Van Vista naar XP
--------------------------------------------------------------------------------
Hoi,
Een vriendin is bezig geweest om een legale xp op mijn laptop te zetten .
Het lukt haar niet helemaal. Ik kreeg de onderstaande mail van haar.
Misschien weet iemand een oplossing.
Hoi corynne
Het lukt me niet…ik weet wat ik moet doen en hij pakt het gewoon niet. Ik moet een boot cd maken omdat ik in je bios je sata controller niet op IDE modes kan zetten….en die boor dvd die lukt me net niet…als ik jou hier ff alles mail zodat jehet kan lezen dan ken je misschien iemand in je forum die zo’n dvd kan maken? Dan kan xp er pas op…hier komt heel het verhaal:
De opstartdiskette herkent de Harddisk niet die de extensa 5220 gebruikt. Dus moet je een nieuwe XP-opstart cd/dvd maken waarin een driver zit die de harddisk van de ext5220 ondersteund.
Dat doe je met een programma dat nLite heet (freeware).
nLite is een vriendelijke programma dat zichzelf goed uitlegt.
stap 1
Zoek het even op en download het.
stap 2
Je kopieert de hele (legale) instalatiedisk van xp naar een map op je harde schijf.
stap 3
Vervolgens moet je deze driver hebben:
Intel 82801HEM/HBM SATA AHCI Controller(Mobile ICH8M-E/M)
Die kun je op diverse forums vinden. Ik heb hem van
HTML Code:
1
http://www.german-nlite.de/index.php?showtopic=10561
(even zoeken in het duits; darth vader biedt hem aan als een 'drivers.rar' file.
stap 4
Goed, je pakt die drivers uit in een andere map en je start nLite.
Nu kan je de bovenstaande driver meenemen in een nieuw te maken opstartcd/dvd voor xp. Dat heet 'slipstreamen'. Vergeet niet om te selecteren dat je een image (iso) wil maken.
stap 5
Wanneer je een geslipstreamde xp-iso hebt brand je de boel op een cd/dvd.
(je moet een cd-brander hebben die een image kan 'uitpakken' bij het branden)
stap 6
Start de acer en druk op tijd op F2.
Dan kom je in de bios.
Selecteer Boot.
Zorg er voor dat je acer als eerste boot van cd/dvd.
Stop je nieuwe xp-cd er in
save settings en exit bios
OH JA: zorg ervoor dat je eerst de xp drivers haalt van de acer site.
LETOP: veel extensa mensen hadden problemen met de geluidskaart onder xp. (ik ook)
dit zijn de beste tips:
installeer de bleutoothdriver niet!
pak de realtekaudio driver wel uit maar installeer hem niet meteen.
start in plaats daarvan de computer opnieuw op, bij mij werd de realtekdriver automatisch geinstalleerd en toen deed ie het wel.
Mocht het toch mis gaan met het geluid:
Ik heb uiteindelijk alle geluidsdrivers en codecs verwijderd, opnieuw de geslipstreamde xp-cd geboot en de install uitgevoerd als repair.
Daarmee behoud je je configuraties. De realtek werd automatisch geïnstalleerd.
succes
Ik heb er 3 dvd ’s van gemaakt en niks deed het ondanks alle goede aanwijzingen…..nu moet jij me ff verder helpen.
Groetjes
--------------------------------------------------------------------------------
Hoi,
Een vriendin is bezig geweest om een legale xp op mijn laptop te zetten .
Het lukt haar niet helemaal. Ik kreeg de onderstaande mail van haar.
Misschien weet iemand een oplossing.
Hoi corynne
Het lukt me niet…ik weet wat ik moet doen en hij pakt het gewoon niet. Ik moet een boot cd maken omdat ik in je bios je sata controller niet op IDE modes kan zetten….en die boor dvd die lukt me net niet…als ik jou hier ff alles mail zodat jehet kan lezen dan ken je misschien iemand in je forum die zo’n dvd kan maken? Dan kan xp er pas op…hier komt heel het verhaal:
De opstartdiskette herkent de Harddisk niet die de extensa 5220 gebruikt. Dus moet je een nieuwe XP-opstart cd/dvd maken waarin een driver zit die de harddisk van de ext5220 ondersteund.
Dat doe je met een programma dat nLite heet (freeware).
nLite is een vriendelijke programma dat zichzelf goed uitlegt.
stap 1
Zoek het even op en download het.
stap 2
Je kopieert de hele (legale) instalatiedisk van xp naar een map op je harde schijf.
stap 3
Vervolgens moet je deze driver hebben:
Intel 82801HEM/HBM SATA AHCI Controller(Mobile ICH8M-E/M)
Die kun je op diverse forums vinden. Ik heb hem van
HTML Code:
1
http://www.german-nlite.de/index.php?showtopic=10561
(even zoeken in het duits; darth vader biedt hem aan als een 'drivers.rar' file.
stap 4
Goed, je pakt die drivers uit in een andere map en je start nLite.
Nu kan je de bovenstaande driver meenemen in een nieuw te maken opstartcd/dvd voor xp. Dat heet 'slipstreamen'. Vergeet niet om te selecteren dat je een image (iso) wil maken.
stap 5
Wanneer je een geslipstreamde xp-iso hebt brand je de boel op een cd/dvd.
(je moet een cd-brander hebben die een image kan 'uitpakken' bij het branden)
stap 6
Start de acer en druk op tijd op F2.
Dan kom je in de bios.
Selecteer Boot.
Zorg er voor dat je acer als eerste boot van cd/dvd.
Stop je nieuwe xp-cd er in
save settings en exit bios
OH JA: zorg ervoor dat je eerst de xp drivers haalt van de acer site.
LETOP: veel extensa mensen hadden problemen met de geluidskaart onder xp. (ik ook)
dit zijn de beste tips:
installeer de bleutoothdriver niet!
pak de realtekaudio driver wel uit maar installeer hem niet meteen.
start in plaats daarvan de computer opnieuw op, bij mij werd de realtekdriver automatisch geinstalleerd en toen deed ie het wel.
Mocht het toch mis gaan met het geluid:
Ik heb uiteindelijk alle geluidsdrivers en codecs verwijderd, opnieuw de geslipstreamde xp-cd geboot en de install uitgevoerd als repair.
Daarmee behoud je je configuraties. De realtek werd automatisch geïnstalleerd.
succes
Ik heb er 3 dvd ’s van gemaakt en niks deed het ondanks alle goede aanwijzingen…..nu moet jij me ff verder helpen.
Groetjes