• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vakanties in een kalener

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelleruben

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2006
Hallo allemaal,

Ik heb in Excel een kalender van 2012/2013

In deze kalender wil ik vakanties van verschillende
instellingen in registeren. En wel dan dynamisch

Ik bedoel in cel BC3 zet ik een kenmerk neer en
dan krijgen de cellen een bepaalede kleur.

Ik weet dat dit wel met Voorwaardelijke opmaak kan, echter
zit hier één nadeel aan, ik kan er maar drie instellingen in kwijt.

Weet iemand hiervoor een oplossing of eventuweel met VB??

Ik heb het document bij gevoegd, als je in cel BC3 HBO neerzet
dan zie je wat er gebeurd..

Bijlagen

Jelle,

Je kalender is geen kalender met data, maar een opsomming van getallen. Daar kun je nooit een VO op los laten. Verder laat je niet zien om hoeveel instellingen het gaat en hoe iets dan ingevuld zou moeten worden. Als je eens zoekt op dit forum of in google kom je zeker dynamische kalenders tegen, waarmee je kunt wat je voor ogen hebt.

De bijlage is wel een kalender, waar je alleen het jaartal hoeft te wijzigen met de knop ernaast.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Die jaar kalender is wel leuk om te zien, alleen is nog niet wat ik bedoelde. Het gaat zeg maar om een of andere manier de voorwaardelijke opmaak uit te breiden.

Edit: Maar begrijp je wel wat ik bedoel? En is dit op een of andere manier wel mogelijk? Heb hier heel veel kalenders gezien, maar net niet wat ik zoek. (Tenzij dat
ik eroverheen heb gekeken.)

Laatst bewerkt:
Wat rob met zijn voorbeeld bedoelde is dat getallen in je kalender de echte dag van het jaar moet zijn en niet "zomaar" een getal.
Op die manier kun je de VO toepassen.

IN BD17 kies je tussen MBO en HBO en je ziet in kalender 2012 de kleuren wisselen.

Bijlagen

@ Popipipo heel erg bedankt, ik zal eens goed kijken hoe dit werkt.

Ik heb hem bekeken, hij zit er goed uit. Alleen zag ik bij de vakanties (onder 2012 en 2013) verschillende functie worden gebruikt.

Kan je me ook de logica van de formules vertellen? zodat ik het eventuweel uit kan breiden.
Want wat mijn bedoeling was om als ik MBO aanklik dat de dagen in de kalender werden gekleurd.

Laatst bewerkt:
De formule die eerste paasdag berekent kan ik helaas niet voor je uitleggen.
Pinksteren en hemelvaartdag zijn altijd een 'x'- aantal dagen later.

De cellen die gekleurd worden staan in BD18:BD20.
Deze cellen worden gevuld met data afhankelijk van cel BD17

@Willem,
Over Pasen lees je hier meer. De logica van de formule zijn geen hoofdbrekens waard, maar de formule is uitstekend toepasbaar.

@Jelle,
Paaszondag valt altijd op de eerste zondag na de eerste volle maan na 21 maart (begin van de lente). Tal van feesten zijn gerelateerd aan Pasen, ook wat betreft de datum waarop ze gevierd worden. Dit varieert van Carnaval (7 weken voor Pasen) tot Pinksteren (7 weken na Pasen). Lees meer op Wikipedia.

Laatst bewerkt:
Okay het is iets ingewikkelder dan ik dacht. Want waar ik uiteindelijk doel is, dat als ik bijvoorbeel in BD17 een item kiest dat de datums in de kalender gekleurd worden, wat nu onder aan cel BD18:BD20 staat.

De juiste vakantie datums zet je voor MBO in cellen BF18:BF20
De juiste vakantie datums zet je voor HBO in cellen BG18:BG20

In BD17 kies je voor MBO of HBO
In BF18:BF20 komen dan de datums te staan die daar bij horen
en daar is dan de voorwaardelijke opmaak weer aan gekoppeld.

De bereiken zul je in de formules moeten aanpassen.

Okay dat snap ik, maar de formule die in de voorwaardelijke op maak zit kan ik die ook aanpassen naar de cellenreeks BD18 t/m BD70 (bijvoorbeeld).. Ben een beetje voorzichtig
met het aanpassen van formules.

En hebben alle cellen dezelfde forumle? Dus : =VERT.ZOEKEN(C7;$BF$5:$BF$15;1;0 (Behalve wat in het rood staat).

Laatst bewerkt:
Waarom zou je zo voorzichtig zijn met formules aanpassen.
Maak een kopietje van het originele bestand en probeer het daarop uit.
Ga je nu vreselijk de mist in dan begin je gewoon weer met een nieuw kopietje.
Van fouten leer je het meest!
Als je goed op de $-tekens let kun je het gewoon veranderen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan