USB-poorten beinvloeden elkaar

• Onderwerp starter Onderwerp starter LWM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Ik heb een pc met XP Sp3 met voor draadloos internet een Siemens Gigaset USB-adapter 108.
Zodra ik een camera met een usb-kabeltje aansloot om foto's te downloaden viel na een minuut mijn Gigaset weg (verbinding verbroken). Dat herstelde zich keurig als ik de de usb van de Gigaset eruit trok en er weer in stak. Maar na 5 minuten liep alsnog de hele pc vast, ook als de camera er al uit was. Ik moest dan geforceerd afsluiten en weer opstarten. Dat wegvallen van de Gigaset (die dus op dat moment niet eens in gebruik is) en vervolgens crashen gebeurde iedere keer, dus downloade ik mijn foto's maar door het SD-kaartje in de pc te prikken.
Nu heb ik er een nieuwe harddisk in, een nieuwe XP Sp3 geinstalleerd en een Gigaset geinstalleerd. Op het moment dat ik mijn USB-stick of mijn Ipod Touch in een usb-poort prik, knalt gelijk de Gigaset eruit (verbinding verbroken). Herstelt pas nadat ik de Gigaset eruit heb getrokken en weer heb ingeplugd. Als ik de pc opnieuw opstart met de stick of Ipod erin gaat het wel goed. Een spelcontroller op dezelfde usb-poort aansluiten geeft geen probleem. Hoe verhelp ik dit?

Dank voor de tip. Ik heb die patch geprobeerd, maar bij het installeren krijg ik de melding dat er zelfs al een nieuwere versie op mijn pc aanwezig is vanuit Sp3. Dat is het dus niet, jammer genoeg. Hopelijk heeft iemand anders nog een idee.

Dan heb je waarschijnlijk 'n camera waarmee je ook foto's kunt maken die je kunt bewaren 'op' het interne geheugen van die camera... Dat interne camerageheugen kan door het BIOS worden 'gezien' als opstartapparaat en dat is wat er misgaat.
Je moet naar de BIOS Setup van je PC toegaan (Toets F2 tijdens het opstarten), alwaar je de functie 'Boot from USB' uitschakelt oftewel op 'Disabled' zet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Met F2 kom ik in een scherm met de volgende vijf opstartopties:
veilige modus
idem met netwerkmogelijkheden
idem met opdrachtprompt
windows normaal opstarten

Ik heb opstarten met opdrachtprompt opgestart, maar dan krijg ik gewoon de veilige modus.

Druk dan op F1 of Del direkt na het opstarten...(F2 geldt voor nieuwere pc's/laptops)

bios.jpg

Bijlagen

• bios.jpg
    bios.jpg
    27,3 KB · Weergaven: 49
Via Del kom ik in het scherm. Ik krijg dan te zien:
First boot device Card reader
second CDrom
third HDD-0
Boot other divice enabled
Boot up floppy seek disabled
usb boot wordt dus niet genoemd

Ik heb net de third boot device HDD-0 als first boot device ingesteld. Daarna de Ipod in de usb-poort geprikt en na een uur is mijn internetverbinding nog steeds niet verbroken en de pc is nog niet vastgelopen. Ik hoop dus dat het probleem hiermee is opgelost, maar ik juich nog maar niet te vroeg!

Hier zal m.i. de oplossing in zitten...
Zet Boot other device op disabled als het niet lukt...

Mocht je in de situatie zitten dat je moet herinstalleren, vergeet dan niet als 1st boot priority de CD Rom te kiezen..

Als het opgelost is, wil je dan op "Vraag is opgelost" klikken in je vraagposting?
Succes.

De betreffende pc heeft nog een tijd prima gedraaid met de usb wlan en de Ipod in de usb-poorten, maar na het gebruik van ook nog een usb-stick liep de pc toch weer vast (maar nu werd niet eerst mijn internetverbinding eruit gegooid). Ik zal morgen ook die Other device op disable zetten en zien of het dan over is. Vreemd dat dit usb probleem zich alleen bij Windows voordoet. Als ik dual boot in Linux draai is er niets aan de hand.

Hoi,

Deze reviews wil ik jullie niet onthouden, op 1 enkele uitzondering na klagen alle gebruikers over het eruit vliegen v.d. usb poorten e/o verbinding. Het lijkt erop dat 't aan het apparaat zelf ligt e/o een slecht geprogrammeerd stuurprogramma o.i.d. Ook wordt melding gemaakt dat het vooral gebeurt bij mobo's met een VIA-chipset.
Ook een positieve melding (zo ben ik nou ook weer)
Had hem eerst geinstaleerd met de bijgeleverde software maar viel steeds uit heb toen alleen de driver geinstaleerd onder windows xp,dus zonder de mfc application anders krijg je een conflict werkt nu perfect.

Succes met de oplossing.

Laatst bewerkt:
Ik heb het even laten rusten, maar het probleem onlangs weer opgepakt.
Heb een back-up gemaakt, XP opnieuw geinstalleerd en daarna dus weer alle verdwenen programma's geinstalleerd waaronder I tunes. Heeft niets opgelost. Als je de pc opstart met de ipod touch in de usb poort gaat het goed, maar als je de ipod uit de usb-poort verwijdert valt kort daarop de draadloze internetverbinding (via usb Gigaset 108) weg en een paar minuten daarna loopt de pc vast. Dan moet je hem uitzetten en opnieuw opstarten. Gebeurt dat een aantal keren dan krijg je zelfs een blauw scherm met serious error. Ook dat is dan weer opgelost door opnieuw uitzetten en weer opstarten van de pc. Hetzelfde gebeurt overigens ook als ik mijn externe harde schijf uit de usb-poort verwijder. Het is dus niet de Ipod die het veroorzaakt.

Dan zul je het hardwarematig moeten gaan zoeken. (moederbord e/o Bios).
Geef anders je specs (merk/type e/o modelnr.) eens door.

Ter info: deze Medion pc is een keer gecrasht. Geen computer-techneut kreeg hem meer aan de praat. Ik heb toen een andere pc moeten kopen en daar de harde schijf in laten overzetten met de XP-licentie. Na ruim anderhalf jaar stilstaan toch weer eens aan de 220v gehangen en toen deed hij het spontaan weer. Toen heb ik er voor zoonlief een tweedehands harde schijf in laten zetten met een nieuwe XP-licentie. Ging prima, tot zijn Ipod Touch op de usb werd aangesloten. Voordat hij in de vorige configuratie crashte had ik ook al dezelfde problemen bij gebruik van usb-poorten als ik mijn camera erop aansloot (na vijf minuten internet eruit en tien minuten later vastlopen, ook als de camera al weer was verwijderd).

Onderstaande specs heb ik via Everest Home

MEDION model PC MT6, type MED MT 225A
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Home Edition
OS Service Pack Service Pack 3

Moederbord
CPU Type Intel Pentium 4, 3000 MHz (15 x 200)
Moederbordnaam MSI MS-7012 (Medion OEM) (3 PCI, 1 AGP, 4 DIMM, Audio, LAN)
Moederbord Chipset Intel Springdale i865PE
Systeemgeheugen 2560 MB (PC3200 DDR SDRAM)
BIOS Type Award (09/29/03)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort ECP-printerpoort (LPT1)

Scherm
Video kaart RADEON 9800 PRO (Microsoft Corporation) (128 MB)
Video kaart RADEON 9800 PRO SEC (Microsoft Corporation) (128 MB)
3D-Versneller ATI Radeon 9800 Pro (R350)
Monitor HP Pavilion FX50 [15" CRT] (TWKDF00291)

Multimedia
Geluidskaart Intel 82801EB ICH5 - AC'97 Audio Controller [A-2/A-3]

Opslag
IDE apparaat Intel(R) 82801EB Ultra ATA Storage Controllers - 24DB
Harde schijf Maxtor 7L250R0 (233 GB, IDE)
Harde schijf Medion Flash XL CF USB Device
Harde schijf Medion Flash XL MS USB Device
Harde schijf Medion Flash XL MMC/SD USB Device
Harde schijf Medion Flash XL SM USB Device
Optische Station PIONEER DVD RW DVR-106D (DVD+RW:4x/2.4x, DVD-RW:4x/2x, DVD-ROM:12x, CD:16x/10x/32x DVD+RW/DVD-RW)
Optische Station SONY DVD-ROM DDU1612 (16x/40x DVD-ROM)
SMART Status harde schijf OK

Partities
C: (NTFS) 239369 MB (217395 MB vrij)

Invoerapparaten
Toetsenbord HID-toetsenbordapparaat
Muis HID-compliant muis
Muis HID-compliant muis

Netwerk
Netwerkkaart Gigaset USB Adapter 108 (192.168.1.79)
Netwerkkaart PRISM 802.11g Wireless Adapter (3890)
Modem Creatix V.9X DSP Data Fax Modem

Peripherieapparaten
USB1 apparaat Intel 82801EB ICH5 - USB Controller [A-2/A-3]
USB2 apparaat Intel 82801EB ICH5 - Enhanced USB2 Controller [A-2/A-3]
USB-apparaat Gigaset USB Adapter 108 (= wireless LAN, hoort bij KPN InternetPlusBellen met Thomson modem/router)
USB-apparaat Samengesteld USB-apparaat
USB-apparaat USB-apparaat voor massaopslag
USB-apparaat USB-HID
USB-apparaat USB-HID
USB-apparaat USB-HID
USB-apparaat USB-HID

Hoi,
je probleem lijkt sterk op een IRQ-conflict,m.a.w. (simpel uitgelegd) 2 apparaten gebruiken plotseling hetzelfde IRQ-kanaal, een communicatiekanaaltje naar je processor zeg maar,maar samen veroorzaken ze een conflict.Ik heb dit zelf ook al eens met een pc meegemaakt bij een oudere pc,als ik een usb-stick wilde aansluiten viel de pc uit.Er zijn bepaalde typen chipsets (oudere) die dat kunnen veroorzaken.Wat je kan doen is eens kijken bij apparaatbeheer bij de USB Universal Host Controllers,klik rechts>kies eigenschappen>bronnen en kijk eens of ze allemaal verschillende IRQ's hebben of allemaal dezelfde.Dat je het probleem niet hebt als je alles ingeplugd laat en dan opstart komt omdat tijdens het booten alle apparaten worden gedetecteerd door het Bios en automatisch geconfigureerd.Wat ik zie in je specs is dat je Bios nog dateert uit 2003 ik zal 's kijken of er een update beschikbaar is die evt. dit probleem kan verhelpen.
Geef het volledige MED S/N-Nummer door. (ergens op de achterkant pc)

Laatst bewerkt:
Serienummer is: 11148010100725

Het probleem is intussen groter geworden.
Heb vanavond getracht de usb-poorten te ontlasten door de Siemens gigaset usb WLAN uit te zetten en via mijn Devolo (via stopcontact) te internetten. Dat werkt altijd meteen als je hem in het stopcontact steekt. Tot mijn verbazing werkte het nu niet. Na 'herstel' de melding 'kan ip-adres niet vernieuwen'. Nog even de KPN installatie cd voor bedraad netwerk erdoor gehaald, maar de Devolo ziet het modem niet. Daarna de Gigaset maar weer aangezet en dat werkte goed, tot ik weer dat blauwe scherm kreeg. Uitgezet en opnieuw opgestart kreeg ik een zwart scherm of een zwart scherm met het microsoftlogo, maar daarmee heb je het dan wel gehad. Lijkt weer op hetzelfde verschijnsel uit het verleden.
Ga het morgen maar weer eens proberen. Voor hetzelfde geld doetie het dan weer (hoop ik). Maar goed is het niet!

Je kunt via deze link (vul of kopieer en plak in het 2e zoekveld het serienr. in dat je doorgaf) je belangrijkste drivers downloaden.
Intel chipset v.6.3.0.1007 (08-03-2005)
Bios (DOS-versie) v.1.11 (27-04-2004) Wel even de details lezen!
Netwerk v.3.58.0.0443 (24-11-2006) heb je inmiddels een nieuwere versie middels Windows Update dan zou ik dat zo laten.
Jammer is dat Medion niet expliciet info geeft omtrent de update maar alleen over de installatie ervan.
Nog een vraagje,is de voeding nog steeds de oorspronkelijke? Hoeveel wattage?

Laatst bewerkt:
Ik had hem net (7 jr geleden) toen hij vastliep. Medion heeft toen aan huis de videokaart vervangen en 'uit voorzorg' ook de voeding. Of beide identiek waren aan de oorspronkelijke weet ik niet. Daarna jaren geen problemen. Automatische updates heb ik altijd aan. Na de (gelijksoortige) crash destijds en een jaar op de plank ben ik onlangs met een nieuwe harddisk en XP-installatie gestart. De Medion updates uit het verleden die ik af en toe heb doorgevoerd zijn daarmee natuurlijk verdwenen.
Vanmorgen kon ik hem ineens wel in veilige modus opstarten. Hij meldde toen dat er nieuwe hardware was gevonden en geinstalleerd (?!) en daarna liep hij meteen vast. Nog een paar keer vergeefs getracht op te starten. Ook met de Medion recovery dvd. gebeurde er niets. Zelfs de ubuntu-dvd kwam niet verder dan de taalkeuze en daarna viel alles volledig stil. Ik heb hem vanmiddag dus maar weggebracht naar een pc-zaakje waarvan ik de eigenaar goed ken. Die zal even kijken en morgen hoor ik meer.

Vanzelfsprekend zal ik dat doen. Alvast dank voor de hulp.

Natuurlijk startte de pc daar wel weer op! Alles is nagelopen en alle software was up to date. Het enige dat niet optimaal was. was de volgorde van de geheugenbankjes (heb er ooit bij laten plaatsen) en die zijn voor de zekerheid in de goede volgorde geplaatst. PC draaide toen weer prima en ze hebben diverse zaken op de usb-poorten aangesloten en weer verwijderd zonder probleem. Thuisgekomen de IpodTouch eraan gehangen en vervolgens liep de pc acuut vast. Inmiddels weet ik dat op internet veel items staan van mensen waarbij de Ipod de XP laat crashen. Kreeg advies van iemand om alleen op te starten en af te sluiten met de Ipod in de pc. Dat werkte bij mij ooit ook, maar later niet meer. Sprak iemand die om die reden regelmatig zijn XP weer opnieuw installeert zodat het weer een tijdje goed gaat. Verder schijnt dit probleem bij softwareversie 8(?) van de Ipod een drama te zijn geweest, maar de Ipod van ons is van veel later datum (nog geen jaar oud). Zaterdag wordt er opnieuw naar gekeken om te zien of er softwarematig nog opties zijn om het probleem op te lossen. Zou het een trucje zijn van de firma Apple om ons aan de Apple te krijgen? Wordt vervolgd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan