Van IDE naar AHCI_3 ssd's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
Ik heb 2 interne HDD's en 1 SSD vervangen door 3 nieuwe SSD's. Nu zegt de software van Crucial dat ik van IDE naar AHCI moet (is beter). Is dat zo en moet dat volgens dit artikel? Het zijn wel SATA3 aansluitingen.

Het verhaal uit de link lijkt me kloppend, IDE wordt al heel lang eigenlijk nooit bij SATA gebruikt, ook als je een klassieke SATA HD hebt.
Het lijkt me nog een restant van je oude instellingen?

Je volgt dat artikel of je moet Windows opnieuw installeren of je laat het zo maar dan mis je wat er genoemd wordt, de mindere prestatie.

Laatst bewerkt:
Bedankt. Ik ga in de BIOS kijken.

Behalve voor een iets hogere snelheid, wordt het aanbevolen bij gebruik van meerdere harde schijven. IDE is nog beschikbaar voor oudere schijven. Het AHCI is alleen voor SATA en welke versie maakt niet uit. Het vervangt IDE dus niet SATA. Al met al zal het in de BIOS op een standaard waarde hebben gestaan omdat het niet altijd nodig is om te gebruiken. Heb je een snelle schijf en zelfs meerdere maar niet in RAID (samenwerkende schijven), dan zou ik het gaan toepassen. Een beperking is wel dat het aantal aanvragen Input/Output, met 32, kleiner is maar dat zal voor thuis gebruik en SSD denk ik niet uitmaken.

Hier onder de verklaring in Engels.

AHCI was developed in 2004 to replace IDE interfaces. This system is superior because of the improved storage management features and ability to hot-swap drives. On the other hand, AHCI mode limits speed because it can only hold 32 input/output requests in the queue.

AHCI was developed in 2004. Dat is lang geleden. Waarom dat dan in pc's van 2011 niet toegepast werd is mij een raadsel.

Nogmaals het gaat hier om drie interne Crucial SSD's van 1 TB en geen andere. Crucial komt met die melding: zet de BIOS op AHCI.

Ik heb de BIOS nagekeken V02.67 1985-2009 American Megatrends.

Autodetecting (detects) IDE devices SATAII en er staat niet SATAIII (3) Hard disks 3 x vermeld

Hoe kan dat?

Ook staat er ergens anders:

SDD Performance Mode [disabled]

Ik vraag me af wat kan een computer nog zelf en zonder Helpmij.nl. Ik begin te geloven, helemaal niets!

Laatst bewerkt:
Welk moederbord heb je exact?

Code:
Moederbord 
	Fabrikant	ASRock
	Model	X58 Extreme6 (CPUSocket)
	Chipsetfabrikant	Intel
	Chipsetmodel	X58
	Chipset-herziening 	13
	Southbridgefabrikant	Intel
	Southbridge-model	82801JR (ICH10R)
	Southbridge-herziening	00
	Systeemtemperatuur	30 °C
		BIOS
			Merk	American Megatrends Inc.
			Versie	P1.60
			Datum	31/10/11
		Spanning
			CPU CORE	0.904 V
			MEMORY CONTROLLER	1.944 V
			AVCC	3.296 V
			3VCC	3.312 V
			VIN4	0.152 V
			VIN5	1.744 V
			VIN6	0.136 V

Senso, ik herken je situatie. Jouw moederbord is al wat ouder: verkrijgbaar sinds 22 september 2010. Dus je pc zal zeker zo'n 10 jaar oud zijn.
Mijn pc (Asus Essentio CM6870-BN003O) is ook ruim 10 jaar oud. Hij werd destijds geleverd met een traditionele harde schijf (HDD) van 2 TB.
In augustus 2016 heb ik er een Crucial SSD (Crucial BX200) van 240 GB bij gezet. Ik installeerde Windows 10 en de programma's op de nieuwe SSD. De oude HDD werd helemaal leeggehaald en daarop kwamen voortaan mijn persoonlijke bestanden.
Een paar maanden later las ik op een computerforum dat ik moest nakijken of de SATA-configuratie in het UEFI/BIOS wel op AHCI stond. Dat was niet het geval. Die stond bij mijn pc op IDE.
Ik had geen zin om Windows opnieuw te installeren. Het artikel van Menno Schoone (waarnaar jij de link gaf) kende ik toen niet, of Menno had dat artikel toen nog niet geschreven; dat kan ook.

Ik maakte toen gebruik van de volgende website om de SATA-configuratie te wijzigen van IDE naar AHCI zonder herinstallatie van Windows: https://www.icttipsandtricks.nl/2016/12/14/van-ide-naar-ahci-omzetten-zonder-herinstallatie-windows/

En dat lukte zonder problemen. Ik hoefde daarna Windows niet opnieuw te installeren. Wel had ik voor de zekerheid van tevoren een image gemaakt van de C schijf. Zo van je weet maar nooit...

Voor en na de wijziging had ik de snelheid van de Crucial SSD gemeten met het programma AS SSD Benchmark.
Hieronder de snelheid toen de SATA-configuratie nog op IDE stond:

652a8b9ccce33-AS_SSD_Benchmark_1.9.5986.35387.png

Na de wijziging van IDE naar AHCI testte ik de snelheid opnieuw:

652a8bc45fa2a-as-ssd-bench_CT240BX200SSD1_31-12-2016_18-07-40.png

Je ziet duidelijk een verbetering van de snelheid. Natuurlijk bestaan er tegenwoordig veel snellere SSD's, maar voor een gewone SATA SSD vond ik de verbetering wel duidelijk.

Waar je in het UEFI/BIOS de SATA-configuratie moet wijzigen hangt af van jouw BIOS.
In mijn ASUS UEFI/BIOS laat ik zien waar ik moest zijn om de wijziging door te voeren: Advanced > SATA Configuration > SATA Mode Selection.

652a8c95ecf39-180327150103..jpg

Ja, heel mooie en uitgebreide uitleg. Klasse! :thumb:

Methode van Menno gebruikt en alles volgens mij goed verlopen. Ga later weer een back-up maken. Niet direct.
Bedankt.

Edit: 88,5 GB in 25 minuten. Lijkt mij goed.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan