Van Windows 7 naar Windows 8

Status
Niet open voor verdere reacties.

Flloor

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 aug 2013
Berichten
3
Beste forumleden,

Vorig jaar heeft mijn vriendin een laptop aangeschaft met Windows 8. Met dit besturingssysteem kon ze niet uit de voeten. Ze heeft de laptop onlangs weggebracht en nu staat er een illegale Windows 7 versie op. Ik heb geprobeerd om de laptop opnieuw te installeren naar Windows 8 omdat ze nu eigenlijk Windows 10 op de laptop wil hebben. Via het configuratie scherm -> herstel -> geavanceerde herstelmethoden heb ik zelf geprobeerd om eerst weer Windows 8 te installeren zodat ik van daaruit de versie weer kan upgraden naar Windows 10. Alleen is het probleem nu dat ik een installatie schijf nodig heb om dit te kunnen realiseren. Echter heeft ze bij aankoop geen schijf gekregen en staat er alleen een serienummer van Windows 8 op de onderzijde van de laptop. Nu is mijn vraag of het nog mogelijk is om zelf weer Windows 8 te installeren zonder schijf. Als dat niet het geval is zijn er nog andere mogelijkheden of foefjes wat ik eventueel zou kunnen proberen.

Met vriendelijke groet,
Floor
 
Als er geen enkele schijf bij de machine is geleverd, dan zou je die dus ook niet nodig (moeten) hebben. Middels een toetscombinatie zou je een fabrieksherstel uit moeten kunnen voeren zonder een schijf te gebruiken.
Als je die toetscombinatie al gevonden en gebruikt hebt en de machine vraagt desondanks toch om een schijf, dan kan het bijna niet anders dan dat ze toch een schijfje meegeleverd heeft gekregen toen de machine werd gekocht. Een tweede mogelijkheid is dat jij bij de poging herstel uit te voeren een optie hebt gekozen waarbij een schijf nodig is en dat er nog een andere optie is om zonder schijf te recoveren.
Je hebt natuurlijk ook altijd nog de mogelijkheid om een willekeurige Windows 8 DVD te gebruiken (die van jou zelf?) en op het moment dat om een key wordt gevraagd, de key in te voeren die bij de machine hoort.

Wees wel even alert op de eventuele benodigde drivers, want die staan natuurlijk standaard in / op de recovery. Je zal die dus handmatig op moeten gaan zoeken bij de laptopfabrikant als je een 'kale' Windows 8 installatie uit gaat voeren vanaf een Microsoft CD / DVD. De kans dat er na installatie 1 of meerdere apparaten in apparaatbeheer niet als 'oké' staan vermeld, is vrij groot. Daarom vermoed ik dat er minimaal toch ook een driver CD'tje met de machine is meegekomen.

Wees daarnaast 'bloedvoorzichtig' met een kale Windows 8 installatie vanaf een 'vreemde' CD / DVD. Het is niet ondenkbaar dat Windows tijdens de installatie ook de recovery leegmaakt (als je verkeerde keuzes maakt tijdens de installatie) en dan kun je never meer recoveren vanaf de recoverypartitie.
 
Laatst bewerkt:
Dat laatste wat je aangeeft met 'bloedvoorzichtig' is dus al het geval . Een recovery is het eerste wat ik geprobeerd heb. Het is nu dus al niet meer mogelijk om te recoveren vanaf die partitie omdat het simpelweg gewoon leeg is ( degene die dit gedaan heeft, heeft die foute keuze dus al gemaakt als ik het goed begrijp) . Ik heb ook geen Microsoft Windows 8 CD /DVD tot mijn beschikking omdat ik mijn eigen machine probleemloos kan herinstalleren zonder schijf.

De toetscombinatie heb ik nog niet geprobeerd, ga dat even uitzoeken en kijken of dat misschien werkt. Als ik het goed begrepen heb moet je dan bij het opstarten op een bepaalde toets drukken ?

Bij de geavanceerde herstelmethoden kan ik maar twee keuze aanklikken, een systeemherstel of een installatie schijf. Zit ik dan in het verkeerde straatje te zoeken of moet dat ook daar ergens bij staan ?

Het stuk over de standaard recovery snap ik niet helemaal, ik kan wel wat maar ben helaas geen computerexpert. Hoe kan ik dat handmatig opzoeken? En de fabrikant is bij deze machine Samsung. Alvast excuus voor het gebrek aan ervaring met dit probleem.
 
Ik geef het op, ik breng de machine wel weg. gooi dit topic maar dicht of verwijder het.
 
Da's een kwestie van in de documentatie even opzoeken welke toets(combinatie)ingedrukt moet worden om de fabrieksrecovery te starten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan