• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vast formaat, andere data

Status
Niet open voor verdere reacties.

MvK77

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2018
Goedemiddag, Ik ben nieuw hier en ben redelijk bekend met Excel/macro's maar VBA niet. Ik hoop dat ik mijn vraag goed omschrijf en dat een van jullie mij kan helpen.

Maandelijks en soms wekelijks ontvang ik een excel bestand met gegevens aangeleverd. Zie bijlage.

Dit bestand moet elke keer worden aangepast naar eenzelfde formaat.

De sortering moet op datum
Na iedere dag moet er een lege regel toegevoegd worden
Voor kolom C en D moet in plaats van de dag, de tijd worden weergeven.
En er moet een extra kolom toegevoegd worden met als titel opmerking

Hoe kan ik dit het simpelst aanpakken. Dit moet overigens gedaan kunnen worden door alle gebruikers binnen het bedrijf.Bekijk bijlage test.xls

Gebruikers gemak en gewenning.
Na deze aanpassingen printen ze deze op de werkvloer, en worden deze gegevens handmatig af gevinkt, dit is om fouten bij de verkeerde dag te voorkomen

Probeer het zo eens
Code:
Sub VenA()
  With Blad1.Cells(1).CurrentRegion
    .Sort .Cells(1), , , , , , , xlYes
    .Columns(3).Resize(, 2).NumberFormat = "hh:mm;@"
    For j = .Rows.Count To 3 Step -1
      If .Cells(j, 1) <> .Cells(j - 1, 1) Then Rows(j).Insert
    Next j
  End With
End Sub

VenA dat werkt inderdaad. Enige is dat ik de extra kolom mis.

En dan dus nu nog 1 vraag. Hoe sla ik dit op, en hoe kunnen we dit voortaan gebruiken.
Sorry, voor jullie vast heel eenvoudig, maar dit is redelijk nieuw voor mij.
Toch maar eens een cursus voor zoeken ;-)

Als je bekend bent met macro's zoals je zelf schrijft, dan neem ik aan dat je er zelf wel uitkomt. Zo niet, dan zien we de mislukte pogingen wel. Met welke versie van Excel werken jullie eigenlijk?

Als je bekend bent met macro's dan ben je min of meer ook bekend met VBA. Met een macro-opname kan je vaak al een heel eind komen. Dus wat is er niet gelukt? Een macro kan je koppelen aan een knop of je kan een sneltoets koppelen zodat het door iedereen eenvoudig te gebruiken is.

Bijlagen

Zet de code in je Personal.xlsb werkboek.

Zo is die ter beschikking voor je volgende aangeleverde Excel bestand.

Bedankt, vandaag ben ik er mee verder gegaan. we hebben hier netwerkproblemen gehad, en vandaar dat het dinsdag niet lukte
Inmiddels heb ik een werkende macro, met nog wat extra stappen (kolom breedte etc)

Bedankt voor de hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan