Ik heb ooit een script gezien dat je cd-lade opende ...
Ja, die weet ik ook nog. "Wilt u een gratis bekerhouder? Klik hier!"
Maar dat was Internet Explorer - only, in de vroege 2000'en of eerder, met stokoude Windows en bijbehorende IE, plus een hele oude versie van WindowsMediaPlayer die dit teweegbrachten: en die waren toen allemaal zo lek als een vergiet.
Gelukkig heeft Microsoft stukje bij beetje veiligheidslekken gedicht, maar het werk is nog niet klaar. Regelmatig werden/worden er nieuwe lekken gevonden, en moet er weer een veiligheidsupdate worden uitgebracht. M.b.t. de ActiveXcontrols van IE durf ik mijn hand niet in het vuur te steken dat die waterdicht zijn. Eén van mijn redenen om niet met IE te surfen, cq niet zo gauw toestemming te verlenen als een of andere site er zelf nog een ActiveX-plugin bij wil zetten.
Maar via een website
ongevraagd rechtstreeks met javascript de huishouding van je pc beïnvloeden: dat laat tegenwoordig zelfs IE niet toe. (zie Goeroeboeroe hierboven)
Tenzij een crash-veroorzakend script *).
Met vriendelijke groet,
CSShunter
*) Bv. een onophefbare loop met alerts, waardoor je de browser niet meer gewoon kunt uitzetten ("de browser wacht op antwoord"), en Ctrl-Alt-Del en Windows Taakbeheer te hulp moet roepen voor het afsluiten. - Hoe dat onder Linux werkt, weet ik niet.
[edit]@Ellasar: kruispost! Ik heb het woord "ongevraagd" maar vet gemaakt - want bij een aantal zaken vraagt het gele IE-balkje vriendelijk of ik toestemming wil geven; en vertelt dat ik gewaarschuwd ben als ik dat doe. Of de gemiddelde surfer daar iets aan heeft, is voor mij niet helemaal een vraag als ik zie hoe collega's daarmee omgaan.[/edit]