Van A tot Z

• Onderwerp starter Onderwerp starter NoiR
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

NoiR

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 jun 2009
Beste helpmij leden,
zo te zien is het instellen van een FTP server niet het meest eenvoudige meer.
Ik weet nog van zo'n 10 jaar terug dat het toen veel makelijker ging, paar keer klikken en je had verbinding.
Anyway, in het proces van nu moet je dus rekening houden met port forward, static ip, router instellingen en wie weet nog meer.
Ik ben nu al een tijde beezig met het opzetten van een FTP servertje thuis. Bij het installeren ben ik gestoten op een aantal vragen en opmerkingen:

- geen complete van A tot Z beschrijving voor opzetten van FTP server, met alles der op en der aan. Gaarne uitleg instal + config + software voorbeelden (freeware / commercial), voor een clean windows install.

- In nederland zijn er blijkbaar geen internet providers die een static extern IP address geven aan particulieren ?! athans dat beweert mijn provider, Telfort.

- Als ik het goed heb begrepen kan ik een static ip address / ip naam krijgen bij DynDNS, namelijk de no-ip, right?

- Is het noodzakelijk om internal IP van pc of van je gateway static te maken? hoe zit dat ?

- werkt DynDNS en filezilla ? en hoe moet ik deze dan instellen?

- XAMPP, dan moet je alsnog en static externe ip hebben?

- Wanneer moet je wel aan je router sleutelen?

- Firewall PC instellingen, standaard microsoft firewall.

- Port forwading; Port 21 standaard al geforward door provider? als niet instructies op http://www.portforward.com (zo ver was ik wel al :p)

- enhu moet je nou een host domain aanmaken, om FTP te kunnen gebruiken ?....ik wil zelf host zijn van mijn bestanden !

Dit was het wel zo een beetje.
Ik hoop met deze aanvraag een bestand te kunnen creëren, waar FTP configuratie en install haarfijn wordt uitgelegd. Een bestand voor de echte dummies onder FTP, net als ik :p

Laatst bewerkt:
Ik probeer even antwoorden te geven op een aantal vragen van u.

- In nederland zijn er blijkbaar geen internet providers die een static extern IP address geven aan particulieren ?! athans dat beweert mijn provider, Telfort.
Dit klopt niet. KPN geeft statische ip adressen weg. Ik heb op 3 locatie's, waarvan een nog steeds wordt gebruikt. En ze hebben allemaal statisch IP adressen.

Ook op mijn huidige ISP (onsnet Eindhoven) heb ik statisch IP (wel met meerprijs).

Het kan zijn dat Telfort geen statisch IP adressen geeft, maar andere ISP's doen het wel

- Als ik het goed heb begrepen kan ik een static ip address / ip naam krijgen bij DynDNS, namelijk de no-ip, right?
Je krijgt bij DynDNS geeft ip, maar een domeinnaam die automatisch wordt gewijzigd als je ip wijzigt, mits je dit goed hebt ingesteld op je router*

Je krijgt bijv. een domeinnaam zoals, mijndomein.getmyip.com die verwijst naar jou IP. Zodra jou IP veranderd stuurt je router de nieuwe gegevens naar de servers van DynDNS die vervolgens de DNS servers bijwerken.

- Is het noodzakelijk om internal IP van pc of van je gateway static te maken? hoe zit dat ?
Dit wordt wel aangeraden sinds je de NAT poort voor je FTP server naar een ip stuurt op de meeste routers.
- werkt DynDNS en filezilla ? en hoe moet ik deze dan instellen?
Filezilla luistert standaard naar alle ip-adressen en domeinnamen die de server binnenkrijgt. Filezilla wert ook standaard met DynDNS
- XAMPP, dan moet je alsnog en static externe ip hebben?
Nee dat is niet verplicht, XAMPP kan werken met dynamisch ip adressen.
- Wanneer moet je wel aan je router sleutelen?
Als je de poorten door wilt stuen zodat het internet van buitenaf verbinding kan maken met de servers, poort 80 voor HTTP (XAMPP) en 21 voor FTP (Filezilla)

- Firewall PC instellingen, standaard microsoft firewall.
Je moet de poorten voor de servers toelaten op de computer en router, anders kan er geen verbinding worden gemaakt van buiten af met de servers.
- Port forwading; Port 21 standaard al geforward door provider? als niet instructies op http://www.portforward.com (zo ver was ik wel al :p)
De providers doen niks aan portforwarding, zij delen alleen IP adressen uit en daar blijft tet bij. Ze blokkeren wel SMTP poort 25 om spam te voorkomen, als je een mailserver wilt opzetten moet je wel in de meeste gevallen gebruik maken van een relayserver van je ISP.
- enhu moet je nou een host domain aanmaken, om FTP te kunnen gebruiken ?....ik wil zelf host zijn van mijn bestanden !

Je hoeft geen domeinnaam te hebben voor je FTP server als je je IP adres weet. Zo kan je ook verbinding maken met je FTP server. :)

let's give it a try, echt super antwoorden cheers =)

nog ff een vraag, wat moet ik precies met port 80 doen.Bij forwarde heb ik maar optie tot HTTPS en niet HTTP (port 80?)

ik heb ondertussen en no-ip account en domain....

nog ff een vraag, wat moet ik precies met port 80 doen.Bij forwarde heb ik maar optie tot HTTPS en niet HTTP (port 80?)

ik heb ondertussen en no-ip account en domain....

poort 80 wordt gebruikt voor een (HTTP) webserver zoals apache.

poort 443 is gereserveerd voor (HTTPS) webserver met SSL ingeschakeld.

Als je een kant-en-klaar wamp pakket installeerd, zoals WAMPserver, XAMPP ed. dan gewoon HTTP selecteren en forwarden. Als je SSL wilt, dan 443 voor HTTPS forwarden, maar dan moet je ook poort 443 toelaten op de firewall van Windows

ik hoop dat alles duidelijk is :)

Verbinden met probe.filezilla-project.org
Antwoord: 220 FZ router and firewall tester ready
USER FileZilla
Antwoord: 331 Give any password.
PASS 3.2.4.1
Antwoord: 230 logged on.
Controleren voor correct extern IP-adres
IP 82.168.247.143 ic-bgi-ceh-bed
Antwoord: 200 OK
PREP 3049
Antwoord: 200 Using port 3049, data token 1279142108
PORT 82,168,247,143,11,233
Antwoord: 502 Port mismatch. Tainted by router or firewall.
PORT-commando is onderbroken door router of firewall.
Verbinding gesloten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan