Vast IP-adres

Status
Niet open voor verdere reacties.

riccardodeboef

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2002
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
Office 365
Hallo,

Ik heb een vraag. Ik maak gebruik van de Linksys Wireless 160N router. Alles werkt verder probleemloos, met dien verstande dat ik wel een "vast IP-adres" moet opgeven anders krijg ik geen verbinding met internet. Ik zie in het menu van de router wel staan "DHCP-server ingeschakeld" en Begin IP-bereik 192.168.1.XX
Waarschijnlijk zal ik hier dus iets uit moeten zetten om ook met een ander IP-adres te kunnen aanmelden.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

BVD

Groeten
Riccardo

gewoon de ip vast instellen op de pc zelf

wat is het ip dat je gebruikt om in je router te komen?

Hallo Robby,

Mijn fout. Ben niet helemaal duidelijk geweest. Op mijn laptop heb ik ook een vast IP-adres staan en ik heb ook gewoon prima verbinding. Wat is je probleem dan zou je zeggen? Het vervelende is dat ik alle apparaten (bijv. mijn mobiele telefoon) een vast IP-adres moet geven om verbinding te krijgen met WIFI. Op zich ook niet erg, maar dan moet ik dat vaste IP-adres weer uitzetten wanneer ik op een andere WIFI-plek kom om verbinding te krijgen. Ik wil dus af van het vaste IP-adres (192.168.1.XX) dat mijn router verwacht.

ooh nu vat ik em :D
al software updates gedaan?
het is roy trouwens.

haha sorry Roy,

Ja, ik heb de laatste firmware erop staan.

heb je al een ander kanaal geprobeerd? al betwijfel ik of dat hier helpt, je kan het altijd proberen :D

Volgens mij is het kanaal het probleem niet zozeer. De verbinding met de laptop en de pc werkt prima. Als ik met mijn telefoon via WIFI mijn SSID zoek en mijn wachtwoord opgeef geeft mijn telefoon ook aan dat hij verbonden is. Ik heb alleen geen internet!! Dat verandert wanneer ik een vast IP-adres opgeef (192.16,etc) op mijn telefoon. Dit gaat ook zo bij andere apparaten. Heeft het niet iets met die DHCP te maken?

tja, ik weet het nog niet helemaal, ik ga nog even over een oplossing brainstormen. vaag dat hij wel ok werkt op een static ip

ok, bedankt in elk geval voor de moeite

Ja,ik vind een vast ip adres in mijn netwerk ook het fijnste werken.
Maar de linksys kan gelijktijdig met een vast als dynamisch ip adres omgaan.
Je moet alleen zorgen dat je de vaste ip adressen van je netwerk boven de ip adressen van de dynamische ip adressen zet.
Dus als voorbeeld de dynamische adressen van 192.168.1.100 tot 192.168.1.150 en je vaste ip adressen vanaf 192.168.1.151 tot 192.168.1.254.

Kun je alvast gaan wennen aan ipv6.
Daar heb je alleen nog maar vaste adressen.
dhcp en nat gaan daarmee verdwijnen.

Je vaste ip instellingen werken prima, of deze nu boven of onder de dhcp range staan, als ze maar niet gelijkwaardig zijn aan een adres in de dhcp pool.
Probeer eens bij een dhcp adres als dns server het adres van de router in te stellen.
Normaal moet de pc dit auto doen maar hier bij mij moet ik ook aangeven wat het dns adres is, dit is dan het adres waarmee je normaal in het menu van de router komt.
Als je deze nou eens invult te samen met ip adres auto verkrijgen, werkt internet dan wel?

grtjs jjw

Bedankt voor je reactie. Maar moet ik dan ook iets in het menu van de router veranderen? Nu staat DHCP ingeschakeld en start de range van 192.168.1.100 tot 192.168.1.149.
Het gaat er mij om dat een mobiel apparaat alleen lijkt te werken wanneer ik daar een vast IP-adres (vallend binnen deze range) opgeef. Mijn telefoon (HTC desire) was hier laatst een mooi voorbeeld van. Hij vindt mijn SSID en ik maak er ook gewoon verbinding mee (status: verbonden), maar internet heb ik niet. Dat verandert pas wanneer ik als vast IP-adres bijv. een 192.168.1.115 adres opgeef. Dit zou toch ook anders moeten kunnen? Voor Port Forwarding is een vast IP-adres sowieso handig, maar het irriteert mij dat ik met andere apparaten dit ook moet doen. En als dat eenmalig is, is er uiteraard geen probleem, maar als je die apparaten ook met andere WIFI-netwerken verbindt moet ik iedere keer het vaste IP-adres weer uitschakelen anders krijgt hij geen verbinding. Misschien doe ik ook wel gewoon iets niet goed, maar ik weet even niet hoe ik dit nu het beste kan oplossen.

Groeten
Riccardo

Het is inderdaad vreemd dat bij het verkrijgen van een ip adres, welk apparaat dan ook, er niet direct verbinding is met internet. Dat is wat ik uit legde, probeer eens bij de instellingen van het apparaat de DNS server in te stellen op het adres van je router. Dat zal dan worden 192.168.1.1, sommige routers laten alleen internet toe bij dhcp als je de DNS in vult. Vraag me niet waarom want er zit geen verschil tussen een staties ip adres als een dhcp lease maar toch. Ik heb hier een Netgear staan die wil dat ook graag.
Hoe je dit op je telefoon in moet stellen moet je op zoeken in de handleiding, daar kan ik je niet bij helpen. Ik heb zelf een Nokia N8.

grtjs jjw

zou ik vanavond misschien even met het gratis programma teamviewer in je router mogen kijken?

Hallo Roy,

Sorry voor mijn late reactie. Hadden vanavond een verjaardag. Bedankt voor je aanbod, maar het hoeft niet. In de reactie van jjw lag het antwoord verscholen. Ik had er overheen gelezen. Mijn router verwacht namelijk dat je in het menu de DNS-servers opgeeft. Die had ik blanco gelaten waardoor die niet automatisch door mijn router werden doorgegeven. Hierdoor moest ik handmatig bij andere apparaten de DNS-servers opvoeren. Op zich ook wel logisch achteraf, maar heb er eerlijk gezegd geen moment bij stil gestaan. Heb dus net de DNS-servers ingesteld en getest of mijn mobiele telefoon (zonder statisch IP-adres) kon worden verbonden met WIFI. EN het lukte!
Kortom: mijn probleem is opgelost.

Iedereen die reacties heeft gegeven: bedankt voor het meedenken en een fijne avond toegewenst!

Groeten
Riccardo

Niet elke router wil dit maar sommige wel, deze hebben de doorlaat van poort 80 (internet) via de dns van de router geplaatst. Geen DNS ingevuld op de machine die verbinding maakt met de router, geen verbinding met internet. Dit is een soort van veiligheid ingebouwd in de router. Ik zie het plus punt hier niet van in en heb al aardig wat routers in mijn handen gehad. Dat zeg ik, ze doen het niet allemaal maar sommige wel. Veelal zijn dit de router die zelf een log kunnen bij houden van wat er allemaal gebeurd in en rond om de router.

Fijn dat het weer werkt :thumb:

grtjs jjw

Laatst bewerkt:
Je zult het niet geloven, maar sinds vanmiddag heb ik geen verbinding meer. Hij heeft het daarvoor gewoon goed gedaan. DIt geldt zowel voor mijn telefoon als voor mijn laptop. Wanneer ik kijk naar het IP-adres dat de telefoon en de laptop hebben gekregen zit dat in de 192.168.0.XX serie. Mijn router gaat uit van de 192.168.1.XX serie. De derde getallenreeks wijkt dus af. Ik heb in het menu van de router gekeken, maar zie niet waar hij het 192.168.0.XX IP-adres vandaan moet halen. Alles staat op die 192.168.1.XX.
Ik heb nu weer even een statisch IP-adres op mijn laptop opgegeven om weer verbinding te krijgen. Maar dat was eigenlijk niet mijn bedoeling.

Weet iemand zo wat hiervan de oorzaak kan zijn?

Hoor het graag.

Groeten
Riccardo

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan