Van Vista terug naar XP: bezint eer dat ge begint!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Van Vista naar XP

--------------------------------------------------------------------------------

Hoi,
Een vriendin is bezig geweest om een legale xp op mijn laptop te zetten .
Het lukt haar niet helemaal. Ik kreeg de onderstaande mail van haar.
Misschien weet iemand een oplossing.

Hoi corynne

Het lukt me niet…ik weet wat ik moet doen en hij pakt het gewoon niet. Ik moet een boot cd maken omdat ik in je bios je sata controller niet op IDE modes kan zetten….en die boor dvd die lukt me net niet…als ik jou hier ff alles mail zodat jehet kan lezen dan ken je misschien iemand in je forum die zo’n dvd kan maken? Dan kan xp er pas op…hier komt heel het verhaal:

De opstartdiskette herkent de Harddisk niet die de extensa 5220 gebruikt. Dus moet je een nieuwe XP-opstart cd/dvd maken waarin een driver zit die de harddisk van de ext5220 ondersteund.

Dat doe je met een programma dat nLite heet (freeware).
nLite is een vriendelijke programma dat zichzelf goed uitlegt.

stap 1
Zoek het even op en download het.

stap 2
Je kopieert de hele (legale) instalatiedisk van xp naar een map op je harde schijf.

stap 3
Vervolgens moet je deze driver hebben:

Intel 82801HEM/HBM SATA AHCI Controller(Mobile ICH8M-E/M)

Die kun je op diverse forums vinden. Ik heb hem van

HTML Code:

1
http://www.german-nlite.de/index.php?showtopic=10561

(even zoeken in het duits; darth vader biedt hem aan als een 'drivers.rar' file.

stap 4
Goed, je pakt die drivers uit in een andere map en je start nLite.
Nu kan je de bovenstaande driver meenemen in een nieuw te maken opstartcd/dvd voor xp. Dat heet 'slipstreamen'. Vergeet niet om te selecteren dat je een image (iso) wil maken.

stap 5
Wanneer je een geslipstreamde xp-iso hebt brand je de boel op een cd/dvd.
(je moet een cd-brander hebben die een image kan 'uitpakken' bij het branden)

stap 6
Start de acer en druk op tijd op F2.
Dan kom je in de bios.
Selecteer Boot.
Zorg er voor dat je acer als eerste boot van cd/dvd.
Stop je nieuwe xp-cd er in
save settings en exit bios

OH JA: zorg ervoor dat je eerst de xp drivers haalt van de acer site.

LETOP: veel extensa mensen hadden problemen met de geluidskaart onder xp. (ik ook)
dit zijn de beste tips:

installeer de bleutoothdriver niet!
pak de realtekaudio driver wel uit maar installeer hem niet meteen.
start in plaats daarvan de computer opnieuw op, bij mij werd de realtekdriver automatisch geinstalleerd en toen deed ie het wel.

Mocht het toch mis gaan met het geluid:

Ik heb uiteindelijk alle geluidsdrivers en codecs verwijderd, opnieuw de geslipstreamde xp-cd geboot en de install uitgevoerd als repair.
Daarmee behoud je je configuraties. De realtek werd automatisch geïnstalleerd.

succes

Ik heb er 3 dvd ’s van gemaakt en niks deed het ondanks alle goede aanwijzingen…..nu moet jij me ff verder helpen.

Groetjes

Van Vista Naar XP,acer extensa 5220

:thumb:
Prima oplossing,maar wat jammer,dat ik dit niet eerder heb bekeken zeg.
Heb december 2007 ook die tele2 acer extensa 5220 gekocht(300 eurokens) en Vista er onmiddelijk afgeknikkerd en XP Pro erop gezet.

Het cruciale probleem,waarom je in de bios niet naar IDE kan?
Simpel (ok,nu dan) de originele biosversie,was daar toen niet toe in staat.
Het enige wat ik moest doen,was naar de acersupportsite gaan en daar Biosversie 1.22
ophalen...Alléén die versie is geschikt en echt geen enkele andere.Dus haal hem op,helaas niet meer op de acersite,die bieden nu enkel versie 1.35 aan.
Met die versie heb ik alleeen maar ellende gehad onder Vista en XP.
Hoop,dat iemand hier nog iets aan heeft,zal later die biosversie ff zoeken
.:D

Vista versus XP

De juiste manier.

Kloon je vistapartitie naar een extern medium. Met bv. True Image.
Maak ook een bootable cd aan met hetzelfde progamma.

Formatteer je harddisk met bv. een live cd zoals Hirens boot cd, er zijn diverse live cd's om dit te bewerkstelligen, moet je even Googlen.

Let op, niet je recover partitie verwijderen.

Installeer XP met je evt. drivers die je hebt gevonden zoals eerder aangegeven.
Heb je niet alles, geen probleem want als je beter zoekt is er altijd een alternatief te vinden.
Je moet zelf natuurlijk ook wat moeite doen.

Vervolgens maak je een 2de partitie en noem hem Vista.
Installeer Vista op deze partitie, zodat je in elk geval een goed werkend systeem hebt, je hebt immers de drivers van Vista.

Als je daarna opnieuw hebt opgestart zul je zien dat je een dual boot systeem hebt. M.a.w. je kunt een keuze maken bij het opstarten tussen een van deze twee.

Nu kun je naar hartelust gaan speuren en experimenteren naar drivers van XP als je die nog niet gevonden hebt, in de wetenschap, niet goed, de image terugzetten (met behulp van je bootable cd die je in het begin gemaakt hebt) en klaar is Kees.

suc6:)

Je moet XP gewoon met een cd of crack installeren en je moet XP dan opslaan in de schijf waar Vista ook in staat, dan gaat Vista gewoon helemaal weg en heb je XP, al je bestanden zijn wel weg :(

Probleem opgelost? Meld het even

Omdat ik het zelf ook gedaan heb, vista ging te sloom

Je moet XP gewoon met een cd of crack installeren en je moet XP dan opslaan in de schijf waar Vista ook in staat, dan gaat Vista gewoon helemaal weg en heb je XP, al je bestanden zijn wel weg :(

Probleem opgelost? Meld het even

Het nut van deze reactie ontgaat me even:confused:

Het nut van deze reactie ontgaat me even:confused:

Naja, als je win XP opnieuw installeert op een andere schijf waar Vista niet op zit heb je XP en Vista dat kan je kiezen als je je computer opnieuw opstart, en als je de schijf had gekozen waar Vista op staat gaat alles weg dus Vista ook en installeert ie alleen XP en dan heb je weer XP op je computer.

Ik heb gewoon geen problemen met vista, na de problemen eruit gehaald te hebben:thumb:

Goedenmiddag,

Dit weekend heb ik zojuist mijn laptop HP-Compaq F761US geformateerd. Er zat Windows Vista op en is gekocht met volle installatie 2 jaar geleden in Amerika.
De laptop werd steeds slomer dus ik besloot hem te formateren en XP proberen op te zetten. Nu is dat allemaal wel gelukt en sta ik op het begin de XP op te bouwen. Echter de Drivers die ik van Internet ( Compaq site) werken soms niet. De belangrijkste kunnen niet geinstalleerd worden. De installatie stopt opeens.
Als ik bij mijn apparaatbeheer kijk zie ik overal Gele vraagtekens en uitroeptekens staan.
bijv bij Base System apparaat, Coprossesor, Ethernet COntroller, PCI Devise, SM buscontroller en USB controller.
Ik ben ten einde raad :(

Goedenmiddag,

Dit weekend heb ik zojuist mijn laptop HP-Compaq F761US geformateerd. Er zat Windows Vista op en is gekocht met volle installatie 2 jaar geleden in Amerika.
De laptop werd steeds slomer dus ik besloot hem te formateren en XP proberen op te zetten. Nu is dat allemaal wel gelukt en sta ik op het begin de XP op te bouwen. Echter de Drivers die ik van Internet ( Compaq site) werken soms niet. De belangrijkste kunnen niet geinstalleerd worden. De installatie stopt opeens.
Als ik bij mijn apparaatbeheer kijk zie ik overal Gele vraagtekens en uitroeptekens staan.
bijv bij Base System apparaat, Coprossesor, Ethernet COntroller, PCI Devise, SM buscontroller en USB controller.
Ik ben ten einde raad :(

even een eigen vraag maken ;) dat is beter daar kijken meer mensen :D

verder, wat ik altijd probeer is de Ethernet Controller aan de gang te krijgen met (als het moet) 100den drivers :D zodra die erin zit kan je namelijk op internet en een driverscanner downloaden

deze zijn niet altijd gratis maar ze geven je wel de juiste drivernummers die je dan vervolgens van internet kan halen ;)

Handleiding

Misschien kan je er een handleiding bij doen, lijkt me wel handig.
Maar wel goede topic :thumb:

net zoon ramp als widows vista zelfde driver problemen

Dit is net zo'n onzin als zeggen dat vista niet goed genoeg is...

de hardware die eraan gekoppeld wordt DIE is niet sterk genoeg.
als jou programma alleen op windows 98 werkt, zeur je dan ook dat xp slecht is?

Ze moeten een keer verder! de stap moet je een keer maken! en met windows 7 is al helemaal niks mis!(lees: geen slecht systeem) het werkt lekker op de meeste computers die xp aankunnen!

als je hardware niet werkt op windows 7, maak dan gewoon een dual boot. of denk er eens goed aan iets te vervangen want dat zal in 9/10 gevallen ook nodig zijn.

Disclaimer: Dit is natuurlijk weer mening, iemand mag het er niet mee eens zijn.

Laatst bewerkt:
Deze topic ga ik van een slot voorzien. De topic is van 2008 en Vista is voor de meeste niet meer een optie om vanaf Xp te upgraden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan