• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Userform gebruiken in excel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
danny147,

Het ziet er allemaal mooi uit, je moet alleen het bereik van Capaciteit aan passen, je heb er 2 items bij gezet die zijn nog niet via de ComboBox te zien op de formulieren.

Als eventuele uit breiding zou je er nog een datum van binnenkomst Wa's kunnen maken.
Dit is zomaar een idee maar niet echt nodig.

De aanpassing van Warme bakkertje is goed maar het kan ook op jouw manier.

Laatst bewerkt:
@Hoornvan
Ik denk toch dat mijn aanpassing iets verder gaat dan danny's oplossing aangezien er bij een DRINGEND steeds een datum moet staan. Wijzigt men nu een DRINGEND in een gewoon weeknummer dan word door mijn code ook de datum gewist. In dat opzicht biedt mijn code toch een meerwaarde denk ik.;)

@Danny147
Ik heb ook gemerkt dat er nergens een controle is op dubbele WA-nummers. Kan dit niet voorvallen of heeft dit geen belang ?
Het is mij ook opgevallen dat bij vele cellen in je kader het niet meer mogelijk is om de celeigenschappen te wijzigen.:eek: Het is waarschijnlijk daardoor dat je steeds die foutmelding blijft krijgen. Bij 1 van je vorige versies was dit nog niet en hierop draaide een aanpassing van mij zonder problemen.

Mvg

Rudi

Warme bakkertje,

Ik denk toch dat mijn aanpassing iets verder gaat dan danny's oplossing aangezien er bij een DRINGEND steeds een datum moet staan. Wijzigt men nu een DRINGEND in een gewoon weeknummer dan word door mijn code ook de datum gewist. In dat opzicht biedt mijn code toch een meerwaarde denk ik.
Daar heb je wel gelijk in, het is maar net wat je wil, ik heb het bij mij veranderd.

Ik heb ook gemerkt dat er nergens een controle is op dubbele WA-nummers. Kan dit niet voorvallen of heeft dit geen belang ?
Volgens mij krijg je steeds een hoger ondernummer (Wa) het zou inderdaad makkelijk zijn als het wordt gecontroleerd.

Het is mij ook opgevallen dat bij vele cellen in je kader het niet meer mogelijk is om de celeigenschappen te wijzigen.
Zo dit nog te verhelpen zijn? Er is al zoveel gesleuteld aan de pagina.

Beste Hoornvan en Warme bakkertje ;)

Ik denk toch dat mijn aanpassing iets verder gaat dan danny's oplossing aangezien er bij een DRINGEND steeds een datum moet staan. Wijzigt men nu een DRINGEND in een gewoon weeknummer dan word door mijn code ook de datum gewist. In dat opzicht biedt mijn code toch een meerwaarde denk ik.

Heb de aanpassingen gewijzigd met je code.
Een werkaanvraag kan DRINGEND worden maar "NOOIT" omgekeerd, maar je weet nooit.

Het is mij ook opgevallen dat bij vele cellen in je kader het niet meer mogelijk is om de celeigenschappen te wijzigen. Het is waarschijnlijk daardoor dat je steeds die foutmelding blijft krijgen. Bij 1 van je vorige versies was dit nog niet en hierop draaide een aanpassing van mij zonder problemen.

Kan je eens kijken welke code toen wel werkte ?

Normaal is dit niet mogelijk, maar heb de volgende code in cel C9 geplaatst en rood bij opvulling.
Kan dit eventueel met een foutmelding als men in WA. Nr. een nummer ingeeft dat al voorkomt in de lijst.

Code:
=EN(ISGETAL(C9);OF(AANTAL.ALS($C$9:$C$1000;C9)>1))

Het ziet er allemaal mooi uit, je moet alleen het bereik van Capaciteit aan passen, je heb er 2 items bij gezet die zijn nog niet via de ComboBox te zien op de formulieren.

Is aangepast.

Als eventuele uit breiding zou je er nog een datum van binnenkomst Wa's kunnen maken.
Dit is zomaar een idee maar niet echt nodig.

Begindatum is niet nodig de einddatum is belangrijk en dat is de "Weeknummer".

Groetjes Danny :thumb:

Laatst bewerkt:
Dit is em dan, de final version fully functional(Hoop ik tenminste).
Met nummercontrole en aanpassingen aan OK-macro(die werkte toch niet naar behoren).
Ik hoor het wel als er nog iets mankeert.

Mvg

Rudi

Bijlagen

Warme bakkertje en danny147,

Warme bakkertje,
Dit is em dan, de final version fully functional(Hoop ik tenminste).
Je hebt een mooie oplossing voor de controle gemaakt, alleen wordt er pas gecontroleerd als je op de knop OK of de knop Volgende klikt.

Danny147,
Nu ben ik ook al een poosje ermee bezig en stuitte steeds op een fout.
Nu heb ik van Ron de Bruin (Ron's Exel Tips) de volgende code gevonden en deze iets aangepast.

Het rode heb ik onder de TextBox gezet;
Code:
Private Sub Txt_wa_Change()
    [COLOR="Red"]If Len(Txt_wa) = 6 Then xFind[/COLOR]
End Sub
De volgende code is van Ron de Bruin, met de kleine aanpassingen die ik heb gedaan.
Code:
Private Sub xFind()
Dim FindString As String
    Dim Rng As Range
    FindString = Txt_wa.Value
    If Trim(FindString) <> "" Then
        With Sheets("Blad1").Range("C:C")
            Set Rng = .Find(What:=FindString, _
                            After:=.Cells(1), _
                            LookIn:=xlValues, _
                            LookAt:=xlWhole, _
                            SearchOrder:=xlByRows, _
                            SearchDirection:=xlPrevious, _
                            MatchCase:=False)
            If Not Rng Is Nothing Then
                MsgBox "Dit Wa Nr. bestaat al"
                Txt_wa = ""
                Txt_wa.SetFocus
            Else
                Exit Sub
            End If
        End With
    End If
End Sub
Als je nu een bestaand Wa Nr. invoerd dan komt er gelijk een melding dat het Nummer al bestaat en maakt hij het invoervak leeg.
Wat vind je hier van?

Heb code van Hoornvan in TextBox geplaatst.
Vind hem beter omdat hij direct reageert van zodra de Wa. Nr. reeds bestaat.
2 Wa. Nr's met dezelfde nummer bestaan NOOIT.

In het bestandje WA_Final_Version.xls van Warme bakkertje heb ik de Cbo_Cap_Gr Combobox aangepast, wat eerder hierboven al vermeld was door Hoornvan

De celeigenschappen doen het perfect. :thumb:

Nog 1 foutje heb ik opgemerkt.

1. Als je de eerste Wa. Nr. in cel C9 verwijderd dan verwijderen de kaders rond de cellen in kolom C.

Groetjes Danny. :thumb:

Laatst bewerkt:
Beste,
De oplossing van Hoornvan is inderdaad makkelijker, maar waarom 2 macro's

Code:
Private Sub Txt_wa_Change()
    If Len(Txt_wa) = 6 Then
    Dim FindString As String, Rng As Range
    FindString = Txt_wa.Value
    If Trim(FindString) <> "" Then
        With Sheets("Blad1").Range("C9:C1008")
            Set Rng = .Find(What:=FindString, After:=.Cells(1), LookIn:=xlValues, LookAt:=xlWhole, _
                            SearchOrder:=xlByRows, SearchDirection:=xlPrevious, MatchCase:=False)
            If Not Rng Is Nothing Then
                MsgBox "Dit Wa Nr. is al in gebruik. Voer een ander nummer in!", vbInformation, "Dubbel WA-nummer"
                Txt_wa = ""
                Txt_wa.SetFocus
            Else
                Exit Sub
            End If
        End With
    End If
    End If
End Sub

Foutje moet ik nog nakijken
Heb de eerste nummers verwijderd en bij mij gaat alles zonder problemen (met behoud van kaders)

Mvg

Rudi

Laatst bewerkt:
Beste Warme bakkertje ;)

Enkel met de knop verwijderen op tabblad, blijven de kaders staan.
Maar niet met de knop verwijderen in de userform "Zoeken_van_werkaanvragen".
Althans in excel 2007 niet.

Greoetjes Danny. :thumb:

danny147,

2 Wa. Nr's met dezelfde nummer bestaan NOOIT
Waar ik vroeger werkte (dat is al 5 jaar geleden dat ik werkte) hadden we soms een order dat wel maanden in beslag nam. Frezen, Draaien, Slijpen en Bankwerk dat gebeurd op het zelfde nummer, alleen aan de code op je klokkaart kon men zien wat er gedaan was.
Als je dat allemaal op de Wa moeten heb je wel het zelfde nummer alleen steeds andere werkzaam heden. Normaal gesproken heb je maar 1 Wa nummer per opdracht, dus komt het nooit voor dat een Wa numer dubbel gebruikt wordt.

Warme bakkertje,
De oplossing van Hoornvan is inderdaad makkelijker, maar waarom 2 macro's
Dit zal wel een gedachte van mij zijn geweest, dit is beter.

Ik gebruik ook Exel 2007 en heb het zelfde probleem als danny147 maar gebruik ik een vorige file (Wekaanvragen Laatste Versie_3.xls dan doet het probleem zich niet voor.

Heb em gevonden + nog wat kleine aanpassingkjes(we blijven precies aanpassen:p)

Code:
Private Sub Verwijderen_button_Click()
    Application.ScreenUpdating = False
    If Cbo_WA_nr.Value = "" Then Exit Sub
    Dim lWA As Long
    With ActiveSheet.Range("C:C")
    Set WA = .Find(Cbo_WA_nr.Value, LookIn:=xlValues, LookAt:=xlWhole)
        If Not WA Is Nothing Then
            lWA = WA.Row - 1
            Cbo_WA_nr.Value = ""
            Range(WA.Row & ":" & WA.Row).EntireRow.Delete
            Cells(lWA, "B").AutoFill Destination:=Range(Cells(lWA, "B").Address & ":" & Cells(lWA + 1, "B").Address)
        End If
    End With
    Range("B9").Select
    ActiveCell.FormulaR1C1 = "1"
    Selection.AutoFill Destination:=Range("B9:B1008"), Type:=xlFillSeries
    Range("B9:B1008").Select
    Selection.BorderAround Weight:=xlThin
    With Selection.Borders(xlInsideHorizontal)
        .Weight = xlThin
    End With
    With Selection
        .Interior.Color = RGB(128, 128, 128)
        .Font.Color = RGB(255, 255, 255)
    End With
    Range("H9:H1008").Select
    Selection.FormulaR1C1 = "=RC[-6]"
    With Selection
        .Interior.Color = RGB(128, 128, 128)
        .Font.Color = RGB(255, 255, 255)
        .HorizontalAlignment = xlCenter
        .VerticalAlignment = xlCenter
    End With
    Range("C1008:H1008").Select
    Selection.BorderAround Weight:=xlThin
    With Selection.Borders(xlInsideVertical)
        .Weight = xlThin
    End With
    Range("B9").Select
    Leeg_button_Click
    Cbo_WA_nr.SetFocus
    Application.ScreenUpdating = True
End Sub

Mvg

Rudi

Laatst bewerkt:

Heb de code aangepast van Warme bakkertje en zal ze deze middag testen op het werk.
Morgen hoor je wel iets of het goed is.

Heb de knop volgende in userform "ingevenen_van_werkaanvragen" verandert in OK knop om geen problemen te hebben.
Sommige van onze collega's gaven het Wa. Nr. in en klikten dan op OK en dan wilden ze een ander Wa.Nr. ingeven en klikten dan eerst op volgende en zo wordt het dan nog eens weggeschreven.

Zie bestandje dat ik dan heb aangepast.

Wat betreft de Werkaanvragen dat is 1 nummer het draaiwerk, freeswerk en bankwerk dat zijn ordernummers.

Groetjers Danny :thumb:

Bijlagen

Beste Danny147,
Heb nog een klein aanpassingkje gedaan want je gebruikte nu 2x nummercontrole. Voor de rest ziet het er m.i. as good as it gets uit.

Mvg

Rudi

Bijlagen

Beste Warme bakkertje en Hoornvan ;)

Het werkt allemaal perfect.
Bedankt voor alles. :thumb:

Nog 1 vraagje, hoeft perse niet opgelost te worden.

Is het mogelijk de datum in te geven via een kalender ?
Een kalender die de datums geeft en bovenaan de maand geeft waarvan men naar links of recht kan klikken voor de maand te verkleinen of te vergroten.

Voor mij is dit al geslaagd. :D

Nog 1 vraagje, hoeft perse niet opgelost te worden.

Maar ge zou het wel graag hebben zeker:D:D:D
In bijlage Ingeven Wa-nrs met kalenderform
Enjoy

Mvg

Rudi

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Warme bakkertje ;)

Ziet er fatastisch uit, kunt ge hem ook aanpassen in de userform Aanpassen_van Werkaanvragen bij aanpassen van datum.

Dan gaan we ermee stoppen, we hebben genoeg aangepast :D

Groetjes Danny :thumb:

Beste Danny147,

Zoals gevraagd werkt de kalender nu op beide formulieren.

Mvg

Rudi

Bijlagen

Beste Warme bakkertje ;)

Nu is het compleet. :thumb:

Bedankt voor alles, ook voor Hoornvan, Roncancio, Ginger en U. :)

Over en uit. :D

Mijn complimenten aan Warme Bakkertje en Hoornvan! Jullie gedrevenheid in deze Topic is méér dan bewonderingswaardig! :thumb: :thumb: (voor beiden 1 duim!:D)
Zo, DAT mag óók wel 'ns gezegd worden!;)

Groet, Leo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan