• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Urenstaat automatiseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sandra8

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2021
Hoi,

Ik heb de volgende wensen voor mijn urenstaat:
- Eén urenstaat voor alle maanden van het jaar
- Datum en dag worden automatisch gevuld voor de betreffende maand
- Aantal gewerkte uren worden automatisch berekend aan de hand van handmatig ingevoerde werktijden
- Aantal toeslaguren worden automatisch berekend op basis van dag en tijdstip waarop gewerkt is
- Feestdagen overrulen de dag (bijv. donderdag is normaal geen toeslag, maar bij Hemelvaart wel)

De oplossingen waar ik zelf aan denk zijn in dezelfde volgorde:
- Dropdownmenu om de maand te selecteren
- Met behulp van een kalender (datum/weekdag) data en dagen te vullen
- Eenvoudige rekensom waarbij tijden omgezet zijn naar getallen
- Geneste formule met behulp van 'als dan' functie' waarbij aantal uur bepaald wordt op basis van dag en tijdstip

Waar ik graag hulp bij wil:
- Zijn er betere alternatieven dan wat ik zelf heb bedacht?
- Eerste en laatste dag van een week weergeven aan de hand van een weeknummer heb ik al eens eerder gemaakt en kan mij voorstellen dat dit principe ook kan werken om data en dagen te vullen, maar is er een betere oplossing? Zou het bijvoorbeeld eenvoudiger kunnen door de celeigenschappen aan te passen of werkt dat niet verderop in de berekening?
- Welke functie kan ik het beste gebruiken om het aantal uur te bepalen op basis van dag en tijdstip?

Dat is een hele lap tekst, maar mijn wensen zijn dan ook groot :) Hoop dat er nog uit te komen is en iemand kan/wil helpen.

Hartelijke groet,
Sandra

Bijlagen

Laatst bewerkt:
om een snel antwoord te verwachten ontbreekt er een voorbeeld bestand.

om een snel antwoord te verwachten ontbreekt er een voorbeeld bestand.

Dank voor het attenderen. Ik heb het zojuist toegevoegd. Het is niet in beton gegoten en alle alternatieven zijn wat mij betreft mogelijk.

Sandra,

Ik neem aan dat de Contracturen per maand zijn? En leg de formule in I43 eens uit (=-E7*13/3+G42), als ik 38 contracturen invul krijg ik gelijk -164,67 uren.
En dan moet de maand nog beginnen.

Laatst bewerkt:
Die 164,67 uren zijn de contracturen x 4,33 weken per maand neem ik aan

Kees

De contracturen kan ze dan beter als vaste waarde in E7 zetten. We wachten af wat de TS hier op antwoord.

Sandra,

Ik neem aan dat de Contracturen per maand zijn? En leg de formule in I43 eens uit (=-E7*13/3+G42), als ik 38 contracturen invul krijg ik gelijk -164,67 uren.
En dan moet de maand nog beginnen.

De urenstaat gaat ook door een paar collega´s gebruikt worden. Iedereen heeft een ander aantal contracturen en we werken in het bedrijf met tijd voor tijd uren. Dus wat er onderaan de staat uit komt, is het verschil tussen de contracturen die in de maand gewerkt zouden moeten worden minus de werkelijk gewerkte uren.

Inmiddels heb ik een aantal keuzes gemaakt voor de sheet. Ik hoop dat het de juiste zijn :)
Waar ik nu het meest tegenop zie is het berekenen van de toeslaguren. Ik zie echt fantastische voorbeelden voorbij komen op het forum en heb ook een begin gemaakt met de codering in combinatie met de tijden en toeslagen, maar weet ook niet zo goed hoe nu verder. Wie wil mij helpen? Ik wil het echt wel graag zelf in elkaar zetten, maar weet gewoon niet waar te beginnen.

Bijlagen

Sandra,

wil je voor een aantal dagen eens begin- einde- en pauze-uren invoeren zoals die in de realiteit voor (kunnen) komen?

Laat het denken in papieren urenstaten los.
Maak van werkblad1 een intelligente tabel.
de naam van de medewerker is 1 kolom (voor de draaitabel)
het weeknummer is een aparte kolom (voor de draaitabel)
de contracturen zijn een aparte kolom (voor de draaitabel).

Invoer doe je met een userform.

Je huidige opzet biedt geen ruimte voor een werkdag die bijv. voor de helft uit werk en ziekte of werk en opleiding bestaat.
In een intelligente tabel kun je verschillende records krijgen voor 1 dag die bestaat uit: met werkuren en ziekte-uren en opleidingsuren en verlofuren
Het onderscheid tussen verschillende soorten uren is slechts van belang als daar ook verschillende beloningen aan gekoppeld zijn.
Denk niet in termen van registratie maar in termen van overzichten (draaitabellen) die je met de gegevens wil maken : per dag, per week, per maand, per medewerker, op uurtarief, etc.

Laat het denken in papieren urenstaten los.
Maak van werkblad1 een intelligente tabel.
de naam van de medewerker is 1 kolom (voor de draaitabel)
het weeknummer is een aparte kolom (voor de draaitabel)
de contracturen zijn een aparte kolom (voor de draaitabel).

Invoer doe je met een userform.

Je huidige opzet biedt geen ruimte voor een werkdag die bijv. voor de helft uit werk en ziekte of werk en opleiding bestaat.
In een intelligente tabel kun je verschillende records krijgen voor 1 dag die bestaat uit: met werkuren en ziekte-uren en opleidingsuren en verlofuren
Het onderscheid tussen verschillende soorten uren is slechts van belang als daar ook verschillende beloningen aan gekoppeld zijn.
Denk niet in termen van registratie maar in termen van overzichten (draaitabellen) die je met de gegevens wil maken : per dag, per week, per maand, per medewerker, op uurtarief, etc.

Hi snb,

Je hebt helemaal gelijk. Mijn opzet heeft inderdaad beperkingen. Ik sta zeker open voor het denken buiten de gebaande paden en jouw suggestie maakt mij nieuwsgierig. Ik weet alleen niet zeker of we hetzelfde doel nastreven. Wat er uit het formulier te halen moet zijn is hoeveel uur er op bepaalde tijden is gewerkt waarbij er drie verschillende beloningen aan gekoppeld zijn (100%, 150% en 200%). Daarnaast het aantal dagen waarop gereisd is, maar die heb ik er al inzitten.

Heb je een voorbeeld zoals je het voor ogen hebt? Ik leer door te zien en het helpt dan als ik er beeld bij heb :)

Hartelijke groet,
Sandra

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan