USB reader voor windows 95 met IDE

Status
Niet open voor verdere reacties.

kuipert

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2009
Hallo allemaal.

Ik heb een klein probleem.

Wij moeten data overzetten van een oude windows 95 computer die nog steeds in gebruik is.

Nu hebben wij wel een CD brander erop zitten maar die loopt steeds vast omdat hij teveel geheugen slikt.

Weet 1 van jullie een oplossing om een interne USB poort aan te sluiten die werkt onder windows 95?

Aansluiting IDE.

Of misschien een geheel andere oplossing?

Groeten !

waarom een dubbel bericht?
ik denk toch dat je beter een usb 2.0 pci kaart kan inbouwen.

Middels een router overseinen naar een andere pc is ook een optie (bestandsdeling)

Ondersteuning voor USB is niet standaard inbegrepen in Windows 95. Wél in Windows 95 OSR2, maar we weten niet of dat de versie is die nu draait op die pc.

Optie van het delen van de (hoofd-)map waarin de over te zetten bestanden/mappen staan, en dan over het netwerk laten kopieren naar een pc (die bijv. wél een werkende brander heeft etc.) is dan m.i. de beste optie met de minste acties.

Andere mogelijkheid is een memory-stick aansluiten op de W95 computer, en dan de W95 pc opstarten vanaf een opstartbare Hiren's Boot CD (na opstarten de keuze Mini Windows XP kiezen) en daarna vanuit Mini Windows XP via Verkenner (=My Computer) de bestanden kopieren naar de memory-stick.
Dan de pc afsluiten, CD eruit, memory-stick eruit en de memory-stick overbrengen naar waar het maar naar toe moet.

Succes,

Tijs.

Waarom haal je de disk er niet uit en hang je hem even bij je nieuwe pc?

ik heb een nogal stom idee, zet usb webserver op je windows 95 pc. neem een crossed netwerk kabel, of gewoon via het netwerk op ethernet, pak alle bestanden in en zet deze in de root dir, download het archief via de nieuwe pc, via de webbrowser door het ip van de windows 95 pc in te tikken, wel even tcp/ip inschakelen op de windoows 95 pc.

Hallo,

Het gaat hier om een comp die ergens gewoon in de hoek staat, zonder internet, zonder netwerk.

Had het dit allemaal gehad, dan was het niet zo moeilijk om mijzelf de gegevens toe te mailen.

Vandaar dit topic.

Ik denk dat ik toch maar voor een IDE reader ga en de harde schijf eruit ga halen.

Jammer, had gehoopt dat er wel een makkelijker oplossing zou zijn.

Bedankt allemaal! :)

geloof het of niet.... ik heb internet op de computer gekregen.

Via de modem en een inbelnummer.

Nu kan ik alleen geen Webmail pagina's openen omdat deze beveiligd zijn door https.

Iemand een idee hoe ik een email kan versturen? Online dienst of zo?

Ik heb alle instellingen voor beveiliging in de browser al uitgeprobeerd. Steeds zelfde foutmelding: fout in de beveiligde kanaalondersteuning

Groeten!

Je moet helemaal niet willen internetten met een W95 computer: er zijn geen courante versies van Internet Explorer voor, er is geen courante anti-virus software voor te vinden, er zijn geen updates (meer) voor etc.

Bovendien negeer je volledig mijn suggestie om een Hirens Boot CD te maken en die te gebruiken om gegevens van de pc af te kopiëren naar memory-stick zónder de schijf uit te bouwen etc.

Tijs.

@Thijs,

Ik negeer je suggestie niet, maar dat is toch precies mijn probleem....

Ik KAN geen memory Stick aansluiten omdat W95 het niet ondersteund en omdat ik geen USB poort heb.

Dus aub niet fout opvatten, ik waardeer zeer dat je met me meedenkt.

Ik zal me eens gaan verdiepen in een netwerk over internet nu ik internet op de oude comp heb.

Suggesties of handleidingen zijn altijd welkom.

Groeten!!

Ok, je hebt helemaal geen USB poort.
Toch heb je niet goed gelezen: Ik stelde voor om de pc op te starten van een Hirens Boot CD (en vandaaruit dan Mini Windows XP), zodat helemaal geen Windows 95 wordt opgestart maar alles vanuit Mini Windows XP wordt gedaan. Natuurlijk heeft Mini Windows XP wél ondersteuning voor USB, maar daar heb je nu (even) niets aan omdat er geen USB poort in die W95 computer aanwezig is.

Het is mogelijk om (zodra Mini Windows XP opgestart) daarin een map te delen en die dan te bereiken vanaf een pc waar de data naar toe moet. Op die manier kun je dan het probleem met geen USB omzeilen. Natuurlijk moet dan wel een bedrade netwerkkaart aanwezig zijn in de W95 computer.

Is er geen bedrade netwerkkaart aanwezig (of je wilt gewoon "snel en eenvoudig" klaar zijn zonder te weten hoe Hiren's boot CD werkt), dan inderdaad zo'n extern aansluiting-apparaat kopen waar je je harde schijf aanhangt en andere computers via USB dan de inhoud van je harde schijf kunnen kopiëren.
Voorbeeld van dergelijke apparaten:
hier (simpele oplossing met verloopstukje)
hier (oplossing met inbouw in een harddiskkastje)
Natuurlijk kun je die na de transfer van bestanden ook voor andere situaties/harddisks inzetten.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan