• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Urenrooster

Status
Niet open voor verdere reacties.

anthon3

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2008
Berichten
53
Hallo,

Ik ben bezig met een uren rooster te maken per maand.
Wil onderzoeken of dit werkt en of dit handig is.
Echter kom ik niet veel verder.
De uren berekenen werkt, maar daarnaast wil ik ook de Verlof dag invoeren en de ziek dagen invoeren.
Verlof als een V en een Z als ziek.
Dit moet dan uiteindelijk allemaal berekent worden. Dus het aantal Z moeten opgeteld worden en het aantal V.
Ik neem aan dat dit met een ALS functie moet, maar ik kom er niet uit??

Daarnaast wil ik dat er in het weekend overuren wordt berekend.
Op zaterdag en zondag krijgt men namelijk 50% meer.
Hoe krijg ik dit voor elkaar?
En hoe zit dit als men bijv meer dan 8 uur op een dag werkt? Kan dit ook worden berekend?


Alvast bedankt, en hebben jullie misschien enige suggesties hoe ik de maand makkelijker kan in delen? Kan dit ook met een lijst weergave? Of komt dit dan in de knoop met de datums?

Het bestand: http://www.megaupload.com/?d=MBP5ZY6T
 
Laatst bewerkt:
Zoek eens op dit forum naar rooster of naar overuren en je vindt een schat aan informatie.
 
Hallo Robdgr,

Dat heb ik inderdaad gedaan.
Echter zijn deze roosters vele malen uitgebreider dan ik zoek.
Ik ben alleen benieuwd naar deze formules, en deze kon in niet eerder vinden in andere probleemstellingen.

Met vriendelijke groet,

Anthon Jager
 
Anthon,

Een ingevuld voorbeeld.
 

Bijlagen

  • Urennotatie1.xlsx
    14,5 KB · Weergaven: 175
Dankjewel Rob,

De laatste twee formules begrijp ik volledig.
Echter de formule van overuren.
Zou je die ook in geschrift kunnen uitleggen?
Ben benieuwd ernaar, en zodat ik hem zelf ook begrijp.

Harstikke bedankt!
 
Anthon,

Code:
=ALS(SOM(C8:AG8)=0;"";SOM(SOMPRODUCT((WEEKDAG($C$6:$AG$6;2)>5)*(ALS(ISGETAL(C8:AG8);C8:AG8;0)))*0,5;SOMPRODUCT((C8:AG8>8)*(ALS(ISGETAL(C8:AG8);C8:AG8;0)))-AANTAL.ALS(C8:AG8;">8")*8))

Code:
SOMPRODUCT([COLOR="red"](WEEKDAG($C$6:$AG$6;2)>5)[/COLOR]*[COLOR="blue"](ALS(ISGETAL(C8:AG8);C8:AG8;0)))[/COLOR]*0,5
De formule kijkt of de weekdag een weekenddag is (rode tekst). Daarna worden op de regel de uren geteld, maar omdat er ook lege cellen staan is de als-constructie nodig (blauw).

Code:
SOMPRODUCT([COLOR="red"](C8:AG8>8)[/COLOR]*[COLOR="blue"](ALS(ISGETAL(C8:AG8);C8:AG8;0)))[/COLOR]-[COLOR="seagreen"]AANTAL.ALS(C8:AG8;">8")*8)[/COLOR]
Hier wordt eerst gekeken of er getallen hoger dan acht staan (rode tekst) en daarna wordt op dezelfde manier opgeteld (blauwe tekst). Daarvan wordt afgetrokken het aantal keren dat een getal hoger is dan acht (groene tekst), vermenigvuldigt met acht.
 
Hallo Rob,

Bedankt voor de uitleg. De formules begrijp ik.
Echter alleen niet de weekdag formule.
Wat betekent de 2 en de >5? Als ik dit bijvoorbeeld wil terug brengen naar 1 dag? hoe moet dit dan? Kwam er zelf met de formule niet uit..

Daarnaast nog een vraag.
Als ik bijvoorbeeld feest dagen ga invoeren en deze licht markeer. IK wil op deze feestdagen 100% extra uitbetaald krijgen ipv 50%.
Moet dan de complete formule worden aangepast? of valt dit ook via een omweg te berekenen? Je zit namelijk met het probleem als men meer dan 8 uur werkt op een feestdag, dat deze dan automatisch 50 % extra wordt berekend..

Mvg

Anthon Jager
 
Anthon,

Toen ik het antwoord gaf op je eerste vragen vermoedde ik al dat er meer zouden komen. Beetje jammer dat je niet eerst overdenkt aan welke eisen iets moet voldoen, maar iedere oplossing weer verzwaart met nieuwe problemen. Als niet iemand anders reageert zal ik er morgen wel eens naar kijken. Meer informatie over weekdag vind je hier.
 
Laatst bewerkt:
Beste Rob,

Inderdaad sorry voor het ongemak.
Veel meer vragen zullen er echter niet meer komen.
Ik vraag me alleen nog steeds af hoe de weekdag formule die jij hebt gemaakt werkt, het voorbeeld van Excel heb ik ook gebruikt maar ik kom er niet uit.
Ik wil dit bijvoorbeeld naar 1 dag verplaatsen, zodat ik hier mee kan gaan schuiven.
Mijn laatste vraag; Bij de overuren formule heb jij { } haakjes er staan, als je in de formule gaat sleutelen verdwijnen deze en komen ze niet meer terug.
Rara wat is dit?

Sorry voor het ongemak Rob.
Dit zullen de laatste 2 vragen zijn plus de vraag uit de vorige reactie.
 
{ }

Anthon,

Dit is een matrixformule, die je afsluit met ctrl-shift-enter ipv alleen enter

Bij weekdag 2 begint de week op maandag, dus zaterdag is dag6 en zondag dag7, zodat je met weekdag(datum;2)>5 alleen de weekenddagen gebruikt. Ik kijk later even nar die feestdagen, er zijn er helaas weinig in oktober.
 
Anthon,

Belofte maakt schuld, dus feestdagen toegevoegd met één testfeestdag op 13 oktober. Verder onderscheid gemaakt tussen reguliere werkuren, weekendtoeslag en feestdagentoeslag. Volgens mij klopt de opzet nu.
 

Bijlagen

  • Urennotatie (rdg) .xlsx
    18,2 KB · Weergaven: 89
Beste Rob,

Sorry beschikte tijdelijk niet over internet.
Reuze bedankt, nu ga ik het zelf verder uitzoeken.
Ik zal je niet meer last vallen.

bedankt voor alle hulp en de trouwe reactie's.
 
De feestdagen klopt volgens mij nog niet helemaal.
Hij lijkt te samen werken met de formule van overuren, en berekent ook uren als het geen feest dag is..
 
Anthon,

Je hebt gelijk. Bekijk je deze bijlage even?
 

Bijlagen

  • Urennotatie (rdg) .xlsx
    18,2 KB · Weergaven: 86
Hoi Rob,

Volgens mij werkt hij nog niet helemaal.
Als een feestdag door de weeks plaatsvind is er niks aan de hand. Mits iemand meer dan 8 uur werkt, dit gaat hij dan automatisch als overuren rekenen. Wat logisch is.
Maar bij feestdagen krijgt men meer betaald als overuren.
Daarnaast als een feestdag in het weekend plaatsvindt, dan berekent hij ook automatisch overuren.
Bijv zondag 9 oct 4uur gewerkt, dan berekent hij 2 uur overuren en 2 uur feest.

is dit trouwens ook niet te ingewikkeld omdat het afhankelijk is van veels te veel variabelen?
 
Dus als een feestdag plaatsvindt, dan zou hij dit apart moeten berekenen, en gewoon de uren van een feestdag bij elkaar optellen.
en dat ik de kolom plaatsen, echter kom je dan met de overuur formule in de knoop neem ik aan?
 
Anthon,

Ik heb in de formules de volgende regels gehanteerd:

Regulier = alle uren op werkdagen tot 8 uur + van alle dagen > 8 uur 8 uur

Overuren = alle uren in het weekend + alle uren van dagen met meer dan 8 - de 8 uur van die overuurdagen, dus per saldo alleen de overuren van weekdagen + de weekenduren

Feest = feestdagen hebben een x-je op rij 7. Is de feestdag een weekenddag dan wordt het aantal uren vermenigvuldigt met 0,5, omdat die bij overwerk ook al worden geteld. Voor weekdagen worden de uren gewoon geteld, dus krijg je bijv. 8 reguliere uren en 8 toeslaguren.

Klopt deze gedachtengang?
 
Er gaan nu meer fouten in zitten, de normale uren werken namelijk niet meer helemaal.
Het probleem is nu dat je met overuren zit van 50% en van 100%.
Die je door elkaar gaat halen en waardoor je er niet meer kan uit op kan maken wat wat is.
Misschien moet er gewoon een tabel toegevoegd worden waar in de feestdag uren worden berekend (Deze moeten dan niet bij de reguliere uren worden bij gerekend)
is dit weer een toevoeging? Of maak dit het simpeler?
Misschien zou je dit ook voor de overuren kunnen doen, want anders zit je nog steeds met de 50% overuren door de weeks en 100% zaterdag zondag,
Als je een tabel overuren door de weeks en tabel overuren weekend maakt.
Hier geldt dan ook niet bij regular rekenen anders wordt dit dubbel.

Is dit nou meer werk?
En een complete verandering?
In mijn idee is dit gemakkelijker qua de formules..

Of heb jij een betere suggestie?
 
@anton3

even een tip

voordat je nieuwe vragen gaat stellen, eerst even de openstaande vragen van de forumleden beantwoorden.

rob vraagt in #17 of zijn uitgangspunten juist zijn.

laat je het hem even weten?
 
Sorry,

Er is denk ik een gedeelte weg gevallen.

///

Je gedachtengang klopt inderdaad.
Alleen bij feestdag heb ik liever dat de uren berekend worden als feesturen, dus niet als overuren worden meegerekend.
Ook niet als het meer dan 8 uur is.
Zie voor de rest het bovenstaande bericht
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan