vasstlopen en probleem met opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

muman2

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2011
hallo beste helpers,

Ik heb hier een oude hp laptop met windows xp pro. Op de meest vreemde plekken loopt ie vast. Vaak binnen 5 minuten. Alleen harde reset werkt dan nog. Opnieuw opstarten lukt niet direct: de fan gaat even aan, ik hoor wat geluid en dan gaat ie weer uit. Als ik de laptop even 10 minuten met rust laat dan doet ie het weer wel, ...totdat ie weer vast loopt.

wat zou dan kunnen zijn?

virusscan vindt niets, ik heb register geschoond met eusingfree registrycleaner.

Muman

Voer eens een schijfcontrole uit.

Verder vrij van virus en malware?

Is de software wel geschikt voor deze pc?
Niet te weinig geheugen?

Laat je niet te veel tegelijk opstarten/uitvoeren?
Worden er geen updates opgehaald?

Geen gele uitroeptekens in Apparatenbeheer?

sorrie voor de late reactie.

Ik heb schijfcontrole gedaan met verschillende middelen. o.a. hp diagnose tool leverde niets op.

ik heb minixp op een cd en dan draait ie goed.
een poging om xp opnieuw te installeren lukte niet: halverwege: blauw scherm met : windows is afgelsoten om schade te voorkomen. en dan nog allemaal tekst
nog stop: 0x0000007F en dan tussen haakjes nog een stapel codes.

een dergelijk scherm had ik eerder gehad met deze laptop. het verwijst naar geheugenfouten of beeldschermadapter.

vanaf cd rom draait minixp prima. dus toch iets met de harde schijf? ook al geeft ie geen fouten bij controle?

muman

Staat er verder nog iets bij? De code zelf is afhankelijk van andere dingen. Bijvoorbeeld (UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP). Je geeft zelf aan dat het een geheugenprobleem/beeldscherm adapter is en dat minixp wel draait. Minixp is minder zwaar en mogelijk daar door worden geheugen gebieden niet gebruikt omdat het al toereikend is. Indien Windows XP deze wel probeert aan te spreken kan het mis gaan. Mogelijk dus nog steeds een hardware defect maar zonder volledige foutmelding zeer moeilijk te troubleshooten. Ik zou zelf het geheugen eens testen met bijvoorbeeld memtest86 en mocht het dat niet zijn de videokaart wisselen indien je er nog een hebt liggen.

chkdsk /p/r
memtest86
windows memory diagnostic
hp diagnostic tool
en nog enkelen

geen van allen geeft een error.

windows xp installatie loopt vast bij window met landinstellingen (eerder keuze voor formatteren gemaakt)

ubuntu vanaf cd liep ook vast bij het scherm waarin ik een keuze moest maken tussen proberen of installeren.

lubuntu blijft steken bij: booting lubuntu ... (maar dan werkt ctr-alt-del nog wel!)

??????

wat is er aan de hand?

muman

Is het deze?
STOP 0x0000007F (UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP)

http://support.microsoft.com/kb/137539/nl

dit staat er als oplossing:

1.voer diagnostische software uit en test het RAM-geheugen van de computer. Vervang het RAM-geheugen dat als beschadigd wordt aangemerkt. Zorg er ook voor dat al het RAM-geheugen van de computer dezelfde snelheid heeft.
2.Probeer controllers, kaarten of andere randapparatuur te verwijderen of om te wisselen.
3.Gebruik een ander moederbord in de computer.

ik heb van alles al geprobeerd met diagnostische software die op 'hirens boot cd' staat.

wat ik wel heb ontdekt is dat het geheugen niet dezelfde snelheid heeft. maar dit is een oude laptop(hp nc6000) en dat geheugen zit er al sinds 'mensenheugenis'

opties 2 en 3: ik ga de laptop niet openschroeven om kaarten of chips te verwisselen. dat is het niet waard.

muman

edit:
ubuntu vanaf hd loopt ook vast, minixp vanaf hd niet.
ik heb bij nucia ook de vraag gepost: http://www.nucia.eu/forum/showthread.php?p=657011#post657011

Laatst bewerkt:
ik geef het op, ik ga een andere ex-business laptop kopen

Muman

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan