van dolby surround output naat versterker input

Status
Niet open voor verdere reacties.

melmaar

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 jan 2012
Hoi every,
na een verhuis ben ik een stukje verloren dat door een goede vriend werd gemaakt dat het signaal van subwoofer uitgang van mijn dolby surround syteem sony dav dz300 afzwakte om dan vervolgens als input te dienen op mijn versterker Mc Crypt PA-8000 die dan een speciaal op maat gemaakte subwoofer moet aansturen die enkel gemaakt is om film te ondersteunen en niet voor audio muziek.
Wat ik wel weet is dat hij er enkele weerstanden (2 of 3)voor heeft gebruikt.Helaas kan ik hem dat niet meer vragen daar hij een jaar geleden is overleden.
zelf ben ik nu al enkele weken het internet aan het afspeuren om mogelijk een berekening te vinden of via een module er een te maken om dit stukje terug opnieuw te maken en zo terug van ons systeem te kunnen genieten.
hieronder kan je de technische gegevens van de toestellen vinden:

Versterker Mc Crypt:

gevoeligheid aan de ingang : 0.775v
Max.ingangsniveau: 2.2v
ingangsimpedantie: 10k0hm
uitgangsvermogen: 2x300/500w
frequentiebereik: 10-30.00hz
vervormingsfactor: 0.05%
s/n ratio: 99db

Sony daz dv 300

Subwoofer Sony DAV-DZ300 All-in-one Home Theatre system
Gemiddeld vermogen subwoofer = 80w
subwoofer rated impendance = 2.7 ohm

Hopelijk jullie correct te hebben geïnformeerd.
Alvast een dank u wel voor het lezen van deze topic en mogelijk een oplossing voor dit probleem.

groetjes van melmaar & killing-lady (alias paul & mieke)

Laatst bewerkt:
Welkom nog op Helpmij..:thumb:

Ik heb het email adres verwijderd. Helpen doen we via het forum en je weet maar nooit wat voor vage figuren er meelezen.;)

Succes met je vraag.

Hoi Melmaar,

Je wil dus van een luidspreker uitgang naar een versterker ingang.
Dat is in principe simpel, een spanningsdeler en je bent klaar. Maar om het ook goed en veilig te doen, hebben we wel meer gegevens nodig.

De versterker levert aan de uitgang 80W vermogen in ... 2,7 Ohm. De vraag is hoeveel Ohm de luidspreker uitgang nominaal heeft en niet minimaal.
Dit zal 4 of 8 Ohm zijn, ik schat zo 4 Ohm maar ik wil het graag even zeker weten.
Het vermogen van 80W (max) (in Watt, ook P) is een combi van spanning (in Volt, ook U) maal stroomsterkte (in Ampere, ook I).

Dus kijk eens of je in de handleiding van deversterker/basluidspreker iets meer vindt, behalve vermogen (80W) graag uitgangsspanning en weerstand.
Anders moeten we berekenen op aannames en dat is nooit zo nauwkeurig! :)

Het vermogen moet naar de luidspreker, die het weer in geluidsdruk omzet. Een luidspreker heeft daarvoor een conus - het bewegende deel - dat wordt aangedreven door een spoel in een sterk magnetisch veld. Deze spoel is gewikkeld van dik weerstanddraad.
Voor gewone gelijkstroom is het een weerstand (daarom staat er op een speaker ook meestal 4 ohm of 8 ohm) maar voor wisselstroom met veel verschillende frequenties - muziek - gedraagt een spoel zich anders; de weerstand verandert met de frequentie en daarom heet dat een schijnweerstand; uitgedrukt in ohm.
Daar komt die 2.7 Ohm vandaan, bij 1 frequentie daalt de weerstand die de versterker aan de uitgang ziet tot die waarde. Dat moet de versterker aankunnen, en geen enkele versterker ziet graag een kortsluiting (want weerstand nadert dan nul, en stroom nadert oneindig!).

De ingang van een versterker krijgt daarentegen een heek klein en zwak signaal, dat moet immers nog versterkt worden. Daar geef je de max. waarden. Daarboven gaat de versterker vervormen en/of stuk en dat willen we niet.
Dus moet het luidsprekersignaal verkleind worden tot een geschikt ingangssignaal voor de volgende versterker.
Een weerstand gelijk aan de ingangsweerstand van de versterker (hier 10.000 Ohm) in serie met de uitgang van de luidspreker uitgang zou dat moeten doen.
Maar de spanning over de luidspreker is meestal de (halve) voedingsspanning (48V is geen uitzondering!) van de versterker dus daar moet ook wat af.
Dat gaat met een spanningsdeler en daarvoor hebben we het voltage van de speaker uitgang (of de voedinggspanning van de versterker) nodig.
Je krijgt dus inderdaad 3 weerstanden, waarvan er 2 dienen om de gewenste spanning te krijgen en de derde om de juiste ingangsweerstand te matchen.

Ik ben benieuwd.

Laatst bewerkt:
hoi solaris,
net ff in de handleiding van de sony dav dz 300 aan het grasduinen geweest en vond volgende gegevens terug:

stereo mode(rated): 55w+55w (3ohms at 1 khz,din)

surround mode: music power output:
front 133w+133w (with ss-ts42)
center: 133w (with ss-ct42)
surround: 133w+133w (with ss-ts42b)
subwoofer: 135w (with ss-ws31)

heb het volgende gevonden aangaande de Mc Crypt versterker:

Technical Details & Specifications

Amplifier power (max.) 2 x 500 W

RMS power 4/8 Ohm 2 x 300 W/4 Ω

Power: 2 x 500 W/4 ?

music power: 2 x 380w

sinusoidal power: 2 x 220w bij 4 ohm
2 x 140w bij 8 ohm

operation power: 230v ac /50hz.

Dit heb ik nog bijkomend uit de handleidingen kunnen halen.
Hopelijk kan het iets van betekenis zijn.

groetjes paul & mieke

hoi solaris,
net ff in de handleiding van de sony dav dz 300 aan het grasduinen geweest en vond volgende gegevens terug:
subwoofer: 135w (with ss-ws31)
groetjes paul & mieke

Dag naamgenoot! :)
Helaas heb ik niet zo veel aan de gegevens die jij hebt verstrekt, noch aan de gegevens die ik in een on-line handleiding heb gevonden.
Dat betekent dat ik een beetje natte vingerwerk moet toepassen. Maar waarschijnlijk valt dat ruim binnen de tolreanties, dus geen zorg.

Die 3 (nu 4) weerstanden die je kwijt bent zul je zelf weer moeten solderen.
Maar misschien is er nog een mogelijkheid waarover aan het eind meer.

Je hebt 4 weerstandjes van 1/4 watt nodig uit de E24 reeks:
A: 1 x 100 ohm ( bruin - zwart - bruin - goud)
B: 1 x 100 ohm ( bruin - zwart - bruin - goud)
C: 1 x 1800 ohm of 1,8 kilo ohm ( bruin - grijs - rood - goud)
D: 1 x 8200 ohm of 8,2 KOhm ( grijs - rood - rood - goud)

Ook nodig is een stuk afgeschermd audiokabel dat op de ingang van de McCrypt past en een stukje draad om bij de rode en zwarte luidspreker klemmen aan te sluiten -parallel aan de luidspreker.

Soldeer 1 x A, 1 x C en 1 x D alledrie aan elkaar met de kant van de gouden ring.

Soldeer een stukje zwarte luidsprekerdraad aan het vrije eind van weerstand A. Deze gaat straks bij de zwarte luidsprekerklem in.
Soldeer aan het zelfde punt van A ook de afscherming van het stuk aansluitsnoer dat naar de McCrypt moet. Dit wordt de aard-aansluiting. 2 draden aan de weerstand dus.

Het andere draadje - het afgeschermde deel - soldeer je aan weerstand D zijn vrije uiteinde. Dit is de afgezwakte signaal draad

De rode luidsprekerdraad die straks bij de rode klem op de speakerbox gaat, soldeer je aan de andere 100 ohm weerstand (B).
De andere kant van deze weerstand soldeer je ten slotte aan het vrije eind van weerstand C van 1800 ohm.

Probeer nu voorzichtig hoe het gaat. Is het signaal te sterk voor je McCrypt dan kun je nog wel 1 (of 2) weerstand(en) van 1000 ohm in serie met B solderen; dus tussen weerstand B en de aansluitdraad. Dat zwakt het signaal verder af, en zou nodig kunnen zijn door de aannames die ik moest maken.

En een andere mogelijkheid is misschien je audiokabel aansluiten in een scart kabel (pinout, audio uit en ground).

In de handleiding die ik vond staat dat die op jouw Sony zit en misschien is die ook te gebruiken?

Succes en als er nog vragen of opmerkingen zijn zie ik het wel!

Hi Paul,

Dit is wat ik ervan begrepen had:
schema-spdeler.png

Van de speaker uitgang parallel aan de speaker (dus niet?) naar de hooggevoelige ingang van de McCrypt via een spanningsdeler (B+C en A) en impedantie aanpassing (B+C+D).

Jouw schema ziet er gevaarlijk uit! :)
Zet voor mij svp nog eens op een rijtje hoe je het ooit aangesloten had (met tekening? Jij kan dat veel beter dan ik zie ik... ) danwel zou willen aansluiten.

Vr groet,
Paul

hoi,
we zijn een stap verder gekomen met de installatie aansluiting van de versterker.
blijkbaar werkte alles netje na het uitpluggen van de 2de stekker van de radio subwoofer op ingang 2
de inputstekker van de film subwoofer staat op ingang 1.
het rare aan alles is dat ik vroeger zowel ingang 1 en ingang 2 ingeplugd kon laten zitten.
doen we dat nu ook,werkt de film subwoofer niet,eens ingang 2 uitgetrokken werkt hij wel.
Weet iemand waar dit zou aan kunnen liggen.
heb alles aangesloten zoals het op schema van solaris is getekend.
ben nu nog op zoek waar dit aan kan liggen ,eens dit is opgelost kunnen we terug genieten van het cinema effect in de huiskamer.
gr paul en mieke
ps: op de uitgang van de subwoofer waar wij het signaal afnemen en aangepast hebben voor de versterker hangt geen subwoofer aan.
de uitgang van de subwoofer gebruiken we enkel voor het signaal af te nemen.de film subwoofer wordt nu aangestuurd door de versterker en is vele male krachtiger dan de subwoofer die sony bijgeleverd had.

Laatst bewerkt:
Het schema is er op gebaseerd dat er een (minnimaal) 4 ohm speaker aanwezig is. Of een flinke 4 ohm - 10 Watt weerstand.
Als je geen speaker aansluit "ziet" de versterker geen belasting.
Meestal gaat het wel goed als je het volume niet voorbij de 2 zet (op een schaal van 0 tot 10).
Maar geen garantie dat het zonder speaker blijft goed gaan!

probleem opgelost

hoi solaris,
sorry voor de late replay,maar ben de laatste weekend zo druk bezig geweest en heel veel in het buitenland gezeten.
heb je schema gevolgd en dat ging behoorlijk goed.
toch zoals hierboven gemeld was er een probleem met de 2de ingang van de versterker.
na wat opzoek werk en experimenteren heb ik dit probleem ook kunnen oplossen.
de oplossing: 2x 50 ohm en 2x 3300 ohm.
vervolgens 1x50 ohm direct de 1x3300 ohm gesoldeerd aan de signaal draad.
dan 1x50 ohm+ 1x3300 ohm aan de mass draad gesoldeerd.
daarna langzaam aan het testen gegaan.
alles ging vlot en het probleem met de 2de ingang was verdwenen.
helaas weet ik niet hoe dit komt en ben het niet verder gaan opzoeken.ben best blij en genieten volop terug van de mega cinema surround ervaring wwar we nu terug over beschikken.
Daarom voor U een " dikke en welgemeende MEGA THANKS voor de leuke en ZEER NUTTIGE support.
we zijn echt blij terug van onze surround te kunnen genieten en de kids zijn er echt wild van zeker als er een ps3 aan gehangen wordt.
vandaar ook een dikke thankx voor heel het team achter helpmij.nl.
groetjes paul & mieke

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan