Van meerdere bestanden bestandsnaam wijzigen; verkorten...

Status
Niet open voor verdere reacties.

afehst

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 sep 2011
Hallo,

Mijn vraag gaat over het aanpassen van de bestandsnamen van een serie bestanden. Het zou heel wat geklik schelen namelijk...

Ik heb een lijst bestanden die beginnen met een nummer ( bv. ''0001 - '', dit loopt door tot ''2810 - '') dat ik er graag af zou halen. Dus van de hele lijst moeten de eerste 7 karakters weg. Kan dat via de commandprompt of zo? Of anders?

Alvast bedankt!!!

mvg

Dit kan inderdaad via de commandprompt (Opdrachtprompt)
voorbeeldje : 00001234.jpg , 00001235.jpg
commando : rename 0000****.jpg ****.jpg
* staat voor het joker teken.
Na het commando zullen de bestanden hernoemd zijn naar 1234.jpg , 1235.jpg

Laatst bewerkt:
Ja, of batch-conversion in een programma. Dat is het tegelijk bewerken. Mogelijk heeft dat in sommige programma's meer mogelijkheden zoals een prefix én een suffix. Je kunt trouwens sneller selecteren als je het eerste bestand selecteert en de Shift toets indrukt bij het laatste bestand. Je kan de volgorde zo ook eerst nog aanpassen. Dit doe je zo: in het menu Beeld kies je voor Details. Nu versleep je de bestanden naar hun plek in de lijst en laat je los wanneer je een zwarte lijn ziet. Daar worden ze ingevoegd. Als je vervolgens alles selecteert en de eerste een andere naam geeft dan is de volgorde van de afbeeldingen veranderd. Je kan dan weer Pictogrammen in het menu Beeld selecteren.

Brdankt voor je reactie

Nee, het gaat hier niet om foto's

Maar tog bedankt voor jullie reacties,

misschien nog ideeën voor andere bestand-types,?

Laatst bewerkt:
misschien nog ideeën voor andere bestand-types,?

Valt te bekijken wat je hiermee bedoelt. Bestandsnaam, bestands extensie. Een bestandstype kan van alles ziijn. Een systeembestand is ook een bestandstype maar zul je niet kunnen hernoemen als het in gebruik is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan