• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Van waarde naar getal

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paulup

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2002
Uit een database heb ik gegevens gekopieerd naar Excel. hierin staan nu waardes bv. 5.00
Het lukt mij niet hier een getal van te maken, zodat ik ermee kan rekenen.
Weet iemand hoe ik dat moet doen.
Met celeigenschappen en kopieren/plakken lukt het niet.

B.v.d.
Paul

Paul,

De waarde 5.00 is een Amerikaanse notatie, Europees is 5,00. Als je Excel hebt ingesteld op decimaalscheidingsteken ',' dan kan het programma niets met een '.' in de invoer.

Er zijn een aantal mogelijkheden :

- scheidingsteken voor decimalen van komma naar punt
- als altijd 2 cijfers achter de punt dan de "waarde" met LENGTE() / LINKS() / RECHTS() uit elkaar halen en weer opbouwen.

Erik

Geleend van wigi;

with Range("A1:A6")
.replace ".", ","

Joop

Sorry, als je iets doet moet je het goed doen en ik vergat iets....
Dit zou het moeten zijn:

With Range("E15:E20")
.Replace ".", ","
.Replace ",", "."
End With

De range mag natuurlijk elke geschikte range zijn

Beste Paulup,

Als je gegevens kopieert uit een database, bijv. Access, dan kun je vanuit excel ook een link leggen om een draaitabel te maken, of een tabel ophalen. Wat ook kan, is in de database een query maken om de gegevens te exporteren naar Excel.
In alle gevallen kun je aangeven wat het decimale scheidingsteken dient te zijn, een punt of een komma.

Richard

Sorry, als je iets doet moet je het goed doen en ik vergat iets....
Dit zou het moeten zijn:

With Range("E15:E20")
.Replace ".", ","
.Replace ",", "."
End With

De range mag natuurlijk elke geschikte range zijn

Ik krijg wel komma's ipv van punten, maar het is nog steeds een waarde en geen getal.

Doe ik iets fout

Groeten,
Paul

Je kunt niet zo maar van text naar getal. Daarvoor heb je de instructie cStr(, of Val( etc... nodig.

Of probeer deze :

=VERVANGEN(VERVANGEN(VERVANGEN(A2;VIND.SPEC(",";A2;1);1;"");VIND.SPEC(",";VERVANGEN(A2;VIND.SPEC(",";A2;1);1;"");1);1;"");VIND.SPEC(".";VERVANGEN(VERVANGEN(A2;VIND.SPEC(",";A2;1);1;"");VIND.SPEC(",";VERVANGEN(A2;VIND.SPEC(",";A2;1);1;"");1);1;"");1);1;",")

Deze functie werkt t/m 999,999,999.00 . Het aantal cijfers achter de punt maakt niet uit.
In de voorbeeldfuntie staat de te converteren waarde in cel A2.

Erik

Beste Radjesh,

Maar hoe gebruik ik deze cStr of Val?

Groeten,
Paul

Beste Paulup,

Kun je in een bestandje de gevoelige informatie verwijderen, het zippen enuploaden?
Eventueel de bron van waaruit je de gegevens kopieert. Is het Acces, SQL, of een andere database?

Richard

Beste Paulup,

In de cel A3 staat eerst een onleesbaar teken "*" voor het 'getal'.
Vervang al deze tekens door niets via Ctrl+H, en vervang dan alle punten door komma's. Ik heb nu overal getallen staan.

Op mijn werk gebruik ik soms de uitkosmt van een qyery om verder te bewerken in Excel. Sla de uitkomst op als tekstbestand (*.txt) en importeer dat in Excel via Data. Externe gegevens > Teksbestand importeren. Je kunt dan aangeven dan he decimaalteken en punt moet zijn, en die rare voorlooptekens worden -hopelijk- genegeerd.

Groeten,
Richard

Hallo Paul,

voor de "getallen" staat een spatie, hierdoor is het voor Excel een tekst veld

Ron

Laatst bewerkt:
Beste Paulup,

In de cel A3 staat eerst een onleesbaar teken "*" voor het 'getal'.
Vervang al deze tekens door niets via Ctrl+H, en vervang dan alle punten door komma's. Ik heb nu overal getallen staan.

Op mijn werk gebruik ik soms de uitkosmt van een qyery om verder te bewerken in Excel. Sla de uitkomst op als tekstbestand (*.txt) en importeer dat in Excel via Data. Externe gegevens > Teksbestand importeren. Je kunt dan aangeven dan he decimaalteken en punt moet zijn, en die rare voorlooptekens worden -hopelijk- genegeerd.

Groeten,
Richard

Richard bedankt.

De spatie weghalen lukte niet met "*" via Ctrl+H. Wel met SPATIES.WISSEN

Het vervangen van punten door komma's lukte wel met Ctrl+H

Alleen kan ik de getallen niet optellen of bewerken.

Wat moet ik nog meer doen?

Groeten,
Paul

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan