordt gemaakt waarin alle datums al zijn ingevuld. Uiteraard moet dat geprogrammeerd worden maar als je denkt daarmee voldoende uit de voeten te kunnen wil ik dat wel voor je maken.

Hartelijk dank voor je bericht. Als je dat zou willen maken zou dat erg fijn zijn.
Het liefste heb ik dan dat na het invullen van een jaartal, alle data op één werkblad worden gezet, zoals ik bijgevoegd voorbeeld wat ik met de sleepfunctie heb gemaakt.
Vervolgens kan ik zelf losse tabbladen maken, en door middel van verwijzingen zorgen dat de data op de goede plaats komen te staan. Als ik maar een manier heb om door middel van het jaartal alle data op één blad te krijgen.

voorbeeld data.jpg

Laatst bewerkt:
Een document zoals in je plaatje kan uiteraard maar ik had meer iets in gedachten als bijgevoegd werkboek. Er is een blad met de naam Instellingen waar je in kunt stellen om welk jaar het gaat en wat de namen van de werknemers zijn. Je ziet daar ook een knop "Maak bladen". Dan is er een verborgen blad "Sjabloon" waarmee je bepaald hoe de invulbladen eruit moeten zien. Voor de huidige layout ervan heb ik je eerste bijlage als voorbeeld genomen.

Sla het bijgevoegde document op en maak er direct een kopie van. Start Excel met de kopie en druk op de knop Maak bladen. Voor een ander jaar gebruik je dan weer een kopie van het originele document.

Bekijk bijlage Jaar_uren.xlsm

Laatst bewerkt:
Gezellig dat juliie hier het Access forum voor gebruiken, maar is het niet veel logischer de discussie naar Excel te verplaatsen?
Overigens kan wat je wilt ook niet in Access, want je wilt een leeg blad aan de mensen geven om in te vullen. De essentie van een database is nu juist dat je met gegevens omgaat. Oftwel: de ingevoerde data analyseert en rapporteert. Lege briefjes, daar doet Access niet aan!

De vraag ging in eerste instantie over Acces en is gaandeweg toch Excel geworden. Uiteraard kan een moderator het draadje wel verplaatsen.

Verplaatst naar de juiste sectie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan