• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uurroosters

Status
Niet open voor verdere reacties.

Froesjelke

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2015
Berichten
5
Hoi mensen,

Ik ben in een ernstig gevecht met de uurroosters van het werk en ik kom er niet uit. We hadden een systeem, maar de boekhouder heeft gevraagd dat aan te passen.
De bedoeling is dat de van-tot tijd ingevuld wordt, het totaal aantal uren, en dat we dan ook nog de mogelijkheid hebben om (extra)verlofuren, recupuren en feestdagen in te vullen.

In bijlage heb ik de maand januari reeds proberen aan te passen, waarbij het probleem kolom F is: aantal overuren. Probleem: de negatieve uren (opgenomen uren) krijg ik hier niet geregeld...

Ik weet dus niet goed hoe ik het zodanig kan doen dat ik in het systeem wél de van-tot tijd invul (om het onze boekhouder makkelijk te maken) maar dat het zichzelf daarna zodanig aanpast dat de overuren of minuren vanzelf aangepast worden.

Ik heb al gemerkt dat het voor een aantal van mijn collega's soms moeilijk is om meer dan 1 handeling uit te voeren. En ik wil graag een systeem waarbij we in 1 persoonlijk document een overzicht hebben van onze uren, en dat we dat dan ook kunnen gebruiken voor de boekhouder...

Hopelijk kan iemand mij helpen hiermee, alvast bedankt!!

Sandra
 

Bijlagen

  • Algemeen uurrooster 2015.xlsx
    39,3 KB · Weergaven: 74
Hoi Sandra,

Het is mij niet helemaal duidelijk wat er in je voorbeeld moet gebeuren met het uur dat over is. Als er niet voldoende uur gewerkt is is dat dan automatisch een verlof uur of is het de bedoeling dat gecheckt wordt of alle uren die ingevuld bij elkaar de officiële werktijd zijn?

Zijn alle uren (incl. verlofuren, feesturen, 45+ uren) overuren of alleen de totaaluren > dan de werktijd?

Groet,
Jeroen
 
Hoi Jeroen,

De meesten van ons slepen al wat overuren mee. In F3 komt het totaal aantal overuren te staan van wat we mee nemen van vorig jaar.
In G3 ga ik van de boekhouder een totaal krijgen van de verlofuren voor het komende jaar: als er dan een dag verlof genomen wordt, worden de uren die normaal gewerkt worden, van het totaal afgetrokken. Dit geldt ook voor de feestdagen (hier in Belgie hebben we soms wat extra uren doordat een feestdag bv op zondag valt, en die uren zijn dan vrij op te nemen) en het kolommetje van 45+, voor de senioren onder onze werknemers die ook extra verlof krijgen.

Een uur extra gewerkt is dus niet een extra verlofuur maar wel een extra overuur: een uur minder gewerkt is in principe een recup-uur, behalve als het saldo van de overuren op nul staat dan moet het van de verlofuren afgetrokken worden. Maar er is een ongeschreven afsrpaak die zegt dat je wel een paar uurtjes in de min mag gaan met je overuren, zolang dat maar weer snel gerecupereerd wordt.

Zo wat duidelijker?

@ Wieter, ik heb die formule geprobeerd maar dan komt het resultaat op nul, terwijl er in mijn voorbeeld -1 uit zou moeten komen...

Misschien moet ik er nog even bij zeggen dat ik met excel 2007 werk.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Sandra
 
Om de overuren in F8 te berekenen kan je deze proberen.
PHP:
=(D8-E8)*24
 
Hoi VenA,

Het is wat complexer, als ik de vraag juist interpreteer (check)

Stel dat er een verlofuur is dan moet dat eerst afgetrokken worden van de overuren, daarna van 45+, als dat saldo op is, dan van het aantal verlofuren.
Feestdagen (op werkdagen) moeten worden behandeld als verlofdagen.
Ben nog bezig met een opzetje.

Maar voor het omrekenen van de tijd naar uren in getallen klopt de formule wel 1:00 uur is gelijk aan 1/24.

Groet,
Jeroen
 
@ VenA, ik ga dat morgen op t werk uitproberen, heb die documenten (zeer bewust!) niet thuis.

@ Jeroen, ofwel heb ik t lastig uitgelegd, ofwel heb je t lastig gelezen...
Ik kan in principe kiezen of ik een verlofuur of een overuur opneem. Maar: voor de boekhouder zijn ENKEL de verlofuren/feestdagen/45+-uren van belang. Daarom ook aparte kolommetjes voor al die verschillende vrije uren. En die worden ook niet bij elkaar opgeteld.
Dus: stel dat ik morgen een uurtje eerder kan stoppen, en ik heb nog 8 overuren staan, dan kan ik die van mijn overuren aftrekken. Maar als t bv het einde van t jaar is en ik heb nog 8 overuren staan maar ook nog 1,5 verlofuur, dan is het slimmer om die van t verlof af te trekken anders ben ik de verlofuren kwijt (enkel overuren mogen mee genomen worden naar t volgende jaar).

Iets duidelijker zo?

Het meedenken wordt trouwens ten zeerste geapprecieerd, merci daar voor!

groetjes,
Sandra
 
Als ik de formule =(D5-E5)*24 toepas in F5, blijft ie op nul uit komen. Ongeacht wat ik invoer in de vakken D5 of E5.

Helaas...

Groetjes,
Sandra
 
Ik begrijp niet wat er niet aan werkt. Kijk even naar het voorbeeldje. Is dit wat je bedoelt?
 

Bijlagen

  • Algemeen uurrooster 2015.xlsx
    38,7 KB · Weergaven: 64
Hey VenA, dat is precies wat ik bedoel!
Ik snap er dus ook geen jota van waarom dat bij mij niet werkt...

OK. Die van mij nog eens open gedaan. En ik heb werkelijk een heel domme actie uitgevoerd, door in rij 8 de cijfertjes van rij 5 van elkaar af te willen trekken, die er niet zijn. Dus uiteraard kwam dat iedere keer op nul uit.

Super merci, ik ga einde van de week de roosters voor iedereen in elkaar knutselen en dan kunnen we er weer een jaartje tegenaan!!

Voor iedereen die heeft meegedacht een dikke kus!

:thumb:

Sandra
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan