Senso, ik herken je situatie. Jouw moederbord is al wat ouder: verkrijgbaar sinds 22 september 2010. Dus je pc zal zeker zo'n 10 jaar oud zijn.
Mijn pc (Asus Essentio CM6870-BN003O) is ook ruim 10 jaar oud. Hij werd destijds geleverd met een traditionele harde schijf (HDD) van 2 TB.
In augustus 2016 heb ik er een Crucial SSD (Crucial BX200) van 240 GB bij gezet. Ik installeerde Windows 10 en de programma's op de nieuwe SSD. De oude HDD werd helemaal leeggehaald en daarop kwamen voortaan mijn persoonlijke bestanden.
Een paar maanden later las ik op een computerforum dat ik moest nakijken of de SATA-configuratie in het UEFI/BIOS wel op AHCI stond. Dat was niet het geval. Die stond bij mijn pc op IDE.
Ik had geen zin om Windows opnieuw te installeren. Het artikel van Menno Schoone (waarnaar jij de link gaf) kende ik toen niet, of Menno had dat artikel toen nog niet geschreven; dat kan ook.
Ik maakte toen gebruik van de volgende website om de SATA-configuratie te wijzigen van IDE naar AHCI zonder herinstallatie van Windows:
https://www.icttipsandtricks.nl/2016/12/14/van-ide-naar-ahci-omzetten-zonder-herinstallatie-windows/
En dat lukte zonder problemen. Ik hoefde daarna Windows niet opnieuw te installeren. Wel had ik voor de zekerheid van tevoren een image gemaakt van de C schijf. Zo van je weet maar nooit...
Voor en na de wijziging had ik de snelheid van de Crucial SSD gemeten met het programma AS SSD Benchmark.
Hieronder de snelheid toen de SATA-configuratie nog op IDE stond:
Na de wijziging van IDE naar AHCI testte ik de snelheid opnieuw:
Je ziet duidelijk een verbetering van de snelheid. Natuurlijk bestaan er tegenwoordig veel snellere SSD's, maar voor een gewone SATA SSD vond ik de verbetering wel duidelijk.
Waar je in het UEFI/BIOS de SATA-configuratie moet wijzigen hangt af van jouw BIOS.
In mijn ASUS UEFI/BIOS laat ik zien waar ik moest zijn om de wijziging door te voeren: Advanced > SATA Configuration > SATA Mode Selection.